icon race superchips inbouwen?

Jean

Bericht door Jean »

Hoi ik ben via mgf.be hier ook terecht gekomen en heb dit onderwerp gevolgd.

Voor mij F had ik een Seat en heb ik www.seat-online.nl gevolgd. En hier was men vooral gericht op het chiptunen via het aanpassen van het progamma in de boordcomputer of door een andere chip te plaatsen. JD-enginering was hier een goede naam. (vooral VAG georienteerd)

Het klopt dat met een powerbox of een standaard chip voordeel gehaald kan worden. Echter met een motor met dezelfde specificaties als waar op de box is afgesteld (standaard). Als je verder gaat met tunen moet de chip verder aangepast worden. Dus een chip op maat. Het kan op een aangepaste motor ook nog wel pk opleveren, maar met een chip op maat zal dit meer worden. Een goede chip wordt op de rollenbank/rijdend ingesteld, dan kan men zien wat de gevolgen zijn van de aanpassingen.

Ik moet er wel bij zeggen dat chiptunen bij VAG-auto's voornamelijk gebeurd met turbo-motoren (1.8 20V T en TDI en dat zal nu ook al met de 2.0 TFSI). Hierbij zijn het uiteindelijk goedkope pk's. Seat Ibiza 1.8 20V T van 156 naar 200 pk met alleen een chip is zeer aantrekkelijk. :twisted:

Bij non-turbo's is 8% dacht ik het max wat je er met chiptuning kunt uithalen.

Het is natuurlijk niet alleen hoeveel pk's haal ik er uit. Maar hoe betrouwbaar blijft de motor (turbo's te hoge druk)? Welke garantie geeft men(waarop)? Kosten? Service?
216 driver

Bericht door 216 driver »

Dat heb ik ook allemaal gelezen op Seat forums, maar met turbomotoren is gewoon veel meer winst te behalen en ik zou het zelf nooit doen een non turbomotor chiptunen.

Volgens mij kan je dat geld beter ergens anders insteken zoals wel meerdere erover denken geloof ik.
110% rockford!!!

Bericht door 110% rockford!!! »

het zou kunnen dat het tussen m,n oren zit maar ik denk het toch echt te voelen.
het probleem is dat je de chips niet tijdens het lopen van de auto in kunt schakelen, dan zou het verschil beter merkbaar zijn.
ach ja, ik moet de laatste modjes nog toepassen en dan kunnen we het gewoon een keertje testen op de bank zodat we echt kunnen zien of dit ook vermogens winst heeft of gewoon een hoop geld voor nop.
110% rockford!!!

het verschil volgens mij tussen een piggybox en en icon is dat een piggybox de inspuiting regelt en de icon het ontstekingstijdstip.
dacht ik teminste.
Bruno
MG-R Addict
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Striker schreef:De Superchips Icon is één van de weinige piggybacks die bij een MG-Rover wél werkt.
Ik heb verschillende rollenbankresultaten gezien waar idd 8pk extra gehaald wordt dmv een Icon (weliswaar op een VVC).
Laat ons het hopen voor 110% rockford. Echter denk ik dat je met veel minder geld veel meer pk's kan weten te vinden. Bv : Een luchtfilter en andere gasklep ,om te beginnen, leverde bij mij 15pk op, en t'kostte een fractie van een Icon. In het geval van 100% Rockford gaat deze stelling echter niet op omdat ik vermoed dat hij die mod al wel zal hebben. De volgende stap (uitlaatlijn) begint al veel meer geld te kosten, om dan maar te zwijgen van het echte tuningswerk (porten, flowen, andere nokkenassen, etc etc.....) Dus , als het werkt is het zeker een goede mod, maar stel dat het 8 pk oplevert, dan nog mag je die 8 pk niet bijtellen bij het geen je reeds had. In dat geval zou het kunnen dat ik er met 3 pk nog niet ver naast zou zitten, dus ik hoop echt dat het veel meer gaat opleveren en dat je niet hezelfde gaat meemaken als ik, met mijn piggyback, om maar te zwijgen van mijn 3pk winst na montage van een 4-2-1 en Phoenix exhaust (tesamen +1000 euro :shock: :( ) Ik hoop trouwens dit in orde te krijgen als ik eindelijk eens de tijd zal hebben die verdomde FTP te plaatsen, maar dat is OTT.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Jean

Bericht door Jean »

Wat Bruno zegt klopt. Het is niet het bij elkaar tellen van alle pk's afzonderlijk, die volgens de leverancier geclaimd worden. Dan is het heel makkelijk om op hoge pk-scores te komen.

Ik wil niet zeggen dde Icon niet werk, maar het verschil kan minder zijn dan als je alleen de powerbox plaatst en verder geen aanpassingen doet.

Bruno kan de geringe toename van 3 pk (met 4-2-1 spruitstuk en sportuitlaat) niet komen omdat je motor te arm loopt? Door de combinatie van het spruitstuk, uitlaat en FPR kan misschien een groter verschil opleveren.

Ik vond dat de K&N inlegfilter in mijn Seat ook verschil uitmaken. Bewezen heb ik het nooit. Ik denk zelf ook niet dat er verschil was. Waarschijnlijk liep de motor wat makkelijker, maar echt verschil zal het niet hebben uitgemaakt.

Je weet pas echt het verschil als de auto op de rollenbank is geweest, met het liefst een meting voor en na plaatsing van de Icon.
Bruno
MG-R Addict
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Jean schreef:

Bruno kan de geringe toename van 3 pk (met 4-2-1 spruitstuk en sportuitlaat) niet komen omdat je motor te arm loopt? Door de combinatie van het spruitstuk, uitlaat en FPR kan misschien een groter verschil opleveren.
Off topic, maar inderdaad, daarvoor heb ik hier immers ook een FPR liggen die er eens in moet als ik er nog eens tijd voor heb. Bekijk de curves maar op onze MGF.BE gallery; veeeel te arm, over heel de lijn. :?
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
110% rockford!!!

op dit moment heb ik alleen een green powerfilter, 52mm gasklep,stainless exhaust (merk? zat er al onder) en de chip dan.
nu nog andere injectoren en een pbv. en dan wil ik hem laten testen en evt. afstellen.
de icon kan ik zo bypassen dus ik zou de pk,s zo kunnen meten afzonderlijk van de andere mods. ;)
110% rockford!!!

o ja, en de chip was niet zo duur hur, ebay :mrgreen:
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Bruno schreef:Ik hoop trouwens dit in orde te krijgen als ik eindelijk eens de tijd zal hebben die verdomde FTP te plaatsen, maar dat is OTT.
Aparte aanpak ik hoop dat het werkt :lol: Ik heb hier nu 3 FTP's draaien das pas >OTT<
110% rockford!!!

domme vraag misschien maar wat is ftp en ott? :lol:
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Ik ga er vanuit dat Bruno zijn FTP (File Transfer Protocol) FPR (Fuel Pressure Regulator) moest zijn en OTT (Over The Top) OT (Off Topic) moest zijn 8)
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Lol, Bruno was een beetje dkk (de kluts kwijt) :mrgreen:.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Bruno
MG-R Addict
Contacteer:

Bericht door Bruno »

fwieew, t'was erg laat dat ik deze postte ... :oops:
In de daaropvolgende posting was ik blijkbaar weer wat wakkerder :?
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
110% rockford!!!

ah, ok dan, ben weer up to date! ha aha :D
114metro

Bericht door 114metro »

Tipje mijner zijds voor 110% rockford. Laat hem afstellen bij Wouter Bollen Racing. Zij zijn veel goedkoper dan Atec en (ook) officieel ICON dealer. Rekende mij 50 euro voor het afstellen. Overigens is het verschil zeer zeker merkbaar vooral vanaf 4500 toeren lijkt het of de motor wil blijven gaan. Bij mij zitten overigens onder andere een nog grotere gasklep 58mm, de trophy injectoren (beter resultaat op mijn wagen dan de beige 1800injectors) een FSE, een zwaardere benzine pomp en een compleet Piper uitlaatsysteem.
Als ik de ICON loskoppel is hij merkbaar minder alert/slomer.....
en als je zo'n ICON tweedehands op de kop tikt (100 euro), heb je zeker een mooie betaalbare bijdrage in je rijplezier....
Plaats reactie