Voor mij F had ik een Seat en heb ik www.seat-online.nl gevolgd. En hier was men vooral gericht op het chiptunen via het aanpassen van het progamma in de boordcomputer of door een andere chip te plaatsen. JD-enginering was hier een goede naam. (vooral VAG georienteerd)
Het klopt dat met een powerbox of een standaard chip voordeel gehaald kan worden. Echter met een motor met dezelfde specificaties als waar op de box is afgesteld (standaard). Als je verder gaat met tunen moet de chip verder aangepast worden. Dus een chip op maat. Het kan op een aangepaste motor ook nog wel pk opleveren, maar met een chip op maat zal dit meer worden. Een goede chip wordt op de rollenbank/rijdend ingesteld, dan kan men zien wat de gevolgen zijn van de aanpassingen.
Ik moet er wel bij zeggen dat chiptunen bij VAG-auto's voornamelijk gebeurd met turbo-motoren (1.8 20V T en TDI en dat zal nu ook al met de 2.0 TFSI). Hierbij zijn het uiteindelijk goedkope pk's. Seat Ibiza 1.8 20V T van 156 naar 200 pk met alleen een chip is zeer aantrekkelijk.

Bij non-turbo's is 8% dacht ik het max wat je er met chiptuning kunt uithalen.
Het is natuurlijk niet alleen hoeveel pk's haal ik er uit. Maar hoe betrouwbaar blijft de motor (turbo's te hoge druk)? Welke garantie geeft men(waarop)? Kosten? Service?