rover 216 Tomcat (turbo reed super)

214 216 218 220 25
Ewout

Bericht door Ewout »

Robert-220TC schreef:Tig= tungsten(weet niet zeker of dit het juiste woord is)
insert gas

mig is metal insert gas
mig mag is metal insert gas metal active gas
Helemaal goed alleen is het INERT gas en niet INSERT gas (1 letter verschil en totaal andere betekenis) ;)
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik had dus een Garret T3 liggen die ik op mijn 216 ging plaatsen. Nu ik in vaderschapsverlof ben en dus veeeeel tijd heb ben ik eens beginnen puzelen. Met als uitkomst: een T3 is bijna niet te plaatsen wegens te groot. Dus ben ik opnieuw op zoek gegaan naar een turbo. Gisteren vond ik toevallig een Volvo 440 turbo. Hierop zit een Garret T20, ideaal dus :D .
De auto had slechts 140.000km dus de turbo kan nog een eindje mee.
Geen olie in de inlaat, bijna geen speling op de rotor en hij spint vrij zonder kraken of slepen.
Voor 25€ heb ik de turbo(met regelbare wastegate), de bov, de intercooler en de drukmeter uit het dashboard mogen demonteren. Als dit geen koopje is! Zelfs al moet de turbo gereviseerd worden, dan nog ben ik goedkoop af. :mrgreen:

enkele fototjes:
De Bov
Afbeelding

complete setup
Afbeelding

Turbo en downpipe
Afbeelding

meterblok, turbodruk en olietemp. Zag er leuk uit dus heb ik het er ook maar uitgenomen :mrgreen:
Afbeelding
Zoals op de 2de foto te zien is blijkt de intercooler nogal groot uit te vallen... dit word weer puzelen :cry: Hopelijk moet ik niet aan de auto slijpenom hem te doen passen.

Het enige wat ik nu nog moet maken is de uitlaatcollector. Morgen gaan de tekeningen binnen en worden de flenzen gefreesd. Dan kan ik volgende week op mijn werk de rest aan elkaar zetten met de TIG post.

zo zou het er ongeveer moeten uitzien...
Afbeelding
MoRaX
MG-R Freak

Bericht door MoRaX »

Vraagje over dat uitlaat spruitstuk, ik kan er echt ook meer dan geheel naast zitten! Maar de pijpen/buizen vanaf de uitlaatpoorten moeten toch allemaal even lang (de gassen een even lange weg af leggen) zijn?

Dacht daar ooit wat over gelezen te hebben, maar als ik die foto zo zie zit ik er dik naast :)
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

schijnt wel uit te maken maar wordt pas belangrijk als je hoge vermogens/hoge druk gaat maken...
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

het is niet optimaal nee, maar dat hoeft ook niet altijd.

Dit kost je een paar pk's(ook al door de bochten), so be it
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
roverdude

Bericht door roverdude »

Er bestaan idd collectoren waarvan de buislengtes allemaal gelijk zijn, maar die kosten stukken van mensen en ik heb da er niet voor over. De vermogenwinst door een turbo te plaatsen zal hopelijk groot genoeg zijn zodat ik mij hier geen zorgen over hoef te maken ;) . Met deze turbo zou een vermogenwinst van +/- 50pk mogelijk moeten zijn. Dan kom ik al dicht bij de 200pk :mrgreen: .

Greetz roverdude
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

toch staat het wel mooi:Afbeelding

en ik moet zeggen dat 200 dollar heel redelijk is(ebay => usa)

wat kost zoiets nieuw? 1000+ euro?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ewout

Bericht door Ewout »

@ roverdude
Dat spruitdtuk ziet er netjes uit, alleen heb ik nu net gelezen dat als je zo'n 2 keer 90 graden stuk en voor de rest T-Stukken dat dat wel eens voor problemen kan gaan zorgen omdat de flow dan wel heel slecht wordt en dat je dan teveel Back-pressure Krijgt.

Heb dit namelijk bij een soort gelijk project gezien, en die gasten hadden eerst ook zo'n spruitstuk zoals wat je nu hebt en die hebben later een andere ontworpen en er op gezet om bovengaande reden dus.

Ze hebben nu zo'n spruitstuk gemaakt
Afbeelding

Misch heb je hier wat aan ;)

veel suc6
roverdude

Bericht door roverdude »

118GTR schreef:toch staat het wel mooi:Afbeelding

en ik moet zeggen dat 200 dollar heel redelijk is(ebay => usa)

wat kost zoiets nieuw? 1000+ euro?
Dit is idd wel erg mooi 8) Tja, ik ben er nog niet uit. In ieder geval zal het eerst met een eenvoudig spruitstuk zijn. Misschien iets voor op het "verjaardag verlanglijstje" :D .
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik heb mij vandaag op mijn werk efkes bezig gehouden :D .
Ziehier, het eerste en hopelijk moeilijkste deel van de collector:
Afbeelding
Afbeelding
kijk en vergelijk ;)

Afbeelding

de bochten zijn besteld en de flenzen worden 1 dezer dagen met de laser gesneden.

[/img]
216cabrio
MG-R Fanatic

Bericht door 216cabrio »

Heb vandaag bij die jonge in de auto gereden die mijn blok heeft ingebouwd. Hij heeft ook een D16A9 blok met daarop een T3 turbo. Geschat vermogen rond de 190pk maar dat ding dat loopt dat is niet normaal. Ga er nu toch ook aan denken om zo'n ding te plaatsen want goeiegenade wat een power wanneer je boven de 4500 toeren komt. Volgens hem moet het ook passen in mijn roverke dus na de vakantie eens mijn spaarpotje omkiepen.
Ga dus maar lekker door met dat projektje van jou want het plezier erna is ongekend.
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

@216cabrio
ken je ook een blok uit de tc nemen
die heeft er 10 meer :lol:
en silly tc heeft er nog 1 liggen
roverdude

Bericht door roverdude »

Robert-220TC schreef:@216cabrio
ken je ook een blok uit de tc nemen
die heeft er 10 meer :lol:
en silly tc heeft er nog 1 liggen
Niet zo simpel vrees ik. Voor zover ik weet heeft de 216 cabrio een D16a8 blok.(bijna identiek aan D16a9) De motorsteunen van een T-blok en een honda blok zijn totaal verschillend en dan ligt de motor nog eens compleet omgekeerd. Het is te doen, maar niet zonder knip en plakwerk. Ik heb het al eens bekeken en als je de honda steunen wegslijpt zijn er gaten voorzien om een T-blok op vast te zetten. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze een compleet ander chassis zouden maken om er een andere motor in te leggen.

Kleine update. Vandaag heb ik de downpipe gelast. Ook zijn de bochten binnen voor de collector te maken. Zondag maak ik een proefopstelling om dan maandag alles mooi vast te tiggen. Foto's volgen.
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik had vandaag iets vroeger gedaan met werken dus ben ik al een beetje begonnen aan de collector. Voorlopig heb ik hier en daar gepunt, en de rest met plakband aan elkaar gehangen. Gelukkig, want toen ik hem probeerde in de motorruimte te plaatsen ontdekte ik dat hij de radiator raakt. Ik zal dus alles een beetje compacter moeten maken. Maar dat is een werkje voor maandag.
fototje van de setup die te groot is :cry:
Afbeelding

Deze week heb ik ook de hogedruk olieleidingen geplaatst. Leuk werkje, om overal goed aan te kunnen heb ik de inlaat moeten demonteren :? .
Maar alles is nu toch goed geplaatst en hopelijk heb ik geen lekken.
Afbeelding

Greetz roverdude
Ewout

Bericht door Ewout »

Jammer dat het niet past, want als ik het zo bekijk zit het met de flow namelijk wel goed.

Veel suc6 met je nieuwe ontwerp 8)

mzzls
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Afbeelding
Kun je dat stuk waar die 4 buizen samenkomen niet omdraaien zodat de buitenste buizen onder de middelste 2 uitkomen?
Plaats reactie