rover 216 Tomcat (turbo reed super)

214 216 218 220 25
roverdude

rover 216 Tomcat (turbo reed super)

Bericht door roverdude »

Zoals jullie misschien wel weten heb ik afgezien van de plannen om mijn 220 coupe rijvaardig te maken. In plaats daarvan heb ik mij een rover 216 coupe aangeschafd zonder motor om daar dan mijn D16A9 blokje in te leggen. Na heel wat voorbereidend werk, zoals deuren wisselen, interieur in orde zetten,.... ben ik eindelijk begonnen aan de swap. Gewapend met een bakje jupiler :mrgreen: heb ik deze namiddag even goed doorgewerkt met de hulp van enkele maten. Gisteren avond had ik mijn rover gti al voor een deel gedemonteerd en vandaag hebben we de motor eruit gehaald. Daarna de coupe deronder en het blok laten zakken. Morgen enkel nog de uitlaat, cardans en bediening van de versnellingsbak aansluiten en dan alle vloeistoffen derin.
Ik hoop in de loop van de dag een testritje te kunnen maken :D .

Enkele pics:
Cardans losmaken van rover gti:
Afbeelding

blokske deruit takelen:
Afbeelding

Afbeelding

radiator verwijderen:
Afbeelding

coupe onder blok plaatsen:
Afbeelding

blokske laten zakken:
Afbeelding

Afbeelding

losse stukken terugplaatsen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen volgt nieuwe update met stand van zaken en hopelijk een filmke van den eerste run :D

Greetz roverdude
Laatst gewijzigd door roverdude op za apr 16, 2005 8:58 am, 6 keer totaal gewijzigd.
TBSR

Bericht door TBSR »

kerel ni normaal,

kheb net in de mijne ook ne D16A9 laten leggen van ne Concerto!!!

weet jij eigenlijk hoeveel Pk's die hebben???

Greetz TBSR
roverdude

Bericht door roverdude »

den D16A9 die ook in de honda crx ligt heeft 128pk std. Met cat komt het op 122pk. Maar mijn blokske heeft 149pk want der is een beetje aan gesleuteld. Op deze rover zit er wel een cat dus ik weet niet hoeveel ik nu ga hebben.
TBSR

Bericht door TBSR »

dus da betekend kat vervangen :P :P
roverdude

Bericht door roverdude »

TBSR schreef:dus da betekend kat vervangen :P :P
Nog eenvoudiger, gewoon de tussenbuis van mijn rover gti plaatsen en verwisselen als hij naar de keuring moet.
TBSR

Bericht door TBSR »

tussenbuis, laat me raden, gewoon recht stuk?
TBSR

Bericht door TBSR »

btw: past die op dieje coupé?
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

jep alletwee dezelfde bodemplaat.

Al vraag ik me el af wat hij met "cardans" bedoelt. Zal wel een aandrijf-as zijn.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
roverdude

Bericht door roverdude »

118GTR schreef:jep alletwee dezelfde bodemplaat.

Al vraag ik me el af wat hij met "cardans" bedoelt. Zal wel een aandrijf-as zijn.
Sorry, zo noemen wij belgen nu eenmaal een aandrijfas :mrgreen:
Cardan, cardans of cardanassen voor de enkele beschaafde belgen die er zijn :lol:
Ben net wakker en ga er direct terug invliegen.

PS. klein probleem. Er komen twee metalen leidingen van de benzinetank bij de coupe en bij de gti had ik dit niet... er zit wel drie jaar verschil tussen bijde auto's en daarom moet de coupe een cat hebben. Misschien heeft het daar iets mee te zien? Ik heb er enkele foto's van genomen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Als er mij iemand kan zeggen waar alle slangetjes naartoe moeten, please let me know.
foto's:

dit stukheeft er waarschijnlijk iets mee te maken?
Afbeelding
vergelijking met zeflde stuk op gti:
Afbeelding
hier hangt een soort filter of zoiets... ik ken het allezins niet. Het word op het afgeknipte rode slangetje aangesloten
Afbeelding
En dit is het stuk dat bij bovenstaande foto hoort. Hoeveel leidingen moeten erop aangesloten worden en waar gaan ze heen???
Afbeelding

Greetz roverdude
Mista T
MG-R Core

Bericht door Mista T »

Volgens mij is dat ding op het schutbord de beveiliging voor de benzine leiding, dus als je een ongeluk krijgt, dat deze eruit knalt, dat de brandstof pomp direct wordt afgesloten..

Dat ding dat je los hebt liggen is volgens mij voor de tank ontluchting, maar dat durf ik niet met zeker heid te zeggen..

Als je het productnummer opzoek, dan zijn er mensen die via een WP CD de volledige benaming kunnen geven..
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

nee dat is iets van de vacuumleidingen... wat het precies is weet ik ook niet.

hier kan je zien waar het precies op aangesloten zit:

http://members.lycos.nl/gta16v/images/1 ... 4pic13.JPG

edit: dat ding wat rechtsboven zit dan. Dat wat links onder je sproeierreservoir hangt weet ik ook niet, ik heb dat op R100's ook wel is gezien. Heeft iets met benzinedampen te maken...
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
pagan
MG-R Freak

Bericht door pagan »

@ Roverdude 8) Nog laat geworden gisteren? Ziet er al goed uit, hopelijk rijdt ie even goed.

Cya Pagan
Afbeelding
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

nou in nederland hebben we ook cardanassen, maar daar word altijd specifiek de as mee bedoelt die van voor naar achter in de auto ligt.

Zoals bij achterwiel aangedreven auto's met de motor voorin, de as die dan naar de achterste diff gaat, dat is de cardanas.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Wat bedoel je trouwens met 216 TC ? Ga je er een turbo opbouwen?

Je weet dat je dan beter een D15B blok kan hebben he....
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
roverdude

Bericht door roverdude »

Mark16v schreef:Wat bedoel je trouwens met 216 TC ? Ga je er een turbo opbouwen?

Je weet dat je dan beter een D15B blok kan hebben he....
Met tc bedoel ik targa coupe :D Maar der zit een turbo project aan te komen... op een D16 lukt dit ook hoor, maar dan wel met de nodige interne veranderingen...

Ik heb daarnet een proefrit gemaakt en der is toch iets nie just met de aansluitingen. op ralenti schommeld het toerental tussen 1000 en 2000 tr/min. Alsmaar op en neer... en als ik dan een stukje doorgeef brand de lamp "check engine" Zal toch even moeten verderzoeken op die vacuumleidingen. 9 kansen op 10 zit daar het probleem.

Is het mogelijk dat een coupe een hoger gewicht heeft dan mijn gsi? Hij rijd een stuk minder hard en begint maar vooruit te gaan op +/- 4000tr/min. Of ligt dit aan de cat? Want motor liep woensdag nog perfect

Greetz roverdude
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Een coupe is altijd Targa dus dat gaat niet op ;)

Gsi weegt 1045kg , een GTi 1100kg ongeveer en een 216 Coupe 1103kg dus zoveel scheelt het niet. D'r zitten ook een aantal vacuumslangetjes op de gasklep dus het kan er best wat mee te maken hebben.

Overigens krijgt die van mij ook pas bij de 4500 een soort duw in de rug (soort mini-vtec ;))
Plaats reactie