kan niet meer schakelen

214 216 218 220 25
kajomidy

kan niet meer schakelen

Bericht door kajomidy »

opeens kan ik niet meer schakelen, pook zit niet los ofzo
ik hoor geen rare geluiden en de pook gaat gewoon van 1 tot 5
maar hij rijdt geen meter meer.
zou er iets zijn met de koppeling?

johan uit oud-beijerland
rover 216si 1997
Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

Mss je koppelingsplaat of drukgroep die te versleten zijn :|
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

schakelstangen al gecontroleerd? hoor je/ voel je wel dat je een versnelling kiest?
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
kajomidy

Bericht door kajomidy »

ik hoor en voel dat die wel de versnelling pakt
maar de koppeling doet niks meer van het ene op het andere moment
ik zal kijken of ik ergens een afgebroken stang zie
Gebruikersavatar
Silly CVT
MG-R Freak
Berichten: 2551
Lid geworden op: ma nov 25, 2002 10:35 am
Woonplaats:
Locatie: Spaarndam!!!
Contacteer:

Bericht door Silly CVT »

Dan ligt je koppeling eruit. Als je koppeling c.q. pedaal niets meer doet is je koppeling kaduuk.... Misschien alleen je kabel maar laat je gelijk je drukgroep nakijken. :roll:

Succes ermee. ;)
Officieel bericht:
Afbeelding
Klik de groene balk.:mrgreen:
hAz
MG-R Freak
Berichten: 570
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
Woonplaats: Twente

Bericht door hAz »

Een 216 heeft ook een kabel tussen pedaal en koppeling dacht ik. De kabel even controleren: even aan de koppelvork-arm bewegen. Als dan de kabel loszit is die gebroken (of het oog aan de kabel dat bij je pedaal zit).
Of je kijkt met 2 personen: de ene trapt de koppeling in en de ander kijkt of de koppelvork-arm op en neer gaat. Zo niet, is de kabel dus stuk.
Gaat de koppelvork-arm wel op en neer, en gaat dit lichter dan normaal, en gebeurt er verder niets, dan is de koppeling stuk: de drukgroep.
En dan moet de bak eraf en de drukgroep vervangen worden (en dan meteen ook de koppelingsplaat en eventueel het lager want ze hebben hem dan toch open).
Maar als het de kabel is: die kun je makkelijk zelf vervangen. Of je laat het de garage doen, is in een paar minuutjes gepiept.

hAz.
kajomidy

Bericht door kajomidy »

ik heb niks kunnen ontdekken en heb hem maar laten ophalen door een garagebedrijf.
volgens hun zeggen is de koppelingsplaat er tussen uit geschoten en moet er een nieuwe op.
gaat me ongeveer 600 euro kosten ex btw.
is dat een normale prijs?
het is gen rover dealer maar een "alles" garage.
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Bij de 90-95 modellen met K-blok zat 't vliegwiel (of hoe heet dat kreng) om de krukas gekrompen.
Bij m'n 214GSi was die losgeschoten (en onder garantie gerepareerd) ... maar dan doet alles het gewoon, maar rijen ho maar......
Alleen zou dat bij de latere modellen opgelost moeten zijn.....
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

ik heb toen dat probleem ook gehad, en t bleek n onderdeel van de versnellingsbak te zijn, mar t kan ook de koppakking zijn hoor, t gaat iig best in de papieren lopen
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

waarom zou het in godsnaam de koppakking zijn als je niet meer kunt schakelen? Dan kun je net zo goed zeggen dat het geen zomer meer is en het daar aan kan liggen, heeft niks met elkaar te maken.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
hAz
MG-R Freak
Berichten: 570
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
Woonplaats: Twente

Bericht door hAz »

600 euro is een hoog bedrag. Te hoog zou ik zeggen voor een koppeling vervangen.
Drukgroep + koppelingsplaat + lager, inclusief arbeidsloon en inclusief BTW, zou rond de 500 a 600 euro moeten kunnen.

hAz.
kajomidy

Bericht door kajomidy »

ze zijn er nu mee bezig want ja wat moet ik anders
als ik ergens anders 100 euro goedkoper zou zijn zit ik met het probleem hoe de auto daar zou moeten komen

ben er vanochtend wezen kijken en hij liet me zien dat er op de motor
hier en daar een soort "vezelstukjes" liggen
volgens zijn zeggen is dat van de plaat die kapot is en is dat alle kanten opgesprongen op het moment van rijden

zal blij zijn als het gemaakt is en voorlopig geen problemen meer heb
kajomidy

Bericht door kajomidy »

ze zijn er nu mee bezig want ja wat moet ik anders
als ik ergens anders 100 euro goedkoper zou zijn zit ik met het probleem hoe de auto daar zou moeten komen

ben er vanochtend wezen kijken en hij liet me zien dat er op de motor
hier en daar een soort "vezelstukjes" liggen
volgens zijn zeggen is dat van de plaat die kapot is en is dat alle kanten opgesprongen op het moment van rijden

zal blij zijn als het gemaakt is en voorlopig geen problemen meer heb
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Rover schreef:Bij de 90-95 modellen met K-blok zat 't vliegwiel (of hoe heet dat kreng) om de krukas gekrompen.
Het vliegwiel zit d.m.v. 6 bouten aan de krukas, no way dat die loslieten. Ik kan me eigenlijk ook niet echt indenken wat je bedoelt. De drukgroep zit namelijk weer met 6 bouten tegen het vliegwiel, de koppeling tussen die twee in. Dit zit met een getanden as verbonden met de versnellingsbak.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Dan niet, wat jij wil.

't is wat de roverdealer heeft verteld en aangezien het volledig gratis is vervangen lijkt 't me niet iets waar hij over liegt.

Vanaf wanneer zat dat vliegwiel met 6 bouten vast dan?
Die 214GSi die ik had was een van de eerste in NL .... daarna zijn er wel modificaties gedaan.....
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik weet gewoon niet welk onderdeel je bedoelt maar het vliegwiel is het zeker niet. Het is zeker niet iets wat ik wil of iets dergelijks.

Vliegwielen hebben altijd met bouten vast gezeten, en het zijn geen kleintjes.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie