Mijn 114 gta 16v uit 1993 is erg gevoelig voor spoorvorming (op snelweg en bijv. bij afremmen voor stoplichten). Voor zitten er toyo banden (175?)op, achter dunlops, kilometerstand 37000.
Als ik rem zonder handen aan het stuur is er niets aan de hand en de banden lijken niet onregelmatig versleten te zijn.
wat zou er mis zijn, of is het een typische 114 kwaal?
grtz Gilles
gevoeligheid spoorvorming
Ja, typische "100 serie hydragas-kwaal". Mijn GTa had precies hetzelfde. Komt door dat de vering van je linker voorwiel met je linker achterwiel gekoppeld is en je rechter voorwiel met je rechter achterwiel. Hierdoor voel je sporen op de weg sterker in je stuur. Zodra je met je voorwielen een kuiltje of een spoor inrijdt wordt de druk op de achtervering verlaagd en vervolgens verhoogd omdat die ook in het spoor komen en andersom als je het spoor uitrijdt. Je krijgt dan een soort schommeleffect.
Vooral in Belgie had ik daar heel veel last van. Daar heb je vaak in de rechterbaan enorme sporen door het vrachverkeer. Voelt gek aan in je stuur, maar er is niks mis mee en eh alles went
Bij een GTi is het iets minder, omdat die aan de achterkant een
stabilisatorstang heeft, waardoor die wat meer torsiestijfheid heeft.
Daar staat tegenover dat hydragas op een enigzins normaal wegdek juist hardstikke comfortabel veert... De 111 is niet voor niks eens verkozen als beste auto in het touringclassement, tussen de BMW's enzo
Vooral in Belgie had ik daar heel veel last van. Daar heb je vaak in de rechterbaan enorme sporen door het vrachverkeer. Voelt gek aan in je stuur, maar er is niks mis mee en eh alles went

Bij een GTi is het iets minder, omdat die aan de achterkant een
stabilisatorstang heeft, waardoor die wat meer torsiestijfheid heeft.
Daar staat tegenover dat hydragas op een enigzins normaal wegdek juist hardstikke comfortabel veert... De 111 is niet voor niks eens verkozen als beste auto in het touringclassement, tussen de BMW's enzo

Hmmmz, dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik weet wel dat alle 100-series een hele lichte besturing hebben en dat zonder stuurbekrachtiging. Ik kan met wel herinneren dat ik diepe putten en sporen in het stuurtje voelde. Da's volgens mij heel normaal. Zolang je er veilig mee kunt rijden is er nix aan de hand toch?
FT-PT-93? Geinig, dan zitten er 3 auto's tussen. Betekent dat jou 114 ook uit november '92 komt

FT-PT-93? Geinig, dan zitten er 3 auto's tussen. Betekent dat jou 114 ook uit november '92 komt

Re: gevoeligheid spoorvorming
sandw001 schreef:Mijn 114 gta 16v uit 1993

Ik weet alleen dat een gti boven de 160 a 170 wel een beetje zweverig wordt in de neus. Verder heeft een gta voor wel een ARB maar achter niet, een gti heeft ze beide.
Heb wel eens last gehad met inhalen dat ie gevoelig was voor spoorvorming. Wat wel heel erg helpt isn je bollen individueel maken.
Mijn gti licht na het individueel maken en verlagen ook op hoge snelheid zeer goed op de weg.
Heb wel eens last gehad met inhalen dat ie gevoelig was voor spoorvorming. Wat wel heel erg helpt isn je bollen individueel maken.
Mijn gti licht na het individueel maken en verlagen ook op hoge snelheid zeer goed op de weg.