gevoeligheid spoorvorming

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
sandw001

gevoeligheid spoorvorming

Bericht door sandw001 »

Mijn 114 gta 16v uit 1993 is erg gevoelig voor spoorvorming (op snelweg en bijv. bij afremmen voor stoplichten). Voor zitten er toyo banden (175?)op, achter dunlops, kilometerstand 37000.

Als ik rem zonder handen aan het stuur is er niets aan de hand en de banden lijken niet onregelmatig versleten te zijn.

wat zou er mis zijn, of is het een typische 114 kwaal?

grtz Gilles
Pipmastah216GTi

Bericht door Pipmastah216GTi »

Ja, typische "100 serie hydragas-kwaal". Mijn GTa had precies hetzelfde. Komt door dat de vering van je linker voorwiel met je linker achterwiel gekoppeld is en je rechter voorwiel met je rechter achterwiel. Hierdoor voel je sporen op de weg sterker in je stuur. Zodra je met je voorwielen een kuiltje of een spoor inrijdt wordt de druk op de achtervering verlaagd en vervolgens verhoogd omdat die ook in het spoor komen en andersom als je het spoor uitrijdt. Je krijgt dan een soort schommeleffect.

Vooral in Belgie had ik daar heel veel last van. Daar heb je vaak in de rechterbaan enorme sporen door het vrachverkeer. Voelt gek aan in je stuur, maar er is niks mis mee en eh alles went :mrgreen:

Bij een GTi is het iets minder, omdat die aan de achterkant een
stabilisatorstang heeft, waardoor die wat meer torsiestijfheid heeft.

Daar staat tegenover dat hydragas op een enigzins normaal wegdek juist hardstikke comfortabel veert... De 111 is niet voor niks eens verkozen als beste auto in het touringclassement, tussen de BMW's enzo 8)
sandw001

Bericht door sandw001 »

ik voel het niet als een echt schommeling (tussen de voor en achtervering) maar mijn stuur schtiet van links naar rechts en weer terug.

Hebben we het dan over dezelfde kwaal?

grtz Gilles

oh trouwens: mijn kenteken is ft pt 93 ;)
Pipmastah216GTi

Bericht door Pipmastah216GTi »

Hmmmz, dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik weet wel dat alle 100-series een hele lichte besturing hebben en dat zonder stuurbekrachtiging. Ik kan met wel herinneren dat ik diepe putten en sporen in het stuurtje voelde. Da's volgens mij heel normaal. Zolang je er veilig mee kunt rijden is er nix aan de hand toch? ;)

FT-PT-93? Geinig, dan zitten er 3 auto's tussen. Betekent dat jou 114 ook uit november '92 komt :mrgreen:
Dutch
MG-R Core

Re: gevoeligheid spoorvorming

Bericht door Dutch »

sandw001 schreef:Mijn 114 gta 16v uit 1993
:mrgreen:
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
sandw001

Bericht door sandw001 »

haha ik had het ook al gezien ja, ik zal het kentekenbewijs er eens op nakijken.

Maareh, dutch vitesse, herken jij iets van mijn klachten?
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Ik weet alleen dat een gti boven de 160 a 170 wel een beetje zweverig wordt in de neus. Verder heeft een gta voor wel een ARB maar achter niet, een gti heeft ze beide.
Heb wel eens last gehad met inhalen dat ie gevoelig was voor spoorvorming. Wat wel heel erg helpt isn je bollen individueel maken.
Mijn gti licht na het individueel maken en verlagen ook op hoge snelheid zeer goed op de weg.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Plaats reactie