OBDll uitlezen via computer

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Jmrules

OBDll uitlezen via computer

Bericht door Jmrules »

Olá iedereen weer,

Inmiddels draait mijn geliefde CarPC als een zonnetje :) en ben ik toe aan iets nieuws: boordcomputer uitlezen.

Dit is te onderscheiden in 2 losse delen:
-alleen uitlezen van de gegevens (temperaturen, drukken, toerental enz)
-aanpassen motormanagement: Dit doe ik NIET zelf omdat de kans groot is dat ik het dan verkloot. Ik heb met een monteur van de Rover garage in Roosendaal staan te babbelen en die begon hierover (ik kwam voor het uitlezen van mijn airbag systeem maar hij ging er van uit dat ik voor iets anders kwam :mrgreen: ) Hij had bij zijn 416 uit '96 een winst van 25pk en meer km uit een liter benzine door de software wat aan te passen. Hij gaf aan dat het vanaf modellen van '97 veel moeilijker maar niet onmogelijk is om in de ECU te komen.... niet onmogelijk dus :)

Het vinden/maken van een interface-kabel moet wel gaan lukken maar de software daar ben ik nog niet uit. Iemand hier IETS zinnigs over te zeggen. Ervaring hiermee zou helemaal mooi zijn maar ik verwacht niet dat er meer malloten als ik rondlopen :)
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ja!. Check even de huidige editie van het blad electuur. Dat is zo'n hobby electronica tijdschrijft waar elke maand allerlij technische schema's en bouwpakketen voorbijkomen. In de editie van deze maand kan je zelf een eenvoudige interface bouwen waarmee je met je computer de autocomputer kan uitlezen. De software was ergens gratis te downloaden.
En volgens mij kan je bij dat blad ook kant en klare kitjes kopen zodat bijv de printplaat al gemaakt is enzo.

Nu kan ik me niet meer herinneren of je alleen kan uitlezen of ook zelf waardes kan veranderen. Ben bang dat het alleen het eerste is.
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Sander02 schreef:
Nu kan ik me niet meer herinneren of je alleen kan uitlezen of ook zelf waardes kan veranderen. Ben bang dat het alleen het eerste is.
Dat is al een beginnetje, de rest volgt vanzelf :twisted: Maar idd een mooie tip. Electuur ken ik wel want ik heb er van vroeger nog stapels van liggen. Laat ik nou net handig zijn met printplaatjes :twisted: :mrgreen:

EDIT: gaat mij dus meer om de software. De Rover garage in Roosendaal lachte vriendelijk maar ging er niet verder op in toen ik langsging om te vragen of ik niet ff een kopietje mocht trekken van hun software (die het dus wel kan veranderen ) :cry:
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ik kan me herinneren dat ze het over software hadden die op dit moment nog gratis was, maar dat ging veranderen ofzo. Kon je ergens downloaden. Wie weet kan je bij die fabrikant wel een uitgebreidere versie krijgen voor een klein bedrag.
peter3
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Oke ik zal je mijn lijstje even geven die ik tot nu toe op mijn pc heb staan.
Deze links kunnen je verder helpen met het OBD gebeuren.
Als je het geheel werkend hebt kom ik zeker een keer langs.
Op mijn car-pc draaid sinds maandag road runner.
Met een draaiend logo van rover in het midden van het hoofd menu.

Links:

digimoto
digimoto1
KDS-online
staat ook een stuke van de elektuur alleen heet het in Duitsland Elektor.
obddiagnostics
elektuur
pagina van de elektuur

Zoek je iets als dit:
Afbeelding
staat onder aan deze pagina

Veel suc6 en laat het weten :!: :!: :!:
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Das inderdaad exactemundo wat ik zoek Peter, perfect. Ff dat setje bestellen via de electuur want dat zit natuurlijk binnen NO time in elkaar, die paar klote weerstandjes moet wel lukken.

Heb je dit zelf al draaiend of net als ik nog in de onderzoeksfase ?
Hoe bevalt Roadrunner trouwens? Ik werk zelf momenteel met MediaEngine op XP Pro en dat werkt zeeeer soepel moet ik zeggen. Hier en daar mis ik gewoon wat aan de software maar elke frontend die ik tot nu toe gebruikt heb rammelt wel op een bepaald vlak. Eigenlijk besteden ze naar mijn bescheiden mening allemaal te weinig aandacht aan mogelijkheden om het geluid te regelen maar jah, ik en dan ook audiofiel dus misschien wel te veeleisend :mrgreen:

Als alles draait moeten we zeker eens meeten want ik heb in alle eerlijkheid nog nooit een carputer van een ander in real life gezien :)

Momenteel zit ik op een andere voeding te wachten (krijg zojuist het bericht dat ie verstuurd is dus TOP). Momenteel maak ik gebruik van een standaard DC-DC voeding + een ITPS. Het klote daarvan is:De ITPS geeft alleen een mooie 12V af als de motor loopt. Als deze niet loopt is de 12V lijn zo laag dat mijn harddisk niet wil booten. Ik heb nu samen met Timo van myelectronics.nl een andere uitgezocht die al vanaf 8 V werkt :lol: Voordeel van die voeding is dat je ook gebruik kan maken van de stanby functie van Windows en dus het opstarten tot een kleine 5 seconden reduceert. Verder zit er ook een uitschakelvertraging op + een lijn die de versterker op tijd in- en uitschakelt.

In principe heb ik voor de laatste paar functies een losse print laten ontwerpen maar die werk niet optimaal.

Mijn laatste probleem en wellicht dat je daar ook iets creatiefs voor weet:
Ik maak gebruik van een normale IDE DVD speler (slot-in) en die heeft 12 en 5 Volt nodig. Ik gebruik een IDE-->>USB2 converter voor de data en dat werkt perfect.Voor de 5 Volt lijn heb ik een paar 5V regulators parallel geschakelt (ééntje werd veel te warm omdat de spanningsval bijna 9 volt is) en dat werk ook perfect. De 12V lijn is moeilijk omdat de meeste regulatord een drempelspanning van 1,5 tot 3 volt hebben en je dus minstens 15 volt moet aanleveren om een mooie 12V lijn te krijgen..... enig ID hoe dat op te lossen is?
peter3
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Hoi,
Ik heb dit nog niet draaiende, ben idd ook nog in de onderzoeks fase.
Road runner werkt perfect, grafisch erg leuk schijnt een door ontwikkeling te zijn van Media Car.
Bij mij draait het volgende:
epia c3-800
40G Hd ide
256Mb
XP pro

Als je een audiofiel bent zou je eigenlijk een andere geluids kaart moeten hebben.
eentje die van af de pc tot aan de Amp digitaal is.
bv audigy nx of zs

Mijn voeding komt van whitebream (www.whitebream.nl)
Had eerst een zelfbouw sproggy 2.X voeding.

Meer info over de frontends en obd II kun je ook op de volgende site's vinden.

www.mp3car.com ( maar deze kende je vast al)
en op
http://www.carputerforum.nl/carpc/ (ook veel Belgen)

Voor de spanning zou je een step up/down schakeling moeten maken.
12V opslingeren naar bv 24V en dan afvlakken naar 12V.
oftewel
12V zeer snel onderbreken dan
door een trafo vervolgens afvlakken
en dan door een regelaar die 12V tot 7A kan regelen
alles wel goed gekoeld.

Kijk maar eens op mp3car.com
en zoek dan maar eens op het forum op sproggy of mastero
Misschien dat het je verder helpt.
MG ZT 190 2.5 V6
Jmrules

Bericht door Jmrules »

peter3 schreef:Hoi,
Ik heb dit nog niet draaiende, ben idd ook nog in de onderzoeks fase.
Road runner werkt perfect, grafisch erg leuk schijnt een door ontwikkeling te zijn van Media Car.
Bij mij draait het volgende:
epia c3-800
40G Hd ide
256Mb
XP pro
OK nu ik: Ik draai dus MediaEngine maar als ik het zo hoor is Roadrunner de moeite waard. Kan ik daar trouwens net zo makkelijk met MapMonkey werken voor mijn GPS? EDIT!!: Ziet er super uit man!!!, ik weet weer wat ik te doen ga hebben de komende week.
specs: Via Epia M10000 C3-1000
80 GB 8MB cache HDD (gewoon 3,5")
256 MB pc 2100
XP Corporate (een beetje gestript van onnodige zooi)
TV kaart van Terratec (voor FM incl. RDS functie)
voeding is net nieuw en werk PERFECT: M1 90 W 6-24 V input DC-DC
Verder heb ik een DVD speler onder de passagiersstoel hangen, is een normale IDE maar dan slot-in. Voor de data gebruik ik een IDE-->USB2.0 converter en ik zit dus alleen met de voeding voor dat kreng maar de oplossing is nabij. (mooie voeding op circuitsonline.nl gevonden)
Als je een audiofiel bent zou je eigenlijk een andere geluids kaart moeten hebben.
eentje die van af de pc tot aan de Amp digitaal is.
bv audigy nx of zs
Ik zou liever een DSP hebben maar ik heb helaas geen geldboom in de tuin :( Ik werk nu nog even met de onboard geluidskaart maar omdat ik perse een time-alignment functie (of channel delay, hoe wil je het noemen) wil hebben zit ik aan de Audigy ll PCI te denken. Digitaal naar mijn amp zal wel lukken want de M10000 heeft een SPDIF uitgang......alleen mijn amp geen digitale ingang ;)
Mijn voeding komt van whitebream (www.whitebream.nl)
Had eerst een zelfbouw sproggy 2.X voeding.
Ben dus zoals gezegd nu bezig op circuitsonline en daar heb ik een mooie 12V/5V voeding gevonden. Werk met een regulator (12 of 5V dus) met daarachter een dikke 5 Amp TOR. Als de stroom hoger wordt dan 200mA (afhankelijk van de gebruikte regulator dus 400mA voor de L4812) dan gaat deze over de tor lopen en kan het zaakje 5A aan :) De pc voeding heb ik besteld omdat daar ook functies op zitten om mijn amp mooi op tijd aan te zetten en een varieteit van uitschakelvertragingen.

De genoemde pagina's zijn mij zeker bekend. Ik speel al bijna 2 jaar met het ID van en CarPC en toen ik begon te verzinnen hoe en wat ik wilde bestond er nog maar één pagina (misschien iets meer maar veeeeeel minder dan nu) over carpc's en dat was www.dashpc.com , mijn held :mrgreen:
peter3
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Nou veel suc6 dan.
Hoor/lees het wel als het lukt.
En een prima sys als ik het zo lees.

Ben dus zelf ook nog bezig met het hele obdII gebeuren.
Weet namelijk niet zeker welk protocol in mijn auto zit.
Zal eens kijken naar een universele.
MG ZT 190 2.5 V6
Plaats reactie