1e indruk Rover 420 terecht?

414 416 418 420 45
ryst

1e indruk Rover 420 terecht?

Bericht door ryst »

Hallo allemaal.

Mijn naam is Ryst en ik ben hier nieuw op dit forum. Het forum ziet er zeer goed uit en ik heb hier al heel wat interessante topic's gelezen. Klasse, ga zo door mannen (en natuurlijk vrouwen niet te vergeten) :D

De reden waarom ik op dit forum terecht ben gekomen is omdat ik
1) de Rover 400 een hele mooie chique auto vind
2) misschien van plan ben een Rover 400 aan te schaffen
3) wat meer informatie over Rover 400 wilde krijgen.

Mijn oog was gevallen op een Rover 420 SLi uit 09-1999 met maar 62.000 km op de teller. Zeer enthousiast ben ik naar de dealer gegaan om een proefritje te maken.
Mijn eerste indruk was zeer positief. De auto zag er keurig en netjes verzorgd uit. Mooi interieur, zeer ruime kofferbak en ook de blauwe kleur zag er in het zonnetje schitterend uit. Onderhoudsboekje was prima in orde.

De proefrit zelf viel me een beetje tegen;
* de auto stuurde (ondanks de stuurbekrachtiging) vrij zwaar
* voor een 2.0 16V had ik 'm iets pittiger verwacht. Reageerde minder snel op het gas dan mijn huidige 1.6 16V
* ik vond de motor bij stationair draaien best lawaaiig (zowel binnenin als buiten de auto). Tijdens het rijden werd het motor-lawaai zelfs storend.
* tijdens het rijden (zeker bij hogere snelheden) veel last van windgeruis. Ook wanneer ik het raam een tikje liet zakken.

Weten jullie of dit bekende "euvels" voor een Rover 400 zijn of lag dit gewoon aan deze auto? Graag zou ik een reactie van jullie willen zien

Aangezien ik de Rover 400 nog steeds een mooie auto vind, ga ik nog wel verder op zoek. Mocht ik er een vinden, dan zullen jullie dat zeker van me horen.

Verder wil ik jullie allemaal hele fijne kerstdagen toewensen met veel rijplezier in jullie Rover's of MG's. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groet, Ryst.
Roverforever
MG-R Freak

Bericht door Roverforever »

Een 400 heeft geen echte gebreken,de baanligging is zeer goed te noemen net zoals het comfort. De bouwkwaliteit is van een hoog niveau.
De dieselmotoren en de 1600automaatmotor zijn onverslijtbaar. Mijn 600 diesel heeft over 1 000 000km :D De K (1400en 1600HS) zijn evenzeer solide blokken die zeer hoge toerentallen kunnen verdragen maar de motoren van middelbare leeftijd (200Mk3 en 400Mk2) hebben nog al eens last van HGF (koppakking problemen) Wanneer er echter een na 2000 koppakking gemonteerd is is dit blok ook in staat mooie "mileages" te bekomen.

De 420 benzine is uitgerust met de T motor die ook in turbo bestaat. Dit is een doorontwikkeld Engels blok uit de jaren 70,80. Het is een zeer sterk blok dat ook in deze versie (136 T16) in de nogal vlezige 800 terug te vinden was. 62000km is een lachertje voor dit blok. De prestaties in de 400 zouden echter van een hoog niveau moeten zijn. Is dit niet zo is een lek/compressietest mischien aangewezen. Let wel op olielekken!

Conclusie:De Rover 400Mk 2 is algemeen bekeken een zeer toffe en mooie wagen met een goede bouwkwaliteit,de T-motor is over het algemeen een betrouwbare motor die goed onderhouden zonder problemen minstens 300 000km moet kunnen werken. Is de wagen is goede staat: DOEN
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Roverforever
MG-R Freak

Je kan altijd wat meer (Engelstalige informatie) bekomen op

www.austin-rover.co.uk
www.mg-rover.org
www.rovertorque.co.uk
www.rovertech.net

succes
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

De 420 is met z'n 136 pk toch best een vlotte auto en zou zeker sneller moeten aanvoelen dan een 1.6 (tenzij je nu een CRX rijdt :P ).

Ik vind de 400 persoonlijk niet te zwaar sturen. Ook niet te licht, zoals bij sommige auto's met stuurbekrachting. Je hebt zo een prima gevoel, zonder dat 't vermoeiend wordt.
Windgeruis komt idd wel vaker voor, het kan zijn dat de deurrubbers uitgedroogd zijn, maar je zal 't waarschijnlijk altijd wel horen.
De 2.0 T-serie is zoals gezegd een motor op leeftijd en daardoor zal hij stationair misschien wat minder beschaaft klinken dan sommige modernere motoren, maar 't is een geweldig blok.

Maak eens een proefrit in een andere 420, dan kan je zien of de prestaties hetzelfde zijn, of dat er iets mis is met deze 420.

BTW welkom hier bij MG-R 8) en ook hele prettige dagen toegewenst.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Dennis 25 Vi

Bericht door Dennis 25 Vi »

Dat zwaar sturen dat is zeker wel waar, ik heb nu een 25 en die stuurt ook zwaar, maar je went er wel aan en dan is het toch wel prettig, zeker op de rijksweg.

Wat voor auto heb je zelf, als je bijvoorbeeld een CRX hebt met een 1.6 16v dan begrijp ik wel dat die pittiger is.

Het windgeruis had mijn 400 ook, dat moet je dan maar op de koop toe nemen.
Roverforever
MG-R Freak

Inderdaad,zwaar sturen is een al dan niet positieve eigenschap van de 400/45. Ze sturen zwaarder dan een 600 of zelfs 75.

Maar prestaties moeten er zoals mijn medeforummers zeggen wel zijn,anders is er iets loos: lek/compressietest+uitlezen(voor eventuele elektronische storingen)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

echt? ik vind de 416si automaat die ik regelmatig bestuur, juist net ff te licht.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

als het goed is moet de Tserie niet echt veel geluid genereren als hij stationair loopt mijne hoor je boijna niet lopen bij stationair toerental.
En ja als je hem op toeren jaagt zal hij mischien wel iets meer geluid produceren als een gloednieuw blok. Voordeel is wel dat als je aan de 136pk gewend raakt je hem kunt vervangen voor zo'n fijn T16 turbo blok als Silly Robert en ik hebben :mrgreen:
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

Heb zelf een 220, ook met 2 liter T-serie en moet zeggen dat ik echt geen gebrek aan power heb. Hij trekt stukken beter dan de 1.6 die ik ff hiervoor had :?

Over die stuurbekrachtiging heb je wel een punt, de 400 stuurt wat zwaarder dan, zoals al gezegd, bijvoorbeeld een 600 of 75
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
'08 Volvo S60 2.4 Drivers Edition -> The back-up

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Zwaar sturen? .... dit is toch geen dames forum geworden hé :rofl:

Windgeruis .. ja dat is er, en ik heb geen idee hoe je dat tegen kan gaan... maar echt storend vind 'ik' het niet (meer).

Wegligging ... kan ik nix over zeggen daar mijn auto versleten schokdempers had en ik er meteen koni's onder heb gegooit.
Dus de standaard wegligging is mij onbekend.

Dat ie geen echte gebreken heeft is wat erg positief ... sommige (waaronder de mijne) heeft wat problemen met de ruit in het bestuurdersportier, handleiding nodig voor het sluiten.
.. eh .. windgeruis en portierruit... eh ... okay, niet echt veel gebreken :H:

Wat betreft het 2liter blok ..... ik heb spijt als haren op m'n hoofd dat ik een 416 heb gekocht en niet heb doorgezocht naar een 420!!!

en wat betreft de voordelen ... m'n ex-collega (toevallig ook Rijst genoemd door mijn) ... vond een Rover altijd een Luxe Honda :lol:
Lange afstanden zijn prima te doen, lekkere stoelen ... gewoon een hele lekkere bak zo een 400.
plus ... het is wat anders dan het astrafocusgolfbmw3serie standaard gedoe wat iedereen al schijnt te hebben ;)

Ohja ... nog een min punt aan het merk ... als je rover rijdt moet je veel onzin verhalen aanhoren over het merk rover van mensen die nix van het merk afweten maar er toch over lullen ... maar dat went.

Cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Dennis

Bericht door Dennis »

Het windgeruis kan kloppen, ik heb er zelf ook last van.
Het ligt er wel erg veel aan hoe de wind "staat" ten opzichte van de auto....maar het ruist wel behoorlijk (vooral boven de 120)...
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

en als je zegt dat je een Rover hebt, dan is de eerte reactie meestal, van zozo een Rover. (op 1 of ander manier denken ze dat die dingen duur en luxe zijn). :D

Maar wat is zwaar sturen. Ik vindt bijv een 323-F zonder stuurbekrachtiging prima sturen. Misschien alleen wat minder wanneer je stapvoets moet sturen bij parkeren ofzo. Als je dan overschakkeld naar een 4116, nauw dan is dat echt heel ligt.
Roverforever
MG-R Freak

Inderdaad Dennis, sommige mensen geven commentaar op Rover maar neem het van mij aan Beste nieuw-Roverrijders Rover is "British Build-quality" en dat is iets dat je tegenwoordig enkel nog bij Rover (en natuurlijk de Japanners terug vindt). Wie Rover kent heeft het lief!

Nog een zalige Kerst he,voor alle Roverrijders
Roverforever
MG-R Freak

De T serie motor heeft zoals ik reeds eerder zij als zwak punt olielekken,als je er zo een tegenkomt kan je mischien beter weggaan of...afbieden. Op de reeds genoemde Engelse sites zul je over dit type motor (oa ook in 800 rubrieken) goede info terugvinden
Jmrules

Bericht door Jmrules »

Dutch Vitesse schreef:als het goed is moet de Tserie niet echt veel geluid genereren als hij stationair loopt mijne hoor je boijna niet lopen bij stationair toerental.
En ja als je hem op toeren jaagt zal hij mischien wel iets meer geluid produceren als een gloednieuw blok. Voordeel is wel dat als je aan de 136pk gewend raakt je hem kunt vervangen voor zo'n fijn T16 turbo blok als Silly Robert en ik hebben :mrgreen:
Ik moet zeggen dat ik vind dat ie zelfs weinig geluid maakt stationair. toen ik de mijne (toevallig 420SLI) kocht viel het me op dat ie stil was. na het vervangen van de hele luchtinlaat (al die lastic troep eruit) ging het allemaal wat meer herrie maken....maar daar ging het ook een beetje om :)

Moeilijk sturen: makkelijk zelfs vind ik, misschien iets mis met de stuurbekrachtiging.

Euhm, T-16 blokkie :twisted: Toevaliig nog eentje over ?? ;)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Striker schreef:De 420 is met z'n 136 pk toch best een vlotte auto en zou zeker sneller moeten aanvoelen dan een 1.6 (tenzij je nu een CRX rijdt :P ).
en een Mini Cooper S Works dan?:lol:

ontopic: Roverforever heeft het al vermeld, de T-series motor in de 420 is en blok dat zijn oorsprong kent uit de jaren 70/80 en hoewel het een kwalitatief goed blok is, gaat leeftijd echt wel tellen kwa vermogen en rafinement.

Stuurbekrachtiging op de R400 vind ik persoonlijk zelfs te licht, misschien een exemplarisch probleem.

Windgeruis hoor je vaker, check de A-stylen
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie