Iets vreemds met koppeling ZT diesel
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Iets vreemds met koppeling ZT diesel
Vandaag ging ik iemand inhalen en ik schakelde terug en gaf gas bij, de motor ging meer toeren maken maar er kwam geen snelheid. Het leek alsof hij tussen twee versnellingen in zat. Nog een keer geschakeld en toen ging het wel.
Toen ik daarna voor het stoplicht stond en wilde ik wegrijden, rustig zoals altijd, bij het stoplicht en mijn ZT sloeg af. Ik starten en aanrijden maar tijdens het schakelen schokte de auto erg met optrekken in de eerste twee versnellingen. Ook hoorde ik een raar geluid... nooit meegemaakt. De overige drie versnellingen gingen wel normaal.
Toen ik vervolgens de cruisecontrol wilde activeren werkte het niet. Een keer de koppeling ingetrapt en alles werkte weer naar behoren.
Ik merkte dat er iets vreemds aan de hand was (voorgevoel). Dus een industrieterrein opgereden en vanuit stilstand wegrijden. In beginsel schokte hij bij 1 en 2. Alsof de koppeling even geen grip heeft en daarna weer aangrijpt. Fractie van seconde. Als ik meer toeren maak bij het wegrijden dan is het er niet.
Daarna alleen maar bij het wegrijden (ook bij achteruit).
Starten, normaal geluid.
Stationair ook normaal.
Eenmaal aan het rollen werkt alles zoals het hoort.
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Ik heb een uitstekend "oog" voor detail en merk dit soort kleine veranderingen meteen.
Zou door het afslaan de koppelingsplaat licht beschadigd kunnen zijn?
Waar ik alle aanhaalmomenten van een T16 motor uit mijn hoofd ken, weet ik vrij weinig van deze auto's...
Alvast bedankt voor het meedenken.
Toen ik daarna voor het stoplicht stond en wilde ik wegrijden, rustig zoals altijd, bij het stoplicht en mijn ZT sloeg af. Ik starten en aanrijden maar tijdens het schakelen schokte de auto erg met optrekken in de eerste twee versnellingen. Ook hoorde ik een raar geluid... nooit meegemaakt. De overige drie versnellingen gingen wel normaal.
Toen ik vervolgens de cruisecontrol wilde activeren werkte het niet. Een keer de koppeling ingetrapt en alles werkte weer naar behoren.
Ik merkte dat er iets vreemds aan de hand was (voorgevoel). Dus een industrieterrein opgereden en vanuit stilstand wegrijden. In beginsel schokte hij bij 1 en 2. Alsof de koppeling even geen grip heeft en daarna weer aangrijpt. Fractie van seconde. Als ik meer toeren maak bij het wegrijden dan is het er niet.
Daarna alleen maar bij het wegrijden (ook bij achteruit).
Starten, normaal geluid.
Stationair ook normaal.
Eenmaal aan het rollen werkt alles zoals het hoort.
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Ik heb een uitstekend "oog" voor detail en merk dit soort kleine veranderingen meteen.
Zou door het afslaan de koppelingsplaat licht beschadigd kunnen zijn?
Waar ik alle aanhaalmomenten van een T16 motor uit mijn hoofd ken, weet ik vrij weinig van deze auto's...
Alvast bedankt voor het meedenken.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Klinkt als het fenomeen "75-ZT koppeling" en ik vermoed ook het vliegwiel.
Hetzelfde verhaal had ik bij mijn eerste 75. Wat is de km-stand eigenlijk?
Hetzelfde verhaal had ik bij mijn eerste 75. Wat is de km-stand eigenlijk?
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Dat zou dan inderdaad heel goed kunnen.
Waarschijnlijk is de eerste keer rond de 150 / 160.000 km... Zou dus nu de tweede keer worden.
Waarschijnlijk is de eerste keer rond de 150 / 160.000 km... Zou dus nu de tweede keer worden.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Op zich niet, Martin (Marvon) heeft het laatst op zijn oprit gedaan... 

My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Berichten: 975
- Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
- Woonplaats: Haarlem
- Contacteer:
- Thomas
- MG-R Spotter
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
- Woonplaats: Heiloo
- Contacteer:
Wat betreft de koppelingscilinder (master) is dit misschien wel een tip, heb er nog geen ervaringen over gelezen, maar zal een stuk degelijker zijn dan die originele cilinder:
http://www.r75.info/modules.php?name=Fo ... 2945#72945
http://www.r75.info/modules.php?name=Fo ... 2945#72945
Mvg, Thomas
Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994