Iets vreemds met koppeling ZT diesel

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Iets vreemds met koppeling ZT diesel

Bericht door tomcat.t16 »

Vandaag ging ik iemand inhalen en ik schakelde terug en gaf gas bij, de motor ging meer toeren maken maar er kwam geen snelheid. Het leek alsof hij tussen twee versnellingen in zat. Nog een keer geschakeld en toen ging het wel.
Toen ik daarna voor het stoplicht stond en wilde ik wegrijden, rustig zoals altijd, bij het stoplicht en mijn ZT sloeg af. Ik starten en aanrijden maar tijdens het schakelen schokte de auto erg met optrekken in de eerste twee versnellingen. Ook hoorde ik een raar geluid... nooit meegemaakt. De overige drie versnellingen gingen wel normaal.
Toen ik vervolgens de cruisecontrol wilde activeren werkte het niet. Een keer de koppeling ingetrapt en alles werkte weer naar behoren.

Ik merkte dat er iets vreemds aan de hand was (voorgevoel). Dus een industrieterrein opgereden en vanuit stilstand wegrijden. In beginsel schokte hij bij 1 en 2. Alsof de koppeling even geen grip heeft en daarna weer aangrijpt. Fractie van seconde. Als ik meer toeren maak bij het wegrijden dan is het er niet.
Daarna alleen maar bij het wegrijden (ook bij achteruit).

Starten, normaal geluid.
Stationair ook normaal.
Eenmaal aan het rollen werkt alles zoals het hoort.

Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Ik heb een uitstekend "oog" voor detail en merk dit soort kleine veranderingen meteen.

Zou door het afslaan de koppelingsplaat licht beschadigd kunnen zijn?
Waar ik alle aanhaalmomenten van een T16 motor uit mijn hoofd ken, weet ik vrij weinig van deze auto's...

Alvast bedankt voor het meedenken.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Denk je druk groep.
Als dat zo is krijg je bij wegrijden een hobbel en schokeffect
Eenmaal rollend is da weg.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9114
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:( drukgroep en misschien het massawiel
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Een betere omschrijving zou zijn, alsof je in de vijfde versnelling weg wil rijden vanuit stilstand... maar dan een fractie van een seconde.

Geen vreemde geluiden verder.
Betekend dit dat ik al moet gaan sleutelen? :(
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Hij schiet niet uit de versnelling wanneer je meer gas geeft? Dat gebeurt nogwel eens bij problemen met de schakelvork en dan vooral in de eerste 2 versnellingen. Gebeurt vaak wanneer er langere tijd met slecht vrijkomende koppeling gereden is.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Nee, nu zijn er (vooralsnog) geen problemen meer...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Klinkt als het fenomeen "75-ZT koppeling" en ik vermoed ook het vliegwiel.
Hetzelfde verhaal had ik bij mijn eerste 75. Wat is de km-stand eigenlijk?
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

300.000 vliegwiel, koppeling en cilinder zijn al eens vervangen. Moet eens kijken wanneer dat gebeurd is.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Dat zou dan inderdaad heel goed kunnen.
Waarschijnlijk is de eerste keer rond de 150 / 160.000 km... Zou dus nu de tweede keer worden.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Hebben ze daar geen upgrade voor -.-? En moet de hele motor er dan uit?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Op zich niet, Martin (Marvon) heeft het laatst op zijn oprit gedaan... :mrgreen:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Eckard
MG-R Regular
Berichten: 77
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 8:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Eckard »

Ik heb bij 150000 de koppeling plus drukcylinders vervangen. Onlangs bij 395000 was koppeling, vliegwiel, druklager, drukcylinders en versnellingsbak aan de beurt.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Wellicht ook te veel speling (vrije slag) op 'dubbel massa vliegwiel'... En is deze voorgaande keer niet vervangen.. :?:
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Thomas
MG-R Spotter
Berichten: 1132
Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Wat betreft de koppelingscilinder (master) is dit misschien wel een tip, heb er nog geen ervaringen over gelezen, maar zal een stuk degelijker zijn dan die originele cilinder:

http://www.r75.info/modules.php?name=Fo ... 2945#72945
Mvg, Thomas

Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Plaats reactie