distrubutie rover 45
distrubutie rover 45
waneer moet me distrubutie vervangen worden bij me rover 45 1.6 van 2000
bedankt al vast voor de informatie
bedankt al vast voor de informatie
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Volgens Rover 180.000 km. Ik zelf vervang de mijne altijd na 8 oliewissels (~80000).Mitchell schreef:180kZo veel joh? Gemiddelde ligt toch rond de 100/120 van andere merken..
@ Henri, ik zou hem toch vervangen... zeker als je niet weet wanneer hij voor het laatst vervangen is.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
+ het feit dat dezelfde motor, ook als 80K en 60K in de onderhoudsboeken stond.
Rover was lekker consistent, het begon met "nooit" in ~1989, naar 160K in 1990, uiteindelijk naar 60k in 1997, en vervolgens weer hoger.
Rover was lekker consistent, het begon met "nooit" in ~1989, naar 160K in 1990, uiteindelijk naar 60k in 1997, en vervolgens weer hoger.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Dat was met een ander type distributie riem. Met deze riem is de vervanginstermijn altijd 150.000 km geweest. Het oude type riem met handmatige spanner heeft wel wat gewisselt en die moet nu officieel vervangen worden bij 100.000 km.118GTR schreef:+ het feit dat dezelfde motor, ook als 80K en 60K in de onderhoudsboeken stond.
Rover was lekker consistent, het begon met "nooit" in ~1989, naar 160K in 1990, uiteindelijk naar 60k in 1997, en vervolgens weer hoger.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Hoezo andere type riem? Het is dezelfde motor, met het gat voor de spanrol op een iets andere plek geboord. Er zijn 2 types spanrol(auto vs manueel), en er zijn 2 breedtes van de riem(23 vs 26).arjen schreef: Dat was met een ander type distributie riem. Met deze riem is de vervanginstermijn altijd 150.000 km geweest. Het oude type riem met handmatige spanner heeft wel wat gewisselt en die moet nu officieel vervangen worden bij 100.000 km.
Het materiaal is echter precies hetzelfde, en het is totaal natte vinger werk zoals Rover die intervallen heeft bepaald. Je kunt bv ook de 26mm riem bestellen (wel 143 tanden) en met handmatige spanrol in een oudere motor plaatsen. Dat is zelfs de aangeraden methode voor getuned motoren.(bv 8500+ rpm)
De eerste auto-spanrollen stonden ook op 80.000~100.000 (zoals een 416 uit 1998)
Mijns inziens:
geen idee wanneer het vervangen is => asap vervangen
Datum + km-stand => 6-8 jaar of 100-120dkm.
Ik heb nog nooit gehoord dat een riem knapt tenzij de eerste garage dacht "die red het wel tot 150K" en de 2de "die red het wel tot 200+ want hij is vervangen bij 60~80k".
Ik heb overigens vorige jaar de riem vervangen van onze 416(d16b2) 12 jaar oud en 60dkm. Zag er nog keurig uit, maar ik heb nog nooit een riem gezien die er niet keurig uitzag vlak voordat hij knapte.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Elke distributieriem is van hetzelfde materiaal. Dat is ook niet van belang voor de vervangings interval. Het gaat om de hoek die de riem moet maken. En een automatische spanner zorgt dat ie altijd op de juiste spanning staat, logisch dus dat ie dan langer kan blijven zitten.
Zijn tegenwoordig auto's waarbij de riem langer dan 2 ton kan blijven zitten.
Zijn tegenwoordig auto's waarbij de riem langer dan 2 ton kan blijven zitten.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat klinkt aannemelijk, ware het niet dat de hoeken ook precies hetzelfde gebleven zijn, zo ook alle tandwielen.
Spanrol zou er iets mee te maken kunnen hebben, maar "gelukkig" zit er heel weinig rek in een d-riem. Ook met een manuele spanner zit hij na 8jaar dienst, zonder ook nagespannen te zijn nog prima op spanning.
Bovendien houden ze ook verschillende normen aan voor 100% identieke systemen, afhankelijk van het bouwjaar.
Spanrol zou er iets mee te maken kunnen hebben, maar "gelukkig" zit er heel weinig rek in een d-riem. Ook met een manuele spanner zit hij na 8jaar dienst, zonder ook nagespannen te zijn nog prima op spanning.
Bovendien houden ze ook verschillende normen aan voor 100% identieke systemen, afhankelijk van het bouwjaar.
Laatst gewijzigd door 118GTR op wo jun 29, 2011 8:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Ik vervang ook altijd de keerringen (krukas aan distributiezijde en nokkenaskeerringen).Sander02 schreef:Hoeveel tijd kost dat eigenlijk, riem, spanrollen en waterpomp vervangen?
Vervangen jullie waterpomp altijd?
Waterpomp vervang ik altijd.
K serie - uurtje of 6
T serie - uurtje of 2

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997