distrubutie rover 45

414 416 418 420 45
henri501

distrubutie rover 45

Bericht door henri501 »

waneer moet me distrubutie vervangen worden bij me rover 45 1.6 van 2000
bedankt al vast voor de informatie
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

180000km of 6 jaar.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
henri501

Bericht door henri501 »

dank je voor je snelle antwoord 169000 dus nog niks aan het handje :D :D
Mitchell

Bericht door Mitchell »

180k :shock: Zo veel joh? Gemiddelde ligt toch rond de 100/120 van andere merken..
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Mitchell schreef:180k :shock: Zo veel joh? Gemiddelde ligt toch rond de 100/120 van andere merken..
Volgens Rover 180.000 km. Ik zelf vervang de mijne altijd na 8 oliewissels (~80000).

@ Henri, ik zou hem toch vervangen... zeker als je niet weet wanneer hij voor het laatst vervangen is.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

+ het feit dat dezelfde motor, ook als 80K en 60K in de onderhoudsboeken stond.

Rover was lekker consistent, het begon met "nooit" in ~1989, naar 160K in 1990, uiteindelijk naar 60k in 1997, en vervolgens weer hoger.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

henri501 schreef:dank je voor je snelle antwoord 169000 dus nog niks aan het handje :D :D
Peter.Evers schreef, of 6 jaar! Aangezien jouw auto uit 2000 is, is die dus 11 jaar oud. Misschien kan je bij de dealer/garage waar auto in onderhoud geweest is het navragen.
416SI 1996
henri501

Bericht door henri501 »

ja idd ja hij is wel altijd netjes in onderhoud geweest maar kan het beter even navragen bedankt !!!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Vervanginsinterval is 150.000 of 6 jaar. Als ie nog niet vervangen is zou ik dat maar snel doen :D .
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

118GTR schreef:+ het feit dat dezelfde motor, ook als 80K en 60K in de onderhoudsboeken stond.

Rover was lekker consistent, het begon met "nooit" in ~1989, naar 160K in 1990, uiteindelijk naar 60k in 1997, en vervolgens weer hoger.
Dat was met een ander type distributie riem. Met deze riem is de vervanginstermijn altijd 150.000 km geweest. Het oude type riem met handmatige spanner heeft wel wat gewisselt en die moet nu officieel vervangen worden bij 100.000 km.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

arjen schreef: Dat was met een ander type distributie riem. Met deze riem is de vervanginstermijn altijd 150.000 km geweest. Het oude type riem met handmatige spanner heeft wel wat gewisselt en die moet nu officieel vervangen worden bij 100.000 km.
Hoezo andere type riem? Het is dezelfde motor, met het gat voor de spanrol op een iets andere plek geboord. Er zijn 2 types spanrol(auto vs manueel), en er zijn 2 breedtes van de riem(23 vs 26).

Het materiaal is echter precies hetzelfde, en het is totaal natte vinger werk zoals Rover die intervallen heeft bepaald. Je kunt bv ook de 26mm riem bestellen (wel 143 tanden) en met handmatige spanrol in een oudere motor plaatsen. Dat is zelfs de aangeraden methode voor getuned motoren.(bv 8500+ rpm)

De eerste auto-spanrollen stonden ook op 80.000~100.000 (zoals een 416 uit 1998)

Mijns inziens:

geen idee wanneer het vervangen is => asap vervangen
Datum + km-stand => 6-8 jaar of 100-120dkm.

Ik heb nog nooit gehoord dat een riem knapt tenzij de eerste garage dacht "die red het wel tot 150K" en de 2de "die red het wel tot 200+ want hij is vervangen bij 60~80k".

Ik heb overigens vorige jaar de riem vervangen van onze 416(d16b2) 12 jaar oud en 60dkm. Zag er nog keurig uit, maar ik heb nog nooit een riem gezien die er niet keurig uitzag vlak voordat hij knapte.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Elke distributieriem is van hetzelfde materiaal. Dat is ook niet van belang voor de vervangings interval. Het gaat om de hoek die de riem moet maken. En een automatische spanner zorgt dat ie altijd op de juiste spanning staat, logisch dus dat ie dan langer kan blijven zitten.
Zijn tegenwoordig auto's waarbij de riem langer dan 2 ton kan blijven zitten.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat klinkt aannemelijk, ware het niet dat de hoeken ook precies hetzelfde gebleven zijn, zo ook alle tandwielen.
Spanrol zou er iets mee te maken kunnen hebben, maar "gelukkig" zit er heel weinig rek in een d-riem. Ook met een manuele spanner zit hij na 8jaar dienst, zonder ook nagespannen te zijn nog prima op spanning.

Bovendien houden ze ook verschillende normen aan voor 100% identieke systemen, afhankelijk van het bouwjaar.
Laatst gewijzigd door 118GTR op wo jun 29, 2011 8:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Hoeveel tijd kost dat eigenlijk, riem, spanrollen en waterpomp vervangen?
Vervangen jullie waterpomp altijd?
416SI 1996
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Sander02 schreef:Hoeveel tijd kost dat eigenlijk, riem, spanrollen en waterpomp vervangen?
Vervangen jullie waterpomp altijd?
Ik vervang ook altijd de keerringen (krukas aan distributiezijde en nokkenaskeerringen).

Waterpomp vervang ik altijd.
K serie - uurtje of 6

T serie - uurtje of 2
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Oww, das een behoorlijk klus dus. Dan vallen de garage prijzen soms best wel mee. Heb een garage die 150 euro er voor vraagt als ik zelf de onderdelen aanlevert. Geen idee nog wat die bij elkaar kosten. Is dat soms ook wel iets van 100?
Keerringen dus ook verstandig mee te nemen.
416SI 1996
Plaats reactie