Dynamo verwijderen

Plaats reactie
normar

Dynamo verwijderen

Bericht door normar »

Weet iemand hoe ik de dynamo van mij ZR 160 kan verwijderen.
Ik heb 2 bouten gezien, maar hoe krijg ik de spanning van de riem af?

Groet, Martin.
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

boutje aan de voorkant losdraaien. zit onderaan
MG ZR S1800
normar

Bericht door normar »

Ik heb de 2 bouten van de dynamo los en eruit. De riem is los.
Maar hoe krijg ik nu de dynamo eruit. Hij scharniert op het onderste punt.
Zou daar een bus in zitten?
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

spant gewoon een beetje. wringijzertje ertussen en hopla...
MG ZR S1800
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Frekkel schreef:spant gewoon een beetje. wringijzertje ertussen en hopla...
+1
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
normar

Bericht door normar »

Inderdaad, een beetje gecontroleerd wrikken met een breekijzer ertussen en hopla daar kwam hij.
Auto had 6 weken buiten stil gestaan.
Dynamo uit elkaar gehaald. Velden waren aardig roestig . Alles schoongemaakt en geschuurd. Morgen weer monteren. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Beetje laat, maar je haalt de spanning van een multiriem er niet af door de dynamo te verplaatsen, maar door de spanrol los te maken.

Bij een ZR 160 zal het een automatische spanrol zijn, hij zit onder de dynamo, je kan er aan de onderkant bij. Ringsleutel 13 erin steken en de rol ontspannen, riem eraf, rol weer spannen en sleutel eruit.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
normar

Bericht door normar »

Vandaag de dynamo weer terug gemonteerd. Helaas het acculampje blijft branden. Het schoonmaken en ontroesten heeft dus niet geholpen.
De koolborstels waren nog goed.
Op de grote pool meet ik dezelfde spanning als op de accu. De dynamo zou daar toch meer moeten geven? Ik dacht ronde de 14 volt.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

De dynamo en accu zijn met een dikke kabel met elkaar verbonden, niet zo vreemd dat ze hetzelfde voltage aangeven.

Je moet 2x de accu meten, 1x als de motor niet loopt en 1x als hij wel loopt. Tussen die twee moet een behoorlijk verschil zijn(in de buurt van 1 volt)

Pas als de motor loopt EN de accu is vol krijg je voltages boven de 13 volt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
normar

Bericht door normar »

Als de motor loopt geeft hij eerder minder aan. De motor (bougies) gebruiken duidelijk stroom van de accu i.p.v. de dynamo. Met draaiende motor gaat de accu leeg.
Plaats reactie