Scheve slijtage achterwielen, regeling mogelijk?

214 216 218 220 25
FlyingFish

Scheve slijtage achterwielen, regeling mogelijk?

Bericht door FlyingFish »

Hoi allemaal,
de achterbanden van men rover 214 slijten onregelmatig af. Meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant.
Er is niets aan veranderd (verlaagd of zo). Wel ligt er een lpg tank in de koffer.
Weet iemand of dit te regelen is, zoals dat kan met de voorwielen.
Alvast bedankt, Jef
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Nil volentibus arduum, niets is onmogelijk voor hen die willen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
FlyingFish

Bericht door FlyingFish »

peter.evers schreef:Nil volentibus arduum, niets is onmogelijk voor hen die willen.
Kan je buiten Latijn typen dan ook zeggen waar?
Ik zie nergens een mogelijke regeling.
Gebruikersavatar
Niels 25
MG-R Freak
Berichten: 576
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:29 pm
Woonplaats: Bekegem (belgie)

Bericht door Niels 25 »

misschien eerst even de bandenspanning controleren.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

FlyingFish schreef:Kan je buiten Latijn typen dan ook zeggen waar?
Ik zie nergens een mogelijke regeling.
Wil je zelf je auto gaan uitlijnen dan? Haha, het is wel mogelijk. Wat je nodig bent is wat ringen om de bovenste dog-bone verder van de carrosserie af te zetten. Is niet écht dé manier, maar 't werkt wel. :mrgreen:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

gewoon langs een bedrijf gaan waar ze auto's uitlijne lijkt me een betere optie.
Die hebben daar het apparatuur voor, en weet je zeker dat het goed gebeurt
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

Twee kleine puntjes:

1. LPG tank erin.
2. Sindsdien slijtage.

Misschien dat de veertjes niet helemaal meer toereikend zijn? :roll:
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

"sindsdien", stond er niet natuurlijk.

Ik denk niet dat een LPG tank dat zou kunnen veroorzaken, de tank zelf met pijpjes, kleppen en houder weegt misschien 25KG, doe daar nog eens 40kg gas bij(en dat is een hele hele grote tank). Dan is dat dus amper 1 volwassene. En de auto is ontworpen om minimaal 2 volwassenen + kind op de achterbank te kunnen houden(niet comfortable, maar het kan wel, veilig)
Laatst gewijzigd door 118GTR op vr jul 30, 2010 9:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
The Flying Dutchman
MG-R Freak
Berichten: 2090
Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
Woonplaats: Ihren (D) Groningen

Bericht door The Flying Dutchman »

OK, er stond idd geen sindsdien, maar ik zou ze niet graag de kost willen geven die na het plaatsen van een LPG tank problemen met de achterbanden krijgen.
Vroegah werden vaak standaard al veerhulpjes geinstalleerd om dit te voorkomen. Rij jij maar eens een jaartje met een volwassen vent in je kofferbak rond. Geheid dat je veren een stuk sneller hun kracht kwijt zijn.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Johnny_D schreef:gewoon langs een bedrijf gaan waar ze auto's uitlijne lijkt me een betere optie.
Die hebben daar het apparatuur voor, en weet je zeker dat het goed gebeurt
Rover 200 kan in principe niet uitgelijnd worden achter... Met nadruk op "in principe"... :mrgreen:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Riksel schreef: Wil je zelf je auto gaan uitlijnen dan? Haha, het is wel mogelijk. Wat je nodig bent is wat ringen om de bovenste dog-bone verder van de carrosserie af te zetten. Is niet écht dé manier, maar 't werkt wel. :mrgreen:
Ga er helemaal in mee in het verleden ook gedaan, maar dan wel op een uitlijnbank

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
FlyingFish

Bericht door FlyingFish »

bam schreef: Ga er helemaal in mee in het verleden ook gedaan, maar dan wel op een uitlijnbank
Hoi, kan je dit iets duidelijker maken ? De enige plaats waar ik het voor mogelijk hou om om iets aan te passen is waar de arm aan de carrosserie vast zit. Maar dat is een bout die door die arm gaat. Zo ik zie niet hoe je daar met een ring iets aan kan veranderen.

Ben niet van plan het zelf te doen. Wil dat het goed gebeurd, maar ik wil wel op de hoogte zijn van hoe het kan. Zo ze me in de garage niets wijs kunnen maken.
En daar het normaal gezien dus niet kan is het interessant te weten of, waar en hoe het kan.

Alvast allemaal bedankt voor de reacties.
Jef
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Bare with me, 't moet even uit het blote hoofd.

Oke, moet je er even onder gaan liggen met deze post uitgeprint. Als je eronder ligt heb je de langsarm, die gaat naar voren en zit met een klein link (ca. 15 tot max. 20 cm) aan het chassis (voor het achterwiel). Hiermee kan je, mits je een creatieve geest hebt, je toespoor en uitspoor een beetje mee regelen.

Als je vanaf daar naar achteren gaat kom je bij een draagarm rubber, die zit links en rechts met een bout rechtstandig omhoog vast aan je chassis.

Als je vervolgens nog verder naar achteren gaat kom je bij je naaf. Onderin zit deze vast met een draagarm (van gietijzer) waar ook je schokdemper aan gemonteerd zit en schuin (iets naar voren) zit nog een (van normaal geperst staal; ca. 25 cm).

Als het goed is heb jij die gevonden. Deze zit inderdaad vast met een bout aan binnen- en buitenzijde door de arm.

Echter, achterin (ik denk alleen zichtbaar als je er een wiel af haalt), zit deze vast met twee bouten in het chassis/carrossie. Als je achter deze twee bouten los haalt komt het wiel bovenin naar je toe. De gemonteerde draagarm-steun (hoe noem je dat ding?) is dan los.
Als je bij het vast zetten van deze steun wat ringen erachter monteert (ik denk dat 1 voldoende is (dus 2 in totaal, zit vast met 2 bouten); is iets van M10, standaard ringen van M10 zijn, zeg ik zo, ruim 2.4mm) zul je je wielen iets uit het negatieve camber halen en dus zouden je banden minder scheef moeten slijten. In theorie én praktijk.

Als ik plaatjes heb gevonden ben je de eerste die ze ziet. :mrgreen:

Uitlijnen kan nooit kwaad, maar denk ook eens na over wat sterkere veren of gewoon nieuwe veren. Dat zijn ook de kosten niet. Hoeveel heeft je Rover gelopen?

Inderdaad handig om met een verhaal bij de Euromaster/Kwik-fit/Profile aan te komen. Volgens de computer is het namelijk niet mogelijk om een Rover 200 uit te lijnen achter. :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Schijnbaar is dit van een Mazda RX-7 FD, maar multi-link is multi-link moet je dan maar denken.

Ongeveer bij het rode vlak: daar zitten die 2 bouten die ik bedoel.
Afbeelding
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
FlyingFish

Bericht door FlyingFish »

Riksel schreef:Bare with me, 't moet even uit het blote hoofd.

Oke, moet je er even onder gaan liggen met deze post uitgeprint. Als je eronder ligt heb je de langsarm, die gaat naar voren en zit met een klein link (ca. 15 tot max. 20 cm) aan het chassis (voor het achterwiel). Hiermee kan je, mits je een creatieve geest hebt, je toespoor en uitspoor een beetje mee regelen.

Als je vanaf daar naar achteren gaat kom je bij een draagarm rubber, die zit links en rechts met een bout rechtstandig omhoog vast aan je chassis.

Als je vervolgens nog verder naar achteren gaat kom je bij je naaf. Onderin zit deze vast met een draagarm (van gietijzer) waar ook je schokdemper aan gemonteerd zit en schuin (iets naar voren) zit nog een (van normaal geperst staal; ca. 25 cm).

Als het goed is heb jij die gevonden. Deze zit inderdaad vast met een bout aan binnen- en buitenzijde door de arm.

Echter, achterin (ik denk alleen zichtbaar als je er een wiel af haalt), zit deze vast met twee bouten in het chassis/carrossie. Als je achter deze twee bouten los haalt komt het wiel bovenin naar je toe. De gemonteerde draagarm-steun (hoe noem je dat ding?) is dan los.
Als je bij het vast zetten van deze steun wat ringen erachter monteert (ik denk dat 1 voldoende is (dus 2 in totaal, zit vast met 2 bouten); is iets van M10, standaard ringen van M10 zijn, zeg ik zo, ruim 2.4mm) zul je je wielen iets uit het negatieve camber halen en dus zouden je banden minder scheef moeten slijten. In theorie én praktijk.

Als ik plaatjes heb gevonden ben je de eerste die ze ziet. :mrgreen:

Uitlijnen kan nooit kwaad, maar denk ook eens na over wat sterkere veren of gewoon nieuwe veren. Dat zijn ook de kosten niet. Hoeveel heeft je Rover gelopen?

Inderdaad handig om met een verhaal bij de Euromaster/Kwik-fit/Profile aan te komen. Volgens de computer is het namelijk niet mogelijk om een Rover 200 uit te lijnen achter. :+
Heel erg bedankt Riksel. Wagen gaat over de 200000 rollen int kort. Zit in Roemenie nu. Ga het thuis eens bekijken, heb nog twee achterpoten liggen daar.
Alvast erg bedankt.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

FlyingFish schreef:Heel erg bedankt Riksel. Wagen gaat over de 200000 rollen int kort. Zit in Roemenie nu. Ga het thuis eens bekijken, heb nog twee achterpoten liggen daar.
Alvast erg bedankt.
You're welcome.

Ik vond net een bone die je moet verstellen, gaat aan een kant een bout door, andere kan is een busje met twee flensjes eraan. Komt op hetzelfde neer. Anyway, met (bijna) 2 ton op de klok zou ik gewoon de veren (wellicht ook de dempers) vernieuwen en kijken hoe het dan gaat.
LPG tank is het gewicht tenslotte ook niet en als dat tóch parten speelt verdenk ik persoonlijk eerder de veren dan de tank/uitlijning. Rij je enkel LPG? Probeer dan gewoon je benzine tank niet voller dan een kwart te doen bijvoorbeeld. :+

Het is opzich niet eenvoudig om te beslissen wat de beste oplossing is: tenslotte zal je LPG tank (waarvan ik tóch verwacht dat het de boosdoener is) niet veel wegen, ook incluis inhoud is het totale gewicht relatief klein. Daarentegen ligt de tank waarschijnlijk in de kofferbak/reservewiel bak en dús achter je achterwielen wat er dan weer op neer komt dat je een totaal ander gewicht/belading hebt dan 2 volwassenen waar 118GTR het over had.

Als je het eerder nog niet vernomen hebt, de bandenslijtage, en je het niet zou wijten aan de LPG tank zou ik de veren vervangen. Heeft 'ie het altijd al gedaan en "sinds" de LPG-installatie dan zou ik de uitlijning aanpassen.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Plaats reactie