Scheve slijtage achterwielen, regeling mogelijk?
Scheve slijtage achterwielen, regeling mogelijk?
Hoi allemaal,
de achterbanden van men rover 214 slijten onregelmatig af. Meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant.
Er is niets aan veranderd (verlaagd of zo). Wel ligt er een lpg tank in de koffer.
Weet iemand of dit te regelen is, zoals dat kan met de voorwielen.
Alvast bedankt, Jef
de achterbanden van men rover 214 slijten onregelmatig af. Meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant.
Er is niets aan veranderd (verlaagd of zo). Wel ligt er een lpg tank in de koffer.
Weet iemand of dit te regelen is, zoals dat kan met de voorwielen.
Alvast bedankt, Jef
- tomcat.t16
- MG-R Core
Wil je zelf je auto gaan uitlijnen dan? Haha, het is wel mogelijk. Wat je nodig bent is wat ringen om de bovenste dog-bone verder van de carrosserie af te zetten. Is niet écht dé manier, maar 't werkt wel.FlyingFish schreef:Kan je buiten Latijn typen dan ook zeggen waar?
Ik zie nergens een mogelijke regeling.

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
"sindsdien", stond er niet natuurlijk.
Ik denk niet dat een LPG tank dat zou kunnen veroorzaken, de tank zelf met pijpjes, kleppen en houder weegt misschien 25KG, doe daar nog eens 40kg gas bij(en dat is een hele hele grote tank). Dan is dat dus amper 1 volwassene. En de auto is ontworpen om minimaal 2 volwassenen + kind op de achterbank te kunnen houden(niet comfortable, maar het kan wel, veilig)
Ik denk niet dat een LPG tank dat zou kunnen veroorzaken, de tank zelf met pijpjes, kleppen en houder weegt misschien 25KG, doe daar nog eens 40kg gas bij(en dat is een hele hele grote tank). Dan is dat dus amper 1 volwassene. En de auto is ontworpen om minimaal 2 volwassenen + kind op de achterbank te kunnen houden(niet comfortable, maar het kan wel, veilig)
Laatst gewijzigd door 118GTR op vr jul 30, 2010 9:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
OK, er stond idd geen sindsdien, maar ik zou ze niet graag de kost willen geven die na het plaatsen van een LPG tank problemen met de achterbanden krijgen.
Vroegah werden vaak standaard al veerhulpjes geinstalleerd om dit te voorkomen. Rij jij maar eens een jaartje met een volwassen vent in je kofferbak rond. Geheid dat je veren een stuk sneller hun kracht kwijt zijn.
Vroegah werden vaak standaard al veerhulpjes geinstalleerd om dit te voorkomen. Rij jij maar eens een jaartje met een volwassen vent in je kofferbak rond. Geheid dat je veren een stuk sneller hun kracht kwijt zijn.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

Rover 200 kan in principe niet uitgelijnd worden achter... Met nadruk op "in principe"...Johnny_D schreef:gewoon langs een bedrijf gaan waar ze auto's uitlijne lijkt me een betere optie.
Die hebben daar het apparatuur voor, en weet je zeker dat het goed gebeurt

Ga er helemaal in mee in het verleden ook gedaan, maar dan wel op een uitlijnbankRiksel schreef: Wil je zelf je auto gaan uitlijnen dan? Haha, het is wel mogelijk. Wat je nodig bent is wat ringen om de bovenste dog-bone verder van de carrosserie af te zetten. Is niet écht dé manier, maar 't werkt wel.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Hoi, kan je dit iets duidelijker maken ? De enige plaats waar ik het voor mogelijk hou om om iets aan te passen is waar de arm aan de carrosserie vast zit. Maar dat is een bout die door die arm gaat. Zo ik zie niet hoe je daar met een ring iets aan kan veranderen.bam schreef: Ga er helemaal in mee in het verleden ook gedaan, maar dan wel op een uitlijnbank
Ben niet van plan het zelf te doen. Wil dat het goed gebeurd, maar ik wil wel op de hoogte zijn van hoe het kan. Zo ze me in de garage niets wijs kunnen maken.
En daar het normaal gezien dus niet kan is het interessant te weten of, waar en hoe het kan.
Alvast allemaal bedankt voor de reacties.
Jef
Bare with me, 't moet even uit het blote hoofd.
Oke, moet je er even onder gaan liggen met deze post uitgeprint. Als je eronder ligt heb je de langsarm, die gaat naar voren en zit met een klein link (ca. 15 tot max. 20 cm) aan het chassis (voor het achterwiel). Hiermee kan je, mits je een creatieve geest hebt, je toespoor en uitspoor een beetje mee regelen.
Als je vanaf daar naar achteren gaat kom je bij een draagarm rubber, die zit links en rechts met een bout rechtstandig omhoog vast aan je chassis.
Als je vervolgens nog verder naar achteren gaat kom je bij je naaf. Onderin zit deze vast met een draagarm (van gietijzer) waar ook je schokdemper aan gemonteerd zit en schuin (iets naar voren) zit nog een (van normaal geperst staal; ca. 25 cm).
Als het goed is heb jij die gevonden. Deze zit inderdaad vast met een bout aan binnen- en buitenzijde door de arm.
Echter, achterin (ik denk alleen zichtbaar als je er een wiel af haalt), zit deze vast met twee bouten in het chassis/carrossie. Als je achter deze twee bouten los haalt komt het wiel bovenin naar je toe. De gemonteerde draagarm-steun (hoe noem je dat ding?) is dan los.
Als je bij het vast zetten van deze steun wat ringen erachter monteert (ik denk dat 1 voldoende is (dus 2 in totaal, zit vast met 2 bouten); is iets van M10, standaard ringen van M10 zijn, zeg ik zo, ruim 2.4mm) zul je je wielen iets uit het negatieve camber halen en dus zouden je banden minder scheef moeten slijten. In theorie én praktijk.
Als ik plaatjes heb gevonden ben je de eerste die ze ziet.
Uitlijnen kan nooit kwaad, maar denk ook eens na over wat sterkere veren of gewoon nieuwe veren. Dat zijn ook de kosten niet. Hoeveel heeft je Rover gelopen?
Inderdaad handig om met een verhaal bij de Euromaster/Kwik-fit/Profile aan te komen. Volgens de computer is het namelijk niet mogelijk om een Rover 200 uit te lijnen achter.
Oke, moet je er even onder gaan liggen met deze post uitgeprint. Als je eronder ligt heb je de langsarm, die gaat naar voren en zit met een klein link (ca. 15 tot max. 20 cm) aan het chassis (voor het achterwiel). Hiermee kan je, mits je een creatieve geest hebt, je toespoor en uitspoor een beetje mee regelen.
Als je vanaf daar naar achteren gaat kom je bij een draagarm rubber, die zit links en rechts met een bout rechtstandig omhoog vast aan je chassis.
Als je vervolgens nog verder naar achteren gaat kom je bij je naaf. Onderin zit deze vast met een draagarm (van gietijzer) waar ook je schokdemper aan gemonteerd zit en schuin (iets naar voren) zit nog een (van normaal geperst staal; ca. 25 cm).
Als het goed is heb jij die gevonden. Deze zit inderdaad vast met een bout aan binnen- en buitenzijde door de arm.
Echter, achterin (ik denk alleen zichtbaar als je er een wiel af haalt), zit deze vast met twee bouten in het chassis/carrossie. Als je achter deze twee bouten los haalt komt het wiel bovenin naar je toe. De gemonteerde draagarm-steun (hoe noem je dat ding?) is dan los.
Als je bij het vast zetten van deze steun wat ringen erachter monteert (ik denk dat 1 voldoende is (dus 2 in totaal, zit vast met 2 bouten); is iets van M10, standaard ringen van M10 zijn, zeg ik zo, ruim 2.4mm) zul je je wielen iets uit het negatieve camber halen en dus zouden je banden minder scheef moeten slijten. In theorie én praktijk.
Als ik plaatjes heb gevonden ben je de eerste die ze ziet.

Uitlijnen kan nooit kwaad, maar denk ook eens na over wat sterkere veren of gewoon nieuwe veren. Dat zijn ook de kosten niet. Hoeveel heeft je Rover gelopen?
Inderdaad handig om met een verhaal bij de Euromaster/Kwik-fit/Profile aan te komen. Volgens de computer is het namelijk niet mogelijk om een Rover 200 uit te lijnen achter.

Heel erg bedankt Riksel. Wagen gaat over de 200000 rollen int kort. Zit in Roemenie nu. Ga het thuis eens bekijken, heb nog twee achterpoten liggen daar.Riksel schreef:Bare with me, 't moet even uit het blote hoofd.
Als ik plaatjes heb gevonden ben je de eerste die ze ziet.![]()
Alvast erg bedankt.
You're welcome.FlyingFish schreef:Heel erg bedankt Riksel. Wagen gaat over de 200000 rollen int kort. Zit in Roemenie nu. Ga het thuis eens bekijken, heb nog twee achterpoten liggen daar.
Alvast erg bedankt.
Ik vond net een bone die je moet verstellen, gaat aan een kant een bout door, andere kan is een busje met twee flensjes eraan. Komt op hetzelfde neer. Anyway, met (bijna) 2 ton op de klok zou ik gewoon de veren (wellicht ook de dempers) vernieuwen en kijken hoe het dan gaat.
LPG tank is het gewicht tenslotte ook niet en als dat tóch parten speelt verdenk ik persoonlijk eerder de veren dan de tank/uitlijning. Rij je enkel LPG? Probeer dan gewoon je benzine tank niet voller dan een kwart te doen bijvoorbeeld.

Het is opzich niet eenvoudig om te beslissen wat de beste oplossing is: tenslotte zal je LPG tank (waarvan ik tóch verwacht dat het de boosdoener is) niet veel wegen, ook incluis inhoud is het totale gewicht relatief klein. Daarentegen ligt de tank waarschijnlijk in de kofferbak/reservewiel bak en dús achter je achterwielen wat er dan weer op neer komt dat je een totaal ander gewicht/belading hebt dan 2 volwassenen waar 118GTR het over had.
Als je het eerder nog niet vernomen hebt, de bandenslijtage, en je het niet zou wijten aan de LPG tank zou ik de veren vervangen. Heeft 'ie het altijd al gedaan en "sinds" de LPG-installatie dan zou ik de uitlijning aanpassen.