... ik weet niet de exacte cijfers en weet ook geen onderzoeksrapporten te citeren, maar ik weet wel dat een Rover 214 meer brandstof verstookt om vergelijkbaar even snel op de 100 te zitten als een Rover 216.
De 1400 heeft meer toeren nodig om hetzelfde te bereiken als de 1600 (caravan, 0-100, ff vrachtwagen inhalen) en ook meer toeren nodig om continue op de autobahn 140 te cruisen.
Meer toeren is meer benzine.
Als ik zwaarder ga werken moet ik ook meer eten ..... ga ik ff naar de sportschool, dan heb ik daarna minder moeite en voedsel nodig om het zelfde te bereiken als eerst.
een zwaardere motor heeft over het algemeen een veel hoger koppel dan een kleintje .. dus ook veel minder moeite/kracht/toeren nodig om van z'n plek te komen met bijvoorbeeld een aanhanger erachter.
Maar ga je lopen stampen dan verschijnt er uiteraard een draaikolk in de tank en isie zwaar hoger in het verbruik ....
... mijn stelling ging dan ook niet over boyracen en planken ... maar over normaal algemeen beschaafd gebruik.
Tsjuu,
Dennis

You can go fast ... but I can go anywhere.