623Si engine-swap

618 620 623 820 825 827
arthur623

Bericht door arthur623 »

low profile banden en verlagen hebben inderdaad naast optisch tunen ook met een beter weggedrag te maken, ook een 1.4 ligt hierdoor beter in bochten etc.

echter enkel de allerdikste wagens van dit forum hebben echt baat bij een spoiler...en dan zelfs enkel op een circuit...want op de openbare weg.... :roll:

Ik zou trouwens heus wel een kofferbak spoiler op mijn 623 willen, zoals enkele andere 623's hier hebben.

maja kwil zoveel.
kip

oliekoeler plaatsen

Bericht door kip »

Het 623 tuning project begint toch wel erg gaaf te worden.
na heel veel puzzelwerk blijkt dat er een Honda Accord/Prelude adapter setje leverbaar is om de olie; (en dus het oververhittingsprobleem bij de 623) te gaan oplossen.
Zoals gezegd is als eerste de airflow en waterkoeling verbeterd door de (oveleden) condensor te verwijderen.
De enige mogelijke aangepaste koeler met adapter wordt gemaakt door MOCAL. echter een speurtocht om de leverancier in NL te vinden.
De enige die een echte goede reactie gaf was de firma Autostyling Remco
uit Zetten ( www.autostylingremco.nl ). We gaan nu het huidige oliefilter vervangen door een adapter met daarop een nieuw oliefilter. De aangesloten slangen lopen dan naar de oliekoeler die op de plaats van de condensor wordt geplaatst. in de adapter bevind zich een thermostaat die de olieflow opengooit bij ca 75graden C zodat vlot warmlopen van de motor gegarandeerd blijft.
resultaat gaan jullie weten op dit forum. We wachen nu even de levertijd vanuit UK af.
Leuk experiment toch?
Greetz
Kip
kip

koeler zit erin!

Bericht door kip »

Vanavond de oliekoeler met thermostaat geplaatst. Het is gelukt! geen lekkages enzo, de koeler zit nu voorin op de plek van de condensor links. De slangen lopen onder en boven parallel aan de radiatorrand en gaan rechtsvoor tussendoor, onderlangs boven de stootbalk langs de versnellingsbak naar het oliefilter.
Foto's volgen vandeweek. Mocal leverde de hele set aan Autostyling Remco te Zetten.
Kosten (incl nog alu sport race gaas voor in de bumper); 328euro.
Ruim een uurtje werk gehad.
Ik las ergens op een forum dat de kosten bij een garage vaak boven de 700 a 800 euro uitlopen! Toen ik offerte vroeg bij een gerenomeerd bedrijf als RADCO in Amersfoort kreeg ik ook dit soort bedragen te horen. Belachelijk.
Dus.... geachte Rover friends...Mocal heeft een ruim aanbod in koelers.
Levertijd een paar weken maar de kits passen perfect!
Het wordt steeds duidelijker dat de rover600 die koeling best mag hebben bij "pittig" gebruik. Recent weer een verhaal van een diesel 600 gehoord die telkens oververhit raakte bij caravan slepen. Pas toen de condensor eruit was ging het over! waar kennen we dat probleem ook al weer van?

Voorkant van de auto voelt nu beduidend warmer aan hetgeen doet geloven dat hij meer warmteuitwisselling heeft met de open buitenlucht. Ook de water-temp-meter lijkt een fractie lager te staan. Over enkele weken of maanden zullen we het echt zeker weten....
blijft een leuk experiment toch?

Greetz
Kip
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

gaat goed zo!!

btw; wat moet er nog gebeuren??
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
kip

Bericht door kip »

Ik heb mijn lesje denk ik wel geleerd!
heren 623 bezitters......het lijkt mij ten sterkste aan te raden de olie van de 2.3 H23a motor te gaan koelen met een koeler.
De hitte van de oliekoeler is zo intens gebleken dat de tiewraps, waarmee een hoek was vastgezet gewoon zacht worden!!
Je kan er een eitje op bakken. Dit terwijl de watertemeratuur beneden kookpunt blijft. Mogelijk is de warmtewisselaar in de 623 niet voldoende maar in ieder geval is de airflow onder de motorkap niet voldoende om olie en water beneden pieken te houden, zeker als er een condensor voor is geplaatst! Ik raak ervan overtuigd dat deze thermische belasting op den duur (zoals de engelse forums zeggen) na 100.000 miles een scheur in de cilinderkop veroorzaken. Zeg maar gerust, langzaam optredende thermische scheuring.
In de Accord en Prelude is dit nooit het geval geweest.
We zullen op termijn weten hoe lang mijn 2.3 blok het nu gaat uithouden.
Ik denk wel dat ik de inlaatpoorten ga vergroten. (er zitten zwarte kunstoffen luchtgeleiders aan de binnenkant van de gril die er wat mij betreft uit gaan. Het metaal eracher buigen we bij en de motorkap wordt dan opnieuw gespoten.

Nog een les; geen 5w40 olie in de 623.....dan klinktie als ijzer op ijzer! heel eng! gewoon 10 of 15w40. Een oil treatment (Wynns friction proofing)vindtie erg fijn...wordtie heel stil van......
[img]http://home.wanadoo.nl/r.ludoph/oliekoeler.jpg
[/img]
kip

Bericht door kip »

overigens......ik lees het zo terug en denk nu:
oops dalijk denkt iemand dat ik iemand de les lees.
Ik schrijf mijn bevindingen gewoon weg op het forum in de hoop dat we over 10 jaar nog hier en daar een 623 zien.... ze zijn al zo zeldzaam.
gewoon Rover freak dus..hihihi Ik hoop dat er iemand baat bij heeft.
groetjes
Kip
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

keep up the good work....
Plaats reactie