Ik heb mijn lesje denk ik wel geleerd!
heren 623 bezitters......het lijkt mij ten sterkste aan te raden de olie van de 2.3 H23a motor te gaan koelen met een koeler.
De hitte van de oliekoeler is zo intens gebleken dat de tiewraps, waarmee een hoek was vastgezet gewoon zacht worden!!
Je kan er een eitje op bakken. Dit terwijl de watertemeratuur beneden kookpunt blijft. Mogelijk is de warmtewisselaar in de 623 niet voldoende maar in ieder geval is de airflow onder de motorkap niet voldoende om olie en water beneden pieken te houden, zeker als er een condensor voor is geplaatst! Ik raak ervan overtuigd dat deze thermische belasting op den duur (zoals de engelse forums zeggen) na 100.000 miles een scheur in de cilinderkop veroorzaken. Zeg maar gerust, langzaam optredende thermische scheuring.
In de Accord en Prelude is dit nooit het geval geweest.
We zullen op termijn weten hoe lang mijn 2.3 blok het nu gaat uithouden.
Ik denk wel dat ik de inlaatpoorten ga vergroten. (er zitten zwarte kunstoffen luchtgeleiders aan de binnenkant van de gril die er wat mij betreft uit gaan. Het metaal eracher buigen we bij en de motorkap wordt dan opnieuw gespoten.
Nog een les; geen 5w40 olie in de 623.....dan klinktie als ijzer op ijzer! heel eng! gewoon 10 of 15w40. Een oil treatment (Wynns friction proofing)vindtie erg fijn...wordtie heel stil van......
http://home.wanadoo.nl/r.ludoph/oliekoeler.jpg
[/img]