Is dit nou 103 pk?

214 216 218 220 25
Kevski Style

Bericht door Kevski Style »

Alleen heb ik geen gezeur met een kat.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Kevski Style schreef:Ga maar eens uitesten. is echt zo, het klinkt heel onlogisch, maar het is echt zo. Hij gaat lager in toeren lopen met een opgevoerde motor. En nee, daar zit niet alleen luchtfilter op. O.a. Andere naald voor de carb, ander inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (3-2-1) Rvs pijp van voor tot achter, K&N conisch luchtfilter, Stubstack in het luchtfilter voor een verbeterde flow, Sportbobine, met een veel hoger voltage, lage weerstands bobine kabel en bougiekabels En geen achterbank en reservewiel voor het gewicht. En stond zelf ook raar te kijken, maar het is echt zo. Standaart heeft die 1000cc van mij 40 pk en nu 51,5pk Op de rollerbank http://www.speedcentre.nl . Het lijkt misschien nog steeds geen reet, maar al met al toch een steiging van iets meer als 25% extra vermogen. En met een gewicht van 600 kg is het nog best aardig. Maar heb het dus nagevraagd bij speedcentre en dat zijn toch echt niet de minste, maar het is volkomen normaal dat die dat doet. Hij gaat echt minder toeren maken omdat ie niet zijn totale vermogen hoeft te gebruiken om met dezelfde snelheid te rijden. Hij kan dus makkelijker de luchtweerstand overwinnen dan voorheen (en terwijl jullie een waarschijnlijk een CW waarde hebben van rond de 0,30 Licht dat bij mij rond de 0,50) en daarom zal die dus minder toeren op de snelweg gaan draaien.
Sorry maar dat hele verhaal is echt onzin.

bepaalde snelheid = bepaald toerental(mits dezelfde bak en gekozen versnelling)
Mijn auto loopt 120.8 km/s @ 4000 toeren zowel met 90pk als met 145, want ik gebruik dezelfde bak. (Het staat gewoon in de boeken dat mijn 5de versnelling 30.2 km/h per 1000 toeren is, de 5C37)

Geluid kan heel goed, stel je hebt 30pk aan luchtweerstand@120 km/h. Die 120km/h geeft een bepaald toerental, laten we zeggen 4500 toeren in de mini(pure gok)

Vroeger(ongetuned) kon je motor bijvoorbeeld 40 pk leveren@4500 toeren. Dus gaf je bijna volgas om 30 pk te leveren.

Stel je hangt er een 1300 blok in, met 90pk dan hoef je nog niet eens halfgas te geven@4500 toeren en er wordt toch 30 pk geleverd.

Dat maakt de auto een stuk stiller, het gaat zelfs zo ver dat er brandstof word bespaard. (dat zijn de waardes die chip-tuners altijd geven)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Kevski Style

Ik snap er zelf ook geen ene flikker van, maar toch is het zo. kan je wel zeggen dat het niet zo is, maar ik heb het rijdende bewijs dat het dus toch echt kan. Maar ff wat anders, hoe verklaar je dan dat een 850 een 1000 en 1100 en een 1300 alemaal verschillende toerentallen draaien op 100kmph met dezelfde banden dezelfde velgen en dezelfde bak???

Dit stukje komt bij Keith Calver vandaan: Hij raced al jaren met mini's en heeft ook een eigen collum in mini magazine:

Interestingly, and another 'bonus' of a rolling road visit, is being able to check actual road speeds against rpm. The 998 achieved a 'real' 70mph at 4,400rpm, where the 1100 managed the same speed at a lower 4,300rpm. You'd think they'd make the same rpm to achieve the same speed considering the gearbox ratios were identical. Just further illustration that the 1100 doesn't have to work so hard to achieve the same speeds.

Dus dat zegt al genoeg lijkt me....
Kevski Style

Oh en even voor de duidelijkheid, in het artikel staat ook dat de motor ingebouwd is in dezelfde auto...., dus verschillen van die kant gaan niet op.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tja ik weet niet wat ik zeggen moet.

Ik wil echt niet vervelend doen, maar het kan niet.

Je wielen zitten met stalen assen, in het diff, dat zit met allerlei tandwielen aan je primaire as, en dat zit via een koppeling en een vliegwiel aan de krukas.

Als die tandwielen niet van verhouding veranderen, dan moet de het toerental gelijk blijven.

op de eerste plaats zou ik zeggen dat, de finaldrive waarschijnlijk net ff iets anders is(dat is de laatste overbrenging naar het diff toe) waardoor de bakverhoudingen gelijkblijven(onderling) met allemaal net ff iets langer worden.

ten tweede is het een mini, en zit de versnellingsbak onder de motor. En naar mijn weten(een gokje, geef ik gelijk toe) is de verbinding naar beneden toe(via een vliegwiel en een koppeling aan de zijkant natuurlijk) iets van een ketting. Kan het niet zo zijn dat de 1100 krukas een iets ander tandwieltje die die ketting aandrijft?

p.s. waar halen je toerenteller en snelheidsmeter hun gegevens vandaan? Als hijvoorbeeld je toerenteller op 1 of andere manier beinvloed kan worden door het vacuum in je inlaatpsruitstuk(die beter geworden is door de tuning) dan kan die wel eens verantwoordelijk zijn voor een afwijking.

Nogmaals het kan echt niet, ik hoop dat er iemand is die me bij kan vallen die wel eens een blok uit elkaar getrokken heeft.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Kevski Style

Er zit geen vacuum op het inlaatspruitstuk. Bij de mini zou dat namelijk ongelofelijke pulsaties geven, dus dan zou je inderdaad gelijk hebben, maar daar waren ze bij rover ook snel genoeg achter. En nee, het zit ook niet met een ketting, want dat is bij een mini alleen de distributieriem, dus dat gaat ook niet op. Maar je hebt wel gelijk dat bak en blok aan elkaar vast zitten, maar dat is gewoon een getande overbrenging, die trouwens al gelijk is vanaf 850cc tot en ver opgeboorde en gestroke-te 1596cc A-series. Dus er kunnen helemaal geen verschillen zijn. En Keith Calver zelf is een perfectionist, dus die haald eerst de hele motor uit elkaar om hem vervolgens weer helemaal op te bouwen voordat hij hem gebruikt. Hij heeft zelfs dezelfde compressie in beide blokken gebruikt, aangezien de 1100 iets lagere compressie standaard heeft. Dit om de blokken zo goedmogelijk te vergelijken. En ja, ik ben het nog steeds met je eens dat het eigenlijk niet kan. Maar toch is het zo....
Pipmastah216GTi

Bericht door Pipmastah216GTi »

Ik ben het helemaal eens met 118GTR: Zelfde motor + bak betekent hetzelfde toerental bij een bepaalde snelheid.. Die overbrenging verandert niet, tenzij je andere tandwielen in je versnellingsbak gooit o.i.d....
MoRaX
MG-R Freak

Bericht door MoRaX »

Pff... waarom reageer je in een topic waar al meer dan een jaar niets meer in gepost heeft???

Laatse post: Geplaatst: Ma Aug 23, 2004 7:48 pm

Jou post: Zo Jan 15, 2006 1:27 pm

Degene die als laatst gepost heeft is hier zelfs niet meer eens op het forum...... (beetje oude koeien uit de sloot halen)

Slotje, dan maar?
2003/2005 - 1990 Rover 111L @ GTI-looks
2005/02-2009 - 1994 Rover 623Si (154.5hp @ Wheels)
2009-02 - 1999 Rover 200 BRM (129,2pk / 167.9nm @ Wheels)
2009-05 - 2005 Honda CBR 600rr
Pipmastah216GTi

Bericht door Pipmastah216GTi »

Ach ja, je moet toch wat he? ;)

Ik was toen nog geen lid en vind het wel een interessant onderwerp, zie idd net pas dat het van 2004 is... Maar nu jij ook weer een reply post is de topic weer actief :mrgreen:

Nee, okee.. Slotje lijkt me prima ;)
Plaats reactie