Is dit nou 103 pk?

214 216 218 220 25
416sí señor

Is dit nou 103 pk?

Bericht door 416sí señor »

Ik ben vanaf het begin(een jaar geleden) er heilig van overtuigd geweest dat de 25 van mijn moeder de 84 pk was, oftewel met de ''afgeknepen'' gasklep. Heb net de luchtslang aan de kant van de gasklep eraf gehaald en de gasklep gaat volledig open.
CONCLUSIE: Dit is niet de 84pk maar de 103pk.
Ik vind die auto dus echt niet snel :?

Ik ga binnenkort een keer een sprintje houden met mijn broer in de 25 en ik in de 416, het verschil tussen die auto's is ongeveer 9 pk en wat koppel, scheelt niet echt veel op papier, maar ik weet zeker dat de 25 getrashed wordt.

Dus vraagje: Vinden de mensen met de 1.4 k de auto snel of sloom.
Ik dacht echt dat de 103pk best snel was, iedereen met die motor roept wat een snel motortje het is. Ehh, NOT! :|

Gr. Tomas
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Ik denk niet dat het verschil in de gasklep zit.
Anders zal bijna iedereen dat wel wijzigen.

Maar hoe het wel zit?
t.o.v. de 8v SPI heeft hij geen 9 pk meer, maar 7 nm minder.
Tov van de 103 pk 16v MPI heeft hij 19 pk minder en 13 nm minder.

Hij zit dus tussen deze 2 motoren in, maar waarom?
waarschijlijk gewoon omdat ze een model nodig hadden onder de 103pk.
en omdat iedereen 16v wil hebben ze denk ik gewoon in het motormanagementsysteem terug getuned.
artemis
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door artemis »

1. Het is de auto van jouw moeder zeg je: is hij wel goed ingereden?
(mijn moeder kennende, door haar wordt een auto nooit goed in-
reden :mrgreen: )

2.Een rover met 103 pk is best een pittige auto in vergelijking met
1.4-tjes van (bijna alle) andere merken

3. Zeker met aanpassing van in- en uitlaat, merk je zeer duidelijk
dat hij er veel meer zin in heeft ;)
en dat je ook menig 1.6 voorbijzoeft 8)
416sí señor

Een 1.4 spi in een 25 bestaat niet, het verschil zit hem wel in de gasklep en gaskabel, volgens sommige mensen kun je aan het chassisnr. zien welke uitvoering het is, als er twee B's achter elkaar in zitten zou het de 103pk zijn, die twee B's zitten er bij mijn moeder dus niet in. Klopt ook al niet. :|

@ Artemis: Ik zal er eens wat vaker in gaan rijden idd :twisted: , maar verder merkt niemand die bekend is met Rovers verschil tussen bv. de 214si en die 25 van mijn moeder, dus het zal wel normaal zijn.

Gr. Tomas
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Het verschil tussen de 1.4 en 1.6 is maar 8 pk, maar toch voelt de 1.6 een stuk krachtiger aan dan de 1.4, waarschijnlijk dat je daarom het idee hebt dat de 25 een stuk trager is. In een sprintje zou de 25 niet echt onder doen voor de 416 (tenzij de auto idd altijd als een slak bereden is).
Edgecrusher schreef:Ik denk niet dat het verschil in de gasklep zit.
Anders zal bijna iedereen dat wel wijzigen.

Maar hoe het wel zit?
t.o.v. de 8v SPI heeft hij geen 9 pk meer, maar 7 nm minder.
Tov van de 103 pk 16v MPI heeft hij 19 pk minder en 13 nm minder.

Hij zit dus tussen deze 2 motoren in, maar waarom?
waarschijlijk gewoon omdat ze een model nodig hadden onder de 103pk.
en omdat iedereen 16v wil hebben ze denk ik gewoon in het motormanagementsysteem terug getuned.
Nope, enige verschil tussen de 84pk en 103pk 25 is de gasklep. Motoren zijn identiek. Als iedereen het zou weten, zou iedereen het idd wel wijzigen. Ik denk alleen dat de meeste mensen dit niet weten (zelfs m'n MG-Rover garage weet het niet eens :? )
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
416sí señor

In een sprintje zou de 25 niet echt onder doen voor de 416
We will see.... :D

De auto heeft pas 25k km gereden, daar is nog wel wat aan te veranderen. :twisted:

Gr. Tomas
416sí señor

maar toch voelt de 1.6 een stuk krachtiger aan dan de 1.4,
Ik denk er net pas aan, maar is dit uberhaupt mogelijk? :roll:
Vernelling is versnelling, dat maakt niet uit in welke auto lijkt me....

Gr. Tomas
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

416sí señor schreef: Ik denk er net pas aan, maar is dit uberhaupt mogelijk? :roll:
Vernelling is versnelling, dat maakt niet uit in welke auto lijkt me....

Gr. Tomas
Ik denk dat hij bedoelt dat de vermogenskromme vlakker is. Oftewel, de motor 'trekt' beter over een wijder toerengebied, dus ook in de lagere regionen.
416sí señor

Heb het net nog ff nagekeken; de auto is volgens de dealer(EKRO Veenendaal) een 1.4 basic met opties, niet dus(basic met 84 pk bestaat niet). De auto had geen alarm volgens de dealer, wel dus(hebben alle 25's, wist ik toen ook al, heb ik ook tegen hem gezegd). De auto had 84 pk volgens de dealer, niet dus.

GODALLEMACHTIG WAT ZIJN DIE GASTEN DOM!!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Ik word er een beetje pissig van dat ze zulke onzin uitkramen terwijl ze die auto ooit zelf besteld hebben(nieuw dus). Mij hebben ze er niet mee, de auo is juist beter dan zij dachten, maar voor hetzelfde geld ging het andersom en kocht ik of iemand anders daar iets wat minder is dan zij opgeven. :wall:

Gr. Tomas
artemis
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door artemis »

Als je het kenteken invoert bij verzekeringsmaatschappij-website
kan je meer duidelijkheid krijgen over bijv. vermogen van de auto,
dit van horen zeggen, dus heb geen link hiervan ;)
416sí señor

Dan zou de auto wel correct ingevoerd moeten zijn bij de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar neem ik aan, of niet? Want dat is dus niet gebeurd. Bij de verzekering is hij als de basic ingeschreven, met 84pk en al. :roll:

Gr. Tomas
artemis
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door artemis »

416sí señor schreef:Dan zou de auto wel correct ingevoerd moeten zijn bij de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar neem ik aan, of niet? Want dat is dus niet gebeurd. Bij de verzekering is hij als de basic ingeschreven, met 84pk en al. :roll:

Gr. Tomas
Is altijd de moeite van het proberen waard,
heb deze info alleen van een ander forum, weet dus niet precies hoe het werkt ;)
DaZelator

Bericht door DaZelator »

artemis schreef:Als je het kenteken invoert bij verzekeringsmaatschappij-website
kan je meer duidelijkheid krijgen over bijv. vermogen van de auto,
dit van horen zeggen, dus heb geen link hiervan ;)
Ik ken alleen de berekeningsmodule van Ohra. Na stap 3 volgen enkele gegevens van de auto behorende bij het kenteken met (uiteraard) een premieberekening, maar geen vermogen volgens mij.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Re: Is dit nou 103 pk?

Bericht door 118GTR »

416sí señor schreef: Ik dacht echt dat de 103pk best snel was, iedereen met die motor roept wat een snel motortje het is. Ehh, NOT! :|

Gr. Tomas
Mag jij een keertje proberen een 114 Gti Mpi te pakken met zo'n 103pk blok erin. Dat ga je echt heel hard verliezen.

Maar je hebt wel gelijk het is zeker niet de lekkerste motor in een 1000+ kilo zware auto. Daar heeft hij het koppel niet voor en dus voelt hij slomer aan dan bijvoorbeeld de 1.6 en de 1.8k die veel meer op koppel gemaakt zijn.

Maar op bij hogere toerentallen en snelheden gaan toch echt de pk's tellen. En zul je merken dat zo'n 103pk 1.4 maar een kleine hoeveelheid topsnelheid minder heeft dan een 1.6 of 1.8.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

ik heb dit weekend mijn 214i (75pk) ingeruild voor de 200is (103pk) en er is daartussen alleszins een hemelsbreed verschil. tussen de 4000 en de 6000 toeren trekt hij zeer goed, vooral in derde.
fabrieksopgave voor het sprintje van 0-100 is 10.7 (wat best niet onaardig is voor een 1.4) maar dit heb ik gisteren even gecheckt en ik kwam uit op 10.1, en dit moet nog beter kunnen.
Als je snellere motoren gewent bent dan is dit misschien een sloom motortje, maar vergeet niet dat het nog steeds een 1.4 is.

ter vergelijking:
golf 4 : 75pk 128nm 0-100: 14 sec.
golf 5 : 90pk 130nm 0-100: 12.9 sec.
peugeot 206 : 90pk 133nm 0-100: 10.9 sec.
renault clio : 98pk 127nm 0-100: 10.5 sec.
honda civic : 90pk 130nm 0-100: 11.8 sec.
jan_dakpan

Bericht door jan_dakpan »

Ik vind mijn 1.4 behoorlijk snel. Vooral in de tweede versnelling op 50km/h en dan vol intrappen. Dan wordt je in je stoel gedrukt!
Alleen onderin vind ik hem wat traag...
Plaats reactie