gekske schreef:Het is een getande riem (ofwel een ketting)
Ik wacht het nog even af of er echt schade is. De riem zelf was nog heel en of de spanrollers vervangen zijn de vorige keer bij de rover dealer weet ik niet direct was niet af te leiden uit de factuur.
Meting van de compressie is een overbodige test vind ik zelf. De zuigerveren slijten a: altijd en b: zullen niet meer beschadigen/breken door het wegvallen van de spanning op de / breken van de distributieriem.
Of de kleppen nu de zuigers hebben geraakt en krom zijn zal blijken als de nieuwe riemen erop zitten cq als zij het na het vervangen van de riemen niet naar behoren werkt. (Ik mag namelijk mee kijken bij alle werkzaamheden en meehelpen om de kosten te drukken).
Hij staat nu bij de garage en die repareren regelmatig diesels met geknapte multiriemen cq distributieriemen. Ik hou jullie wel op de hoogte.
Een getande riem is geen ketting, een distr. riem is altijd getand! en een multi riem is heel wat anders dan een distr. riem!
Een compressie test is eigenlijk nooit een overbodige luxe, kost niet zo gek veel en je weet gelijk in grote lijnen in welke staat de motor verkeerd.
Dank u.... ofwel idd en ik verwar echt niet een multi riem met een distributie riem v-snaar of broekriem
en de staat van mijn motor tsja hoeveel olie verbruikt hij en hoeveel diesel en hoeveel km is er mee gereden zegt evenzoveel als een compressie test tenminste dat vind ik
Maar bedankt voor alle adviezen en BAM ik geloof dat ze bij de rover dealer niet de spanrollen vervangen hebben terwijl het toch meer dan 500 pleuro kostte maja ik heb al heel lang de dealer niet gezien na die rekening
gekske schreef:
Meting van de compressie is een overbodige test vind ik zelf. De zuigerveren slijten a: altijd en b: zullen niet meer beschadigen/breken door het wegvallen van de spanning op de / breken van de distributieriem.
Heb je er wel eens aan gedacht dat die compressietest misschien bedoelt is om te kijken of je KLEPPEN niet beschadigt zijn? Dat zij de eerste dingen die kapot gaan als je distributieriem knap=> er staan altijd een paar kleppen open=> Zuiger komt omhoog=> Krak.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Idd, als je distributieriem breekt dan komen je zuigers in ieder geval tegen een x aantal kleppen aan omdat de nokkenassen niet meer aangedreven worden, wat betekent dat ze ofwel krom trekken ofwel compleet breken
Ok de riem is niet gebroken naar nu blijkt wel 1 tand versprongen onzeker is of de kleppen krom zijn, maar dat zal ik ook zeker merken aan verlies vermogen dus nog steeds lijkt me de compressietest overbodig. Ben iig de auto nog een week langer kwijt en blijf ik met een starslet doorracen
Als je 100% zeker bent dat hij maar 1 tand versprongen is, dan ben ik 100% zeker dat je geen schade hebt. Dat gebeurd pas bij getunde blokken en/of meer dan 1 tand.
Het gebeurd ook vaak zat dan monteurs er 1 tand naast zitten, vandaar dat ze de krukas 2 keer ronddraaien en dan opnieuw de timing checken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Ik ben er idd zeker van dat ze maar 1 tand versprongen is
Allemaal hartstikke bedankt voor de info nu het beste nieuws
Ze is gemaakt loopt weer als een zonnetje en het kostte me 350 euro koopje zou ik zeggen voor het werk wat er aan is verricht nu nog even een grote beurt geven alles vervangen zelfs de gloei spiralen dan komt alles goed