oeps distributieriem.... :(

214 216 218 220 25
gekske

oeps distributieriem.... :(

Bericht door gekske »

Afgelopen donderdag haal ik 4 nieuwe gloeispiralen voor mijn rover tdic.... vervang ik ook nog snel even een lampje doe de klep dicht en start met moeite de auto..... Opeens lijkt het alsof ik droom een arreslee rijdt er voorbij maar nee het is mijn eigen auto die klingelt er lustig op los..... Snel vrienden gebeld nog beter diesel technisch onderlegt zijn... Rij maar naar huis komt wel goed... Vanavie op de brug kap bij de distributie riem erafgehaald daar het motormanagement ook nog eens ingreep. Vallen er halve lagers en ringen in mijn oog het spanwiel van de ditriebutie riem naar de haaien. Ik mag van geluk spreken dat vooralsnog niet mijn hele motor in de soep is gedraaid. Ik zeg vooralsnog want het kan alsnog gebeurt zijn....... Of heeft iemand anders hier meer ervaring mee in mijn ogen is het zo dat zolang de motor nog enigszins normaal loopt dat er niet heel veel dingen kapot kunnen zijn? At the end of next week I will tell more
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Sorry hoor, maar dit is niet leesbaar.

Het klinkt ernstig, als je riem geknapt is dan is er motorschade.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
The Flying Dutchman
MG-R Freak

Bericht door The Flying Dutchman »

Komen bij die diesel de kleppen misschien niet in aanraking met de zuigers?
Er zijn meer motoren waarbij de ketting of riem veilig kan knappen. Mijn Volvo 240 GT kwam er ook mooi zonder kleerscheuren vanaf.
Job.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.
Afbeelding
Pipmastah216GTi

Bericht door Pipmastah216GTi »

Als je spanrol er nog enigzins normaal opzit en de riem (nog) niet geknapt is dan is het op zich logisch dat de motor nog normaal draait. Ik zou er alleen niet meer mee gaan rijden als ik jou was. Ff sleepje naar de dealert/beunhaas regelen en zsm laten fixen, anders hebben we straks nog 1 rover minder op de weg en dat willen we niet hebben :(
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

roverjob800 schreef:Komen bij die diesel de kleppen misschien niet in aanraking met de zuigers?
Er zijn meer motoren waarbij de ketting of riem veilig kan knappen. Mijn Volvo 240 GT kwam er ook mooi zonder kleerscheuren vanaf.
Een diesel rijd met een veel hogere compressie dan een benzine blok, dat betekent dat de zuiger nog hoger in de boring zit. En dat er dus nog minder ruimte is.

Misschien is het mogenlijk, maar ik acht de kans zeer klein.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ik heb er in een ander topic al over gehad bij een snaar verwisseling is het zeer verstandig om meelooprollen en spanrollen te vervangen.
Deze lagers hebben nl. een droge smering.
Het kost wel een paar duiten maar dan kun je gegarardeerd 140 dkm verder

Bam

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
morris
MG-R Fanatic

Bericht door morris »

Als de motor bij koudestart (uiteraart na vervanging van de distr. riem+bijbehorende rollen) nog als voorheen start zonder gekke rook onwikkeling dan denk ik dat er weinig verder aan de hand is!
Als je het zeker wilt weten kun je als nog een compresie test laten doen!
Roverloos
Pipmastah216GTi

bam schreef:Ik heb er in een ander topic al over gehad bij een snaar verwisseling is het zeer verstandig om meelooprollen en spanrollen te vervangen.
Deze lagers hebben nl. een droge smering.
Het kost wel een paar duiten maar dan kun je gegarardeerd 140 dkm verder

Bam
Idd, en zeker als de lagers je om de oren vliegen :)
gekske

Bericht door gekske »

De spanrol van de distributieriem was geheel versleten de lagers waren er reeds uitgevallen. Ook de spanrol van de multi riem was versleten. Distriebutieriem zat er nog op en de auto startte nog normaal. Alles wordt vervangen en ik hoop dat er dan geen schade aan de motor is......
Pipmastah216GTi

Als 'ie nu nog regelmatig en normaal loopt en je geen rare bijgeluiden hoort, zoals tikkende kleppen o.i.d., dan hoef je je denk ik geen zorgen te maken nadat je alles hebt laten laten vervangen. Die compressietest klinkt idd als een goed idee. Dan weet je in ieder geval of je zuigerveren nog intakt zijn. Kost wat, maar dan heb je in ieder geval zekerheid.... ;)
Roverforever
MG-R Freak

Bericht door Roverforever »

ik vermoed dat je bij een diesel motorschade zal hebben (tenzij het de riem van de pomp is l-serie).

Weet iemand soms of de Honda blokken bestemd zijn tegen riembreuk? Ik meen daar ooit eens iets van opgevangen te hebben
Pipmastah216GTi

Zijn riem is nog niet geknapt, dus ik denk niet dat hij motorschade heeft. Maar van een afstand is dat koffiedik kijken.

Geen motorschade bij een wel gebroken riem?
Bij een Honda dieselblok misschien?

Die van mij is 'ie ieg. total loss als de multiriem knapt, daarom ga ik hem ook zsm laten vervangen en de kleppen laten stellen enzo...
Roverforever
MG-R Freak

Bericht door Roverforever »

Roverforever schreef:ik vermoed dat je bij een diesel motorschade zal hebben (tenzij het de riem van de pomp is l-serie).

Weet iemand soms of de Honda blokken bestemd zijn tegen riembreuk? Ik meen daar ooit eens iets van opgevangen te hebben
neen,de diesels zijn of te wel van Rover origine oftewel met ketting (2200 ICTDI)

ik dacht aan de 2l en 2.3l blokken uit de 600
Pipmastah216GTi

Weet ik, maar je hebt ook honda dieselblokken :)
Een ketting kan trouwens ook breken...

Ik vrees dat als hij bij de 2.0 of 2.3 benzine knapt, dat je ook op z'n minst een probleempje hebt... Je cilinderkop, kleppen en nokkenas vliegen je om de oren als dat gebeurt.

Nu ken ik die 2 blokken wat minder goed, maar bij de meeste benzinemotoren heb je toch echt een probleem als dat gebeurt, dus voorkomen is beter dan genezen... In mijn geval zal genezen duurder zijn en kan ik een sleepje naar de sloop regelen als het zou gebeuren :cry:
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Pipmastah216GTi schreef: Geen motorschade bij een wel gebroken riem?
Bij een Honda dieselblok misschien?
Honda heeft sinds 2 jaar pas een diesel.
Exact hetzelfde blok wat in de 200 ligt ligt in de 600 en 400.
enige verschillen zijn versnellingsbakken en turbo's.
En dit zijn echte ouderwetse tdi's.
Rover was namenlijk samen met fiat en audi de eerste die een tdi aanbood.

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
gekske

Bericht door gekske »

Het is een getande riem (ofwel een ketting)

Ik wacht het nog even af of er echt schade is. De riem zelf was nog heel en of de spanrollers vervangen zijn de vorige keer bij de rover dealer weet ik niet direct was niet af te leiden uit de factuur.

Meting van de compressie is een overbodige test vind ik zelf. De zuigerveren slijten a: altijd en b: zullen niet meer beschadigen/breken door het wegvallen van de spanning op de / breken van de distributieriem.

Of de kleppen nu de zuigers hebben geraakt en krom zijn zal blijken als de nieuwe riemen erop zitten cq als zij het na het vervangen van de riemen niet naar behoren werkt. (Ik mag namelijk mee kijken bij alle werkzaamheden en meehelpen om de kosten te drukken).

Hij staat nu bij de garage en die repareren regelmatig diesels met geknapte multiriemen cq distributieriemen. Ik hou jullie wel op de hoogte.
Plaats reactie