oeps distributieriem.... :(
oeps distributieriem.... :(
Afgelopen donderdag haal ik 4 nieuwe gloeispiralen voor mijn rover tdic.... vervang ik ook nog snel even een lampje doe de klep dicht en start met moeite de auto..... Opeens lijkt het alsof ik droom een arreslee rijdt er voorbij maar nee het is mijn eigen auto die klingelt er lustig op los..... Snel vrienden gebeld nog beter diesel technisch onderlegt zijn... Rij maar naar huis komt wel goed... Vanavie op de brug kap bij de distributie riem erafgehaald daar het motormanagement ook nog eens ingreep. Vallen er halve lagers en ringen in mijn oog het spanwiel van de ditriebutie riem naar de haaien. Ik mag van geluk spreken dat vooralsnog niet mijn hele motor in de soep is gedraaid. Ik zeg vooralsnog want het kan alsnog gebeurt zijn....... Of heeft iemand anders hier meer ervaring mee in mijn ogen is het zo dat zolang de motor nog enigszins normaal loopt dat er niet heel veel dingen kapot kunnen zijn? At the end of next week I will tell more
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Sorry hoor, maar dit is niet leesbaar.
Het klinkt ernstig, als je riem geknapt is dan is er motorschade.
Het klinkt ernstig, als je riem geknapt is dan is er motorschade.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Komen bij die diesel de kleppen misschien niet in aanraking met de zuigers?
Er zijn meer motoren waarbij de ketting of riem veilig kan knappen. Mijn Volvo 240 GT kwam er ook mooi zonder kleerscheuren vanaf.
Er zijn meer motoren waarbij de ketting of riem veilig kan knappen. Mijn Volvo 240 GT kwam er ook mooi zonder kleerscheuren vanaf.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

Als je spanrol er nog enigzins normaal opzit en de riem (nog) niet geknapt is dan is het op zich logisch dat de motor nog normaal draait. Ik zou er alleen niet meer mee gaan rijden als ik jou was. Ff sleepje naar de dealert/beunhaas regelen en zsm laten fixen, anders hebben we straks nog 1 rover minder op de weg en dat willen we niet hebben 

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Een diesel rijd met een veel hogere compressie dan een benzine blok, dat betekent dat de zuiger nog hoger in de boring zit. En dat er dus nog minder ruimte is.roverjob800 schreef:Komen bij die diesel de kleppen misschien niet in aanraking met de zuigers?
Er zijn meer motoren waarbij de ketting of riem veilig kan knappen. Mijn Volvo 240 GT kwam er ook mooi zonder kleerscheuren vanaf.
Misschien is het mogenlijk, maar ik acht de kans zeer klein.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Idd, en zeker als de lagers je om de oren vliegenbam schreef:Ik heb er in een ander topic al over gehad bij een snaar verwisseling is het zeer verstandig om meelooprollen en spanrollen te vervangen.
Deze lagers hebben nl. een droge smering.
Het kost wel een paar duiten maar dan kun je gegarardeerd 140 dkm verder
Bam

Als 'ie nu nog regelmatig en normaal loopt en je geen rare bijgeluiden hoort, zoals tikkende kleppen o.i.d., dan hoef je je denk ik geen zorgen te maken nadat je alles hebt laten laten vervangen. Die compressietest klinkt idd als een goed idee. Dan weet je in ieder geval of je zuigerveren nog intakt zijn. Kost wat, maar dan heb je in ieder geval zekerheid.... 

- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
Zijn riem is nog niet geknapt, dus ik denk niet dat hij motorschade heeft. Maar van een afstand is dat koffiedik kijken.
Geen motorschade bij een wel gebroken riem?
Bij een Honda dieselblok misschien?
Die van mij is 'ie ieg. total loss als de multiriem knapt, daarom ga ik hem ook zsm laten vervangen en de kleppen laten stellen enzo...
Geen motorschade bij een wel gebroken riem?
Bij een Honda dieselblok misschien?
Die van mij is 'ie ieg. total loss als de multiriem knapt, daarom ga ik hem ook zsm laten vervangen en de kleppen laten stellen enzo...
- Roverforever
- MG-R Freak
- Berichten: 774
- Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
- Woonplaats: heist op den berg/wi
neen,de diesels zijn of te wel van Rover origine oftewel met ketting (2200 ICTDI)Roverforever schreef:ik vermoed dat je bij een diesel motorschade zal hebben (tenzij het de riem van de pomp is l-serie).
Weet iemand soms of de Honda blokken bestemd zijn tegen riembreuk? Ik meen daar ooit eens iets van opgevangen te hebben
ik dacht aan de 2l en 2.3l blokken uit de 600
Weet ik, maar je hebt ook honda dieselblokken 
Een ketting kan trouwens ook breken...
Ik vrees dat als hij bij de 2.0 of 2.3 benzine knapt, dat je ook op z'n minst een probleempje hebt... Je cilinderkop, kleppen en nokkenas vliegen je om de oren als dat gebeurt.
Nu ken ik die 2 blokken wat minder goed, maar bij de meeste benzinemotoren heb je toch echt een probleem als dat gebeurt, dus voorkomen is beter dan genezen... In mijn geval zal genezen duurder zijn en kan ik een sleepje naar de sloop regelen als het zou gebeuren

Een ketting kan trouwens ook breken...
Ik vrees dat als hij bij de 2.0 of 2.3 benzine knapt, dat je ook op z'n minst een probleempje hebt... Je cilinderkop, kleppen en nokkenas vliegen je om de oren als dat gebeurt.
Nu ken ik die 2 blokken wat minder goed, maar bij de meeste benzinemotoren heb je toch echt een probleem als dat gebeurt, dus voorkomen is beter dan genezen... In mijn geval zal genezen duurder zijn en kan ik een sleepje naar de sloop regelen als het zou gebeuren

Honda heeft sinds 2 jaar pas een diesel.Pipmastah216GTi schreef: Geen motorschade bij een wel gebroken riem?
Bij een Honda dieselblok misschien?
Exact hetzelfde blok wat in de 200 ligt ligt in de 600 en 400.
enige verschillen zijn versnellingsbakken en turbo's.
En dit zijn echte ouderwetse tdi's.
Rover was namenlijk samen met fiat en audi de eerste die een tdi aanbood.
Bam.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Het is een getande riem (ofwel een ketting)
Ik wacht het nog even af of er echt schade is. De riem zelf was nog heel en of de spanrollers vervangen zijn de vorige keer bij de rover dealer weet ik niet direct was niet af te leiden uit de factuur.
Meting van de compressie is een overbodige test vind ik zelf. De zuigerveren slijten a: altijd en b: zullen niet meer beschadigen/breken door het wegvallen van de spanning op de / breken van de distributieriem.
Of de kleppen nu de zuigers hebben geraakt en krom zijn zal blijken als de nieuwe riemen erop zitten cq als zij het na het vervangen van de riemen niet naar behoren werkt. (Ik mag namelijk mee kijken bij alle werkzaamheden en meehelpen om de kosten te drukken).
Hij staat nu bij de garage en die repareren regelmatig diesels met geknapte multiriemen cq distributieriemen. Ik hou jullie wel op de hoogte.
Ik wacht het nog even af of er echt schade is. De riem zelf was nog heel en of de spanrollers vervangen zijn de vorige keer bij de rover dealer weet ik niet direct was niet af te leiden uit de factuur.
Meting van de compressie is een overbodige test vind ik zelf. De zuigerveren slijten a: altijd en b: zullen niet meer beschadigen/breken door het wegvallen van de spanning op de / breken van de distributieriem.
Of de kleppen nu de zuigers hebben geraakt en krom zijn zal blijken als de nieuwe riemen erop zitten cq als zij het na het vervangen van de riemen niet naar behoren werkt. (Ik mag namelijk mee kijken bij alle werkzaamheden en meehelpen om de kosten te drukken).
Hij staat nu bij de garage en die repareren regelmatig diesels met geknapte multiriemen cq distributieriemen. Ik hou jullie wel op de hoogte.