rover 216 Tomcat (turbo reed super)

214 216 218 220 25
roverdude

Bericht door roverdude »

Ben net terug van Inter tuning. Mijn roverke heeft op de rollen gestaan. Ze hebben daar trouwens een geremde testbank (ideaal voor afstelling).
filmke: http://users.pandora.be/rover-216gti/21 ... IM1554.AVI

Na +/- 10 runs kwamen ze op 141.3wpk @6723RPM en 179.1wNM @ 4938RPM.
ipv 128wpk zonder turbo en dit op een druk van 0.2 bar. De vermogenstijging is niet zo spectaculair maar het koppel zit wel goed.
Voor ik naar IT vertrok had ik de turbodruk iets teruggeschroefd omdat ik mijn blok een beetje wou sparen en omdat ik niet zeker was of de A/F wel goed was. Daar aangekomen had alles redelijk warm en was het dus niet mogelijk om de wastegate verder open te zetten :( Als ik nu de wastegate verder openzet moet alles opnieuw afgeregeld worden...:wall:

Ik moet wel zeggen dat het extra koppel wel leuk is, gewoon plankgas geven en hij schiet vooruit. Inhalen is nu een makkie ;)
Ook bij een stoplichtsprintje lijkt alles veel vlotter te gaan, neem daar het afblaasgeluid bij en mijn dag kan niet meer stuk, ook na de tegenvallende resultaten.

Greetz roverdude
Gerald-17
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

:D gaaf! vooral t gezicht dat t blok een stukkie zakt wanneer t gas los word gelaten :D
roverdude

Bericht door roverdude »

Nieuwe bestelling, deze keer bij showoff imports in breda. Een A/f meter, olietemp meter, turbodrukmeter en een bov waarvan het afblaasgeluid regelbaar is...
oliedruk:
Afbeelding
turbodruk:
Afbeelding
A/F meter:
Afbeelding
Blow Off Valve:
Afbeelding

Als ik de komende week tijd heb rij ik erom en zit alles erop en erin tegen zondag. De A/F Meter heb ik nodig om de druk te kunnen verhogen...
Waarschijnlijk zal de voorbumper aangepast moeten worden want de ic zit voor meer dan de helft achter de nummerplaat.

Greetz roverdude
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Jammer dat ik er niet bij kan zijn. (bij de tourtocht)

Want ik had je auto graag in real-life gezien.
Het ziet er op de foto's en filmpjes in ieder geval super uit.
roverdude

Bericht door roverdude »

tijdens de toertocht is dus gebleken dat mijn blokje ergens olie verbruikt. Het kan ook de turbo zijn, maar er zit nog atijd bijna geen speling op het compressorwiel en de inlaatzijde vertoont geen oliesporen.
Hopelijk is het op te lossen met een revisie van de kop. Anders komt er direct een ander blok in. Welk weet ik nog niet. Misschien een D15B1. Ik denk dat ik een paar keer te veel plankgas gegeven heb :oops: Nu is het zo erg niet meer maar gisteren was ik toch even geschrokken.

Greetz roverdude
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

Ja kan me best voorstellen zeker als je nog een stuk terug moet rijden
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik zou zoizo ook 1 van die speciale olien proberen, die met een soort schuurmiddel erin. Klinkt mega eng natuurlijk, maar dat spul zorg ervoor dat alles weer goed in kan slijten(heel bewust rijden met dat spul, gerust toeren maken, maar niet wild)

Na 2 dagen weer normale olie erin.

Het is tegenwoordig de standaard procedure als een auto begint met olie te gebruiken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Robert-220TC
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Robert-220TC »

ik doe er nu valvoline max life in
dies perfect verbuik is bijna niks meer
en is niet zo duur 11euro voor 4 liter of zo (wel korting dan)
roverdude

Bericht door roverdude »

118GTR schreef:Ik zou zoizo ook 1 van die speciale olien proberen, die met een soort schuurmiddel erin. Klinkt mega eng natuurlijk, maar dat spul zorg ervoor dat alles weer goed in kan slijten(heel bewust rijden met dat spul, gerust toeren maken, maar niet wild)

Na 2 dagen weer normale olie erin.

Het is tegenwoordig de standaard procedure als een auto begint met olie te gebruiken.
En zou het olielek zo weg kunnen zijn denk je? Want ik vrees ervoor dat ik ergens een braam vergeten afdoen heb aan de ic buizen :? . Als die dan in mijn blok terecht gekomen is... ik moet er geen tekening bij maken zeker? Ik ben nochtans zorgvuldig te werk gegaan, maar na het lassen zitten sommige naden zover weg dat je er amper of niet meer aankan...
roverdude

Bericht door roverdude »

Ik dacht, nu ik een nieuw blok heb voer ik de druk eens wat op (op het oude blok dan). Dus wastegate toegedraaid. Wat blijkt nu, de turbo haalt 0.4 bar aan 4000tr/min maar daarboven zakt de druk gewoon weg naar max 0.2bar.
Conclusie: Turbo kan niet volgen en heeft een beetje teveel en te snel gedraaid tijdens de toertocht (reden van olieverbruik dus). Gisteren haalde ik alle ic leidingen eraf en op bepaalde plaatsen ziet de buis gewoon zwart :cry: .
Turbo is dus meer dan versleten en revisie heeft geen zin aangezien dat hij in uitstekende staat was toen ik hem kocht. Dus moet ik op zoek gaan naar een ander model (lees groter).
Probleem is dat ik niet snap hoe je die A/R curves moet lezen en hoe ik op deze manier een geschikte turbo vind.
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

Ik zou gewoon een turbo zoeken van een auto met een vergelijkbare motor, dus een 1.6 of 1.8 4 cilinder. Ik denk dat bijvoorbeeld een T25 van een Nissan 200SX het wel goed doet...

kijk anders hier: http://www.automotivearticles.com/Turbo_Selection.shtml
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
roverdude

Bericht door roverdude »

Als ik zo redeneer moet de turbo van de volvo 480 ruimschoots voldoende zijn. want dit is een 1.8 4 cil.
Een turbo van een 200sx zal waarschijnlijk beter kunnen volgen. Hopelijk moet de collector niet te veel aangepast worden :?
roverdude

Bericht door roverdude »

Het is een tijdje stil geweest, maar er is nieuws. Het is enkel de turbo die een beetje olie verbruikt en dit enkel na veelvuldig gebruik ervan. Ik heb alles eens ontvet en 2000km later vind ik amper nog oliesporen.
Mijn redenering dat de turbo te klein zou zijn is dus ook niet juist :oops: . Gisteren heb ik de wastegate eens afgekoppeld en zo eens rondgereden. Voorzichtig optrekken en in vijfde versnelling aan +/- 60km/h plankgas. (zo kan de turbo geleidelijk druk opbouwen)
Nu haald hij pieken van 0.7 bar overdruk. Ik zal dus een mechanische of beter betrouwbare electronische boostcontroler moeten aanschaffen.
Voorlopig blijft de turbo erop. Misschien volgende winter een nieuw spruitstuk en turbo. Ook een dastek unichip met turbomodule en 5de injector spookt door mijn hoofd... 200pk here whe come :D

Ps. De metertjes zijn nog altijd niet gearriveerd bij showoff :(

Greetz roverdude
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

heb je eigenlijk nog wat veranderd aan de internals? heb je specs van de max boost die je kan/mag draaien op stock internals?

wat voor supermeters heb je besteld dan dat ze nog steeds niet binnen zijn bij showoff?
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
roverdude

Bericht door roverdude »

Mark16v schreef:heb je eigenlijk nog wat veranderd aan de internals? heb je specs van de max boost die je kan/mag draaien op stock internals?

wat voor supermeters heb je besteld dan dat ze nog steeds niet binnen zijn bij showoff?
Normaal is 0.4bar het maximum voor std drijfstangen. Ook de benzinedrukregelaar kan niet meer volgen boven 0.4bar. Vandaar het dastek systeem. Die 0.7 bar heeft nog geen 2 sec op het blok gestaan.

Wat er zo speciaal is aan die meters zou ik echt niet weten. Ik kreeg vandaag een antwoord via mail: "de laatste week van mij komen de bov's binnen." :shock: nu snap ik er niets meer van. 2 maand geleden zeiden ze dat de bov binnen was maar dat de meters nog moesten worden besteld. Het ergste van al is dat ik volgende week naar spanje vertrek en ik het materiaal dus maar binnen een week of 3 kan afhalen.
:evil:

PS. ik zal mijn uiterste best doen om je pakje klaar te hebben voor ik vertrek;)

Greetz roverdude
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

roverdude schreef: PS. ik zal mijn uiterste best doen om je pakje klaar te hebben voor ik vertrek;)

Greetz roverdude
graag :)

wat die meters betrefd, een collega van me heeft precies dezelfde in zijn 200sx gezet, zal is vragen waar hij ze vandaan heeft...
Plaats reactie