Drukgroep / bak MG ZR 115

thadon

Drukgroep / bak MG ZR 115

Bericht door thadon »

Da's lekker....
Ben ik vandaag al 7 kwartier aan het ploeteren door de file, denk ik kom ik ga er bij Baarn af en ga langs m'n oom en tante. Even uit die sleur. Ik parkeer m'n auto bij ze voor de deur en ga binnen wat drinken. Even later wil ik een parkeerplekje gaan zoeken waar ze niet gratis je voorruit behangen met bonnen en wil de ZR verplaatsen...

Gelukkig start ik auto's altijd in de vrij en niet met de poot op de koppeling in de eerste versnelling! Ik start namelijk en wil in z'n eerste.... De koppeling voelt iets lichter aan dan normaal en de pook wil op geen enkele manier in het H patroon vallen... Geen enkele versnelling doet het meer! Het meest bizarre vind ik nog dat ik 10 minuten daarvoor zonder een enkel probleem de auto heb gereden, bijna 2 uur achter elkaar in de file. Optrekken, terugschakelen, etc. Dat er eventueel iets electronisch uitvalt in zo'n situatie, okee, maar iets mechanisch????

Ongelofelijk... er staat nu 4300 kilometer op. Ik heb geen enkele rammel (althans, niet uit de aandrijflijn ;) ) gehoord voorheen, schakelen ging altijd zonder morren. Volgens de ANWB meneer ligt de drukgroep eruit. De kabel en zelfspanner zaten beiden hoe ze horen te zitten. Later schoot me te binnen dat ik wellicht een vreemd iets heb kunnen waarnemen in de weken voordat ie er vandaag mee kapte....

Bij een koude start en optrekken, leek het soms of de koppeling een beetje "stuiterde". Aangrijpen-lossen-aangrijpen-lossen-aangrijpen binnen een seconde en dan gewoon soepel zoals het hoort. Verder niets, he-le-maal niets. Komende maandag gaat ie van de depannage dienst naar de dealer.

Ben zeer benieuwd wat het zal blijken te zijn...

Iemand iets soortgelijks al mogen ervaren?
thadon

Bericht door thadon »

....het was de automatische stel inrichting in de koppelingskabel!
challenge
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door challenge »

hoe rijd nou zo'n 115 pk sterke diesel????????
ben wellicht van plan om er ook zo'n te nemen.
heb een hele mooie gezien :P
thadon

Bericht door thadon »

j.d.m schreef:hoe rijd nou zo'n 115 pk sterke diesel????????
ben wellicht van plan om er ook zo'n te nemen.
heb een hele mooie gezien :P
Rijdt geweldig! Koppel genoeg i.i.g. 260Nm, die je rond de 2000rpm al volledig ter beschikking hebt. Rond de 3000rpm vlak de moter heel even af en vervolgens sleur je hem volledig door naar het rode gebied door de peekaas die dan hun werk gaan doen. Heel apart, de meeste TD's hebben onderin een bak vermogen die gaandeweg weg-ebt, deze he-le-maal niet. Het is de eerste diesel die ik rij die bij elk toerental door wil gaan en niet langzaam wegsterft, een fractie van een seconde nadat je je voorbanden hebt opgerookt. :mrgreen:

Toen ik de auto ging inrijden dacht ik op voorhand, rustig an, weinig toeren... Heb ik dan ook gedaan, schakelen bij 2000rpm en klaar. Dus bij 80, 90 naar z'n 5. Ik tuf zo even rond en bedenk me dat ik wel wil weten hoe de auto reageert bij inhalen. Dus zonder te schakelen geef ik halfgas en haal iemand in. Nogal vlotjes! Fantastisch!

Ik ken iemand die bij Autotelex werkt en die wist me te vertellen dat er maar 11 ZR 115's in Nederland zijn. :!:
challenge
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door challenge »

zo dat zijn er niet zo heel veel :shock:
nou wij gaan vandaag nog (06-05-05) kijken naar een mg diesel.
wellicht ken je de auto wel, hij staat op marktplaats.
een groene, in enchede.

diesel rijden is altijd wel lekker he

heb je er nog problemen verders mee gehad??? buiten die stelgebeuren van je drukgroep dan?
thadon

Bericht door thadon »

j.d.m schreef:zo dat zijn er niet zo heel veel :shock:
nou wij gaan vandaag nog (06-05-05) kijken naar een mg diesel.
wellicht ken je de auto wel, hij staat op marktplaats.
een groene, in enchede.

diesel rijden is altijd wel lekker he

heb je er nog problemen verders mee gehad??? buiten die stelgebeuren van je drukgroep dan?
Nee, helemaal niets. Alleen de portierbakken die af en toe op de deurrubbers blijven hangen.... maar dat is mijn eigen schuld, ik heb de panelen losgehad en nog niet voorzien van een nieuwe set klempluggen :mrgreen:

En ja, er zijn er echt niet veel van in omloop. Kijk ook maar eens op de grootste occassionsite van Europa (www.mobile.de)

Degene waar jij achteraan zit is wel een fraaie trouwens!
challenge
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door challenge »

sterker nog..............
in pricipe hebben we hem gekocht :mrgreen:
we hebben onze peugeot 206 er op ingeruild.
we doen eerst een aanbetaling van €500,-
ik krijg namenlijk deze maand nog mn vakantie geld, en belasting teruggave.
en dat zal genoeg zijn om deze auto te kunnen kopen.
mooie auto en rijd goed.
alleen had ik wel verwacht dat ie elec en verwarmbare spiegels zou hebben, maar moet deze gewoon met de hand bedienen :(

dus einde van de maand is de mg de mijne :P

alleen zet ik wel de radio over, daar vind ik de mijne nou net ff te goed voor ;)
Afbeelding

ik gaat zeker nog door sparen voor deze
Afbeelding
de avic-x1r
thadon

Bericht door thadon »

Mmmm, die Avic heeft een vriend van me al een tijdje. De voorganger had ie ook al. Samen met allerhande DSP modules geeft dat echt een kicken geluid in z'n auto! 5.1 Surround, touchscreen, beetje live concerten loeren in de auto... vervelend hoor. Al zou ik zijn auto ook zonder radio rijden... Nu ga ik vloeken.. Het is namelijk een Audi S3 met chippie. Zwart, met RS4 18" eronder. Erg fraai.

Maar goed, back on topic! :mrgreen:

Heb je een testrit gemaakt in de 115? Beviel het? Cool dat je hem waarschijnlijk gaat kopen! Keep us posted zou ik zo zeggen!
challenge
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door challenge »

je kan toch ook je mg chippen??????
gaat lekker met een td :P
thadon

Bericht door thadon »

j.d.m schreef:je kan toch ook je mg chippen??????
gaat lekker met een td :P
Jazeker! Maar ik rij een leasebak... En hij is nieuw... Zeker nu met dat gekloot met garantie e.d. ga ik geen risico nemen. Ik twijfel al ernstig over een Greenfilter. Met chip kan je zover gaan als 145 a 150 pk, je koppel neemt toe tot een eindje over de 300Nm. Ik meen rond de 350. Dat zijn serieuze cijfers!! De tussensprinttijden zijn nu al niet bepaald misselijk :arrow: rapper dan de 105 en 160 :mrgreen:
Dennis

Bericht door Dennis »

thadon schreef:De tussensprinttijden zijn nu al niet bepaald misselijk :arrow: rapper dan de 105 en 160 :mrgreen:
In de 5e versnelling wel, maar ik weet zeker dat wanneer jij naast een zr160 rijd, en die schakelt een paar tandjes terug en trekt hem goed door, dat je het toch wel aflegt ;)
challenge
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door challenge »

dat klopt, de 160 heeft gewoon meer peekaas
maar doe dit eens met 5 personen in de auto!!!!!!!!!!!
heb ooit een crx vtec gehad met toen 170 pk.
op vakantie naar italie.
de tdi's vlogen me links en rechts om de oren in de bergen.
kon ze niet bijhouden.
tja dan komt meneer koppel om de hoek kijken he :mrgreen:

een diesel tuf je lekkerder mee.
ff een auto inhalen zonder terug te schakkelen.
en toch lekker zuinig blijven rijden.
heb sterk zitten twijfellen tussen een 160 en een 115 hoor.
maar als je die TD chipt dan is het echt een monster op alle vlakken.
als je echt gewoon snel wilt gaan koop je ook geen mg zr 160.
maar een honda civic type R
of een sub impresa of iets dergelijks.
tis jammer dat ze nooit een turbo blok in een zr hebben gehangen, dan had je leuk kunnen spelen :P

gezien ik zo'n 60 km op een dag rijd denk ik dat een diesel een goede keuze is geweest.
en laten we eerlijk zijn...............hij ziet er net zo lekker uit :mrgreen:
Dennis

Bericht door Dennis »

j.d.m schreef: gezien ik zo'n 60 km op een dag rijd denk ik dat een diesel een goede keuze is geweest.
Als je nieuw koopt weet ik het niet exact (bpm 'n shit), maar ik heb destijds inderdaad ook even zo'n sommetje gemaakt om te kijken of ik niet toch benzine zou rijden. Ik kwam bij 850 km per maand ongeveer bij het omslagpunt uit, wanneer ik alleen de brandstofkosten en belasting meenam.
En als je dat dan per week aflegt, tja, dan was voor mij de keus wel vrij makkelijk :)
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

j.d.m schreef: de tdi's vlogen me links en rechts om de oren in de bergen.
kon ze niet bijhouden.
tja dan komt meneer koppel om de hoek kijken he :mrgreen:

niks koppel, vermogen.

Jouw crx leverde gewoon minder vermogen bij 120km/h in V@full load, dan een diesel.

Wat puur door het toerental komt en niets anders, een diesel rijd je normaal gesproken lekker vol in de power curve en bij een benzine motor zo'n 2000 rpm eronder.

M.a.w. als je lekker had terug geschakelt zodat je crx ook echt 150+ pk's levert, dan rijd je de tdi's er zo weer uit.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
challenge
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door challenge »

zoals ik zei, was in de bergen.
dus met haarspeld bochten en steile hellingen.
die kon ik niet eens nemen in de 2e versnelling.
dus die diesels konden dat wel.
benzine en diesels hebben beide voor en nadelen he ;)

de diesel vond ik wel wat laat oppakken, maar daar moet ik ook aan wennen denk
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

dat bedoel ik ook helemaal niet, ik wordt er gewoon gek van hoe mensen de concepten van vermogen en koppel gebruiken zonder ze te snappen.

Een motor levert een bepaalde kracht bij een bepaald toerental, en dat is het koppel. Dat is het enige dat de motor kan leveren.

kracht(koppel) * afstand(toerental) = energie(vermogen).

En wat je nodig hebt om op snelheid te blijven, is extra "hoogteenergie" en genoeg energie om de wrijving te compenseren. Vermogen dus, en als je tegen een helling op snelheid verliest, dan betekent dat dat je motor bij het toerental dat je rijd niet genoeg vermogen levert. Dat zegt dus NIETS over het maximum vermogen dat de motor kan leveren.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie