turbo problemen?

414 416 418 420 45
razor

turbo problemen?

Bericht door razor »

Hallo,

Ik volg het forum nu ruim een jaar. De topics hier hebben mij erg geholpen in het maken van de keuze om een rover te kopen.
Ik rij dan nu ook sinds januari 2004 met veel plezier een rover 420 di uit 1999.
Helaas, nu bijna een jaar verder en 2 weken voor de grote onderhoudsbeurt heb ik een probleem. :cry:
Rijdend op de snelweg met een vaart van ongeveer 120 km/u wilde ik een andere auto inhalen. Een beetje gas bijgeven in de 5 is dan ruim voldoende om wat meer snelheid te krijgen, alleen nu gebeurde er helemaal niets. De motor trok voor geen meter meer op. Heel langzaam klom de teller naar de 130. Ik ben bij het eerst volgende tankstation eraf gegaan en op het parkeerterein aldaar wat proefrondjes gereden. Als ik het gaspedaal in z'n 2 helemaal indruk valt de trekkracht bijna helemaal weg. Als ik heel weinig gas geef, lijkt de motor meer trekkracht te hebben dan met volgas maar nog steeds ver onder de maat.
Kan er iets mis zijn met de turbo? De turbo lijkt wel te pakken als ik weinig gas geef, alleen lijkt weg te vallen als ik het gas helemaal indruk.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven. Het is erg moeilijk om dit probleem te omschrijven.

Hopelijk hebben jullie wat tips!

Groet, Sander.
Rob 416 Si

Bericht door Rob 416 Si »

Was je toen al langere tijd onder weg? Oftewel was je motor al helemaal warm gelopen?
razor

Bericht door razor »

Rob 416 Si schreef:Was je toen al langere tijd onder weg? Oftewel was je motor al helemaal warm gelopen?
Ja, ik was al ruim een uur onderweg zonder problemen.
Zonder aankondiging was ineens de 'fut' eruit.
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2527
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

WEet niet ofdat er een katalysator in het uitlaat systeem zit, maar anders kan die verstopt zijn, oftewel dichtgebrand....

Trouwens... Volgens mij is het voor een diesel niet eens verplicht om een katalysator er onder te hebben, zolang ie maar een goede uitstoot heeft.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
razor

Bericht door razor »

Ik zat zelf nog te denken om een brandstoftoevoeging/reinigingsmiddel te proberen. Als dat enigzins een verbeterd resultaat geeft, weet ik in ieder geval of het aan filters, brandstofinjectie of een verstopte uitlaat kan liggen.

Heeft iemand misschien ervaring met brandstoftoevoegingen?
Tommer

Bericht door Tommer »

Kan ook iets veel banalers zijn: heb weleens iets gelezen over aanzuigdarmen van de turbo die lek slaan of eraf schuiven.

Succes in het snel vinden van de oplossing.
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

LUCHTMASSA METER!!!!!!!! Daar ben ik voor 99% zeker van
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
razor

Bericht door razor »

Roverforever schreef:LUCHTMASSA METER!!!!!!!! Daar ben ik voor 99% zeker van
Waar kan ik die vinden onder de motorkap?
Wat zijn de reparatiekosten hiervan?
Is het ook zelf te vervangen, zonder dat je allerlei technische kennis nodig hebt, of moet dit echt door een specialist worden gedaan?
BigPete

Bericht door BigPete »

LMM zit in de aanzuigbuis direct achter het luchtfilter. Probeer eens het stekkertje er vanaf te trekken en kijk dan of de auto beter loopt.

Lees ook alles over LMM op deze site: http://www.members.aol.com/roverron32/carpics/Homepage/
razor

Bericht door razor »

BigPete schreef:LMM zit in de aanzuigbuis direct achter het luchtfilter. Probeer eens het stekkertje er vanaf te trekken en kijk dan of de auto beter loopt.

Lees ook alles over LMM op deze site: http://www.members.aol.com/roverron32/carpics/Homepage/
Da's een handige site! bedankt!
Ik zal vanavond de LMM eens loskoppelen.

Op diezelfde site staat trouwens ook informatie over hoe je een Pierburg LMM in een rover 400/45 kan monteren. Origineel schijnt er een Bosch LMM in te zitten. Verder lees ik op andere fora's dat de Bosch een stuk duurder is dan een Pierburg.

Als mijn LMM inderdaad stuk blijkt te zijn wil ik deze daarom gaan vervangen voor een Pierburg. Heeft iemand hier ook ervaring mee?
BigPete

Bericht door BigPete »

Ik heb ook een pierburg nadat de originele Bosch de geest had gegeven. € 88,- bij de Mercedesdealer. Werkt perfect.
razor

Bericht door razor »

BigPete schreef:Ik heb ook een pierburg nadat de originele Bosch de geest had gegeven. € 88,- bij de Mercedesdealer. Werkt perfect.
Was het erg veel werk om de Pierburg erin te zetten? Ik lees iets over dat je een ongebruikte temperatuursensor moet verplaatsen naar een 10mm gat in de achterkant van de airbox. Moet je dat gat zelf boren, of zit dat daar al?

[Edit]
Ok, iets verder kijken dan m'n neus lang is, wil wel eens helpen. :)
Ik zie dat de 400 'maar' 4 draden heeft naar de LMM. De ontbrekende in vergelijking met de 45 is de temperatuursensor.
[/Edit]
Laatst gewijzigd door razor op ma dec 13, 2004 4:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BigPete

Bericht door BigPete »

Ik weet niet of de electronica van een 400 afwijkt van die van een 45, maar bij mij was het gewoon een kwestie van 2 torx bitjes loshalen (moet je wel het juiste gereedschap voor hebben...) Bosch eruit, Pierburg erin, schroefjes vast, stekkertje erop en rijden maar.
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Als je een LMM van Bosch kunt vermijden moet je het doen
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
razor

Bericht door razor »

BigPete schreef:Ik weet niet of de electronica van een 400 afwijkt van die van een 45, maar bij mij was het gewoon een kwestie van 2 torx bitjes loshalen (moet je wel het juiste gereedschap voor hebben...) Bosch eruit, Pierburg erin, schroefjes vast, stekkertje erop en rijden maar.
Ik heb gisteravond de connector losgemaakt van de LMM en ik merkte geen verschil met het optrekken.
Dit betekend dus hoogstwaarschijnlijk dat de LMM kapot is, anders had ik toch wel verschil moeten merken?

Verder heb ik nog even naar de pin-out gekeken van de LMM en er is een verschil tussen die van de 400 en de 45. De 400 heeft een 4-pins connector en de 45 een 5-pins.
Is de pierburg LMM die op Rover Ron's site genoemd dan wel bruikbaar voor een 400?
BigPete

Bericht door BigPete »

Er zou wel een verschil merkbaar moeten zijn tussen een kapotte LMM en geen LMM (de motor loopt dan op default waardes). Het blijft natuurlijk lastig via een forum een diagnose te stellen.
Je kunt ff proberen Rover Ron een mailtje te sturen (in het Engels uiteraard) die gozer weet alles van dit soort problemen.
Plaats reactie