Leuk om te horen dat je een MG F hebt gekocht, Benjamin! Zie graag een fotootje ervan
---
Het probleem is juist dat je als leek (= gemiddelde klant) niet weet wat goed/fout is. Bovendien heb je als leek geen idee of de betreffende monteur(s) met passie en liefde aan je auto werken. Een monteur weet doorgaans meer dan de gemiddelde klant en kan dan ook een boel narigheid verbloemen/onzichtbaar maken (evt. onder druk van leidinggevende). De gemiddelde klant komt praktisch nooit in de werkplaats (zij brengen en halen de auto vaak en daar houdt het dan ook wel op). De geïnteresseerde klanten hebben er geen verstand van, maar komen wel even in de werkplaats kijken uit nieuwsgierigheid. Daarbij zijn er ook garages die klanten weigeren om in de werkplaats te komen, aangezien dat verzekering technisch haken en ogen heeft i.v.m. aansprakelijkheid (je moet bijv. immers werkschoenen aan hebben). Het is als gemiddelde klant simpelweg niet te controleren of het werk juist wordt uitgevoerd, hoe mooi en vertrouwd het bedrijf naar de buitenwereld ook mag overkomen. Daarom het advies om ook wat technisch onderlegd te worden (handig bij alles, maar sowieso old-/youngtimers), zodat je wel zeker kunt weten dat je auto goed en juist wordt onderhouden door het werk zelf na te kijken voor zover dat mogelijk is. Verder kun je dan ook kritische vragen stellen en de oude onderdelen zelf inspecteren (laat ze je de oude onderdelen altijd meegeven!).
Het maakt dan ook niet uit of je de auto bij een specialist brengt of een garage in de buurt. Als ze beide evenveel passie en liefde hebben voor het vak wordt je auto prima (conform dealer) onderhouden en zou een universele garage uitzoeken welke specifieke eisen/extra's er nodig zijn bij het onderhoud van dergelijke auto
Er zijn natuurlijk nog wel prima (ex-)dealers en universele garages, maar je moet ze alleen zien te vinden (met het spreekwoordelijke lampje). Reken er dan ook maar op dat het daar duurder is, ongeacht of zij specialist zijn of niet. Met de werkdruk van nu wordt het namelijk steeds moeilijker om een goede garage te vinden, aangezien een monteur steeds minder tijd krijgt om hetzelfde werk uit te voeren (werkgever wil immers wat terugzien voor die loonsverhogingen naast alleen een verhoging aan de zijde van de klant door te voeren). Als je flatrate lijsten bekijkt (zo ook van bijv. de Rover 800) dan schrik je je kapot hoe weinig tijd er maar is voor bepaalde taken. En zo'n lijst komt dan uit een fabriekswerkplaats waar de auto nog nieuw is en niets is vastgeroest

Dat is dan ook een reden dat er slecht werk wordt geleverd (naast de overige zaken, zoals: slecht beleid, gierige werkgevers, slechte interne communicatie, etc.).
Wie zover heeft gelezen kan ik dan nog een persoonlijk verhaaltje meegeven: Ik had een Ford Fiesta en had de dealer in de buurt gebeld om langs te komen voor een onderdeel (specifiek de astap van een zijde van de achteras, aangezien het schroefdraad van de naaf was verprutst door een voorganger en ik het lager moest vervangen). Aangezien er wat onduidelijkheden waren hierover wilde ik even met een monteur spreken. Dat was geen probleem. En dan komt nu naar boven wat ik precies bedoel met mijn hele relaas: Technische documentatie van Ford (ETIS heet hun systeem) geeft aan dat als je de remtrommel van de Fiesta wilt demonteren, om bijv. de remcilinder te vervangen, je dit moet doen door de 4 bouten van de astap te demonteren. Daarbij blijft de naafmoer erop (en dus trommel en astap aan elkaar zitten). Alleen bij het vervangen van het lager (die in de trommel is geperst) mag de moer worden losgedraaid. NOOIT mag je voor een andere taak aan de naafmoer komen, want de moer die op de naaf zit is een speciale lamellenmoer (v1) of moer met knellend schroefdraad (v2). Die moet na elke keer demonteren worden vervangen (want de moer vervormd en veroorzaakt ook een beetje schade aan het schroefdraad van de astap). En drie keer raden wat de DEALER monteur aangaf wat zij allemaal deden... 'Nee meneer, wij halen altijd de naafmoer los, want dat is het SNELST'. Op de vraag of ze dan ook weer een nieuwe moer monteerden: 'Nee, wij gebruiken gewoon de oude moer weer, anders wordt het wel erg duur (ha ha)'. En dan vind je het gek dat er een nieuwe astap op moet (á 250 EUR) doordat het schroefdraad wordt verprutst vanwege het hergebruiken van een moer die MINDER DAN 6 EUR kost!
Bovenstaand is echt gebeurd, en zo kan ik nog wel een boek schrijven over nog veel ergere dingen die je tegenkomt (zoals bijv. het willen aansmeren van een nieuw instrumentencluster waar niks mee aan de hand bleek te zijn, ook bij een dealer).
Ik vermoed dat de verhouding goede/slechte garages 10/90% is. 9 van de 10 garages kun je beter links laten liggen, maar als gemiddelde klant kun je dat dus onmogelijk checken. Wel heb ik medelijden met de monteurs die het goed WILLEN doen, maar niet MOGEN. Die zijn er genoeg.
Afijn, hopelijk heeft iemand er wat aan en helpt het om goed uit te kijken en kritische vragen te (blijven) stellen. Vertrouw de garagist en monteur nooit op de blauwe ogen en zorg er daarom voor altijd in een positie te zitten dat je zelf het werk ook kunt beoordelen. Ook mede daarom de tip voor bij de BOVAG aangesloten garages/dealers. Daar hangen namelijk voorwaarden aan i.c.m. een onafhankelijke klachtencommissie.
Maar het leukste is natuurlijk vooral zelf aan je trouwe auto te werken als je daar de tijd voor hebt (ruimte hoeft niet meer, aangezien er ook werkplaatsen incl. gereedschap zijn die je kunt huren voor een dag of wat)
