MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Plaats reactie
BongoBenji
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma aug 25, 2025 7:57 pm
Woonplaats: Hoofddorp

MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door BongoBenji »

Hallo! Mijn naam is Benjamin.

Laatst kwam er een advertentie van een MGF op mijn pad, en ik ben sindsdien volledig in de ban van het kekke autootje.
De spectaculaire vorm gecombineerd met de British Racing Green kleur is helemaal mijn smaak.
Één excel-sheet en 25 afgewogen opties later en ik heb mijn selectie weten te krimpen tot drie kanshebbers, allemaal rond de 3.000 Euro.

Het dilemma
VVC
Mijn grootste dilemma is de VVC motor. Hoewel ik het niet enorm belangrijk vind, lijkt de VVC motor mij wel een enorm gave eigenschap en nog nuttig ook; ik ben van plan de auto regelmatig (ook s'winters) te gebruiken en voor enige afstanden. Ik heb gelezen dat de VVC zuiniger rijdt op hoge toeren, dus dat is natuurlijk een groot pluspunt! :dance:

Twee van de drie opties hebben een VVC en zijn redelijk dichtbij, maar de derde optie is voor de rest helemaal top. Hoewel het wel een erg stuk verderweg is dan optie één en twee, ziet optie drie er uit als een goed onderhouden "75" MK III met (passende, groene :inlove: ) hardtop en baggagedrager, die één en twee allebei niet hebben.
Maar aangezien het dus erg ver is, is "even een proefritje" wat lastiger.

Verder las ik op dit forum dat modellen uit 1996/1997 (optie één en twee) aanzienlijk vaker koppaking-problemen hebben dan modellen uit 1999 (optie drie), maar uit 1996 heeft volgend jaar al apk voordelen, dus het is een lastige overweging. :?

Hoewel optie één en twee er dus niet slecht uitzien, is nummer drie waarschijnlijk het beste onderhouden en meest betrouwbaar om mee te rijden, maar ik heb toch een neigend stemmetje in mijn achterhoofd die vergt om de "volledige" MGF experience: extra pit met een VVC. :twisted:
Mijn vraag is dus, in hoeverre moet ik mijn keuze laten afhangen van de FOMO over een VVC, en vanzelfsprekend: Wat is de tijd/moeite/geld van het kopen van een hardttop, vervangen van de achterklep voor eentje met baggagedrager, en uiteraard het vervangen van de motor met een VVC unit?
En is dat het allemaal uberhaupt waard?

Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar ik kan elke mening/inschatting waarderen.
Bedankt voor het allemaal lezen en hopelijk bevind ik mij snel met een MGF op de weg! :drive:
Adriaan
MG-R Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 06, 2025 11:10 am
Woonplaats: Geertruidenberg

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door Adriaan »

De MG F kopen die het beste door een aankoop keuring komt.
De problemen die je wellicht tegenkomt zijn o.a.:
lekke koppakking
vervangen slangen
distributieriem
vering vervangen door bollen
kapotte veren in koppelingsplaat
er zit een middenmotor in...........je kan er niet zo snel overal bij.
3 k is niet veel- houd rekening met net zoveel investeren/repareren het eerste jaar. ;)

aldus "ervaringsdeskundige" afgelopen 2 jaar
BongoBenji
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma aug 25, 2025 7:57 pm
Woonplaats: Hoofddorp

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door BongoBenji »

Bedankt voor de tip!
Ik ben vandaag bij één van de VVC 1.8i opties geweest en die had ook een normale 1.8i staan, dus ik kon mooi vergelijkwarend onderzoek doen.
Hoewel ik die optie niet eens tussen mijn selectie had staan, bleek die 2e MGF wel een stuk beter dan de VVC die ze hadden staan; duidelijk beter onderhouden. Hij reed krachtiger dan de VVC dus ik heb nu persoonlijk gemerkt dat vooral de staat van de motor belangrijk is, vooral op lagere toeren.
Enige puntje was dat de vering een stuk slechter was, en de verkoper kon mij niet uitleggen of het probleem zat in een benodigde opvulling van de veerbollen zat of dat de veerbollen zelf kaduuk waren. Dat, gecombineerd met een gebrek aan onderhoudsgeschiedenis leidde ertoe dat het hem tóch niet werd.

Vragen over de distributieriem, koelsysteem, koppakking en vering had hij allemaal geen antwoord op. :stick:
Bedankt voor de tip dus. Duidelijk dat de toestand van de auto onderdelen een veel groter deel is van de "MGF Experience" dan een VVC motor. :thumb:
:biertje:
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8450
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door Bart-K »

Deze MG's moeten absoluut goed onderhouden worden.
Een verkoper die hier geen antwoorden op heeft of documentatie van kan laten zien is een hele grote rode vlag.

Ga met een aantal rijden en koop de beste die je kunt betalen, op de lange termijn bespaar je hier geld mee.

Heb zelf een VVC gehad en dat was natuurlijk hartstikke leuk, maar heb ook met gewone MPI's gereden en het verschil in vermogen is niet zo groot dat ik daardoor perse een VVC moest hebben.

Ik zou zelf altijd voor een MGF van 2000 of later gaan, want deze zgn mkII's hebben een aantal belangrijke upgrades zoals oa beter op de kap aansluitend rubber rond de vorrruit, verstelbare stuurkolom, en persoonlijk vind ik het dashboard een stuk mooier.

Steek je licht eens op bij de diverse specialisten die ons land rijk is zoals COWA in Roermond, ook al zitten ze wat verder weg ik zou altijd eerder bij hun een auto kopen dan bij een particulier die hem bij de (vaak onwetende) lokale monteur heeft gebracht.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
'08 Volvo S60 2.4 Drivers Edition -> The back-up

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
EdvdBooren
MG-R Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 13, 2025 3:38 pm
Woonplaats: Berg en Terblijt

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door EdvdBooren »

Hallo Benjamin,
ik heb je een prive bericht gestuurd, maar dit blijft hangen in "postvak uit". Heb je dit ontvangen?
rovik88
MG-R Regular
Berichten: 67
Lid geworden op: wo apr 06, 2022 4:52 pm
Woonplaats: Overijssel

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door rovik88 »

Bart-K schreef: vr aug 29, 2025 4:17 pm Steek je licht eens op bij de diverse specialisten die ons land rijk is zoals COWA in Roermond, ook al zitten ze wat verder weg ik zou altijd eerder bij hun een auto kopen dan bij een particulier die hem bij de (vaak onwetende) lokale monteur heeft gebracht.
Goede post, maar met dit laatste ben ik het niet met je eens. Ik zal generaliseren, maar dat is dan maar even zo. Genoeg specialisten die beun- en broddelwerk afleveren. Ik vertrouw wat dat betreft niemand meer en raad daarom aan altijd alles zelf tot op de bodem uit te zoeken. Al helemaal in de ‘dinosaurus cultuur’ van de automotive. Ben je liefhebber van je auto dan heb je dat uitzoek/onderzoek werk ervoor over en weet je dan vanzelf waar je op moet letten. Verder, naar een ‘keuring’ neem ik liever onafhankelijke mensen mee dan afgaan op specialisten. Laat staan ‘bij voorkeur’ kopen bij een specialist. Op al zulke tips geef ik dan als antwoord: Kijk maar even naar het verhaal van de Mercedes 300 SL en een bepaalde ‘specialist’ in ons grote buurland (ook mooie docu over gemaakt). Of zoek op USA cars specialisten in Duitsland (ook mooie docu’s over) die auto’s verkopen die aan elkaar zijn gelast (cut & shut). Nee, voor mij geen voorkeursbehandelingen voor specialisten meer. Ken genoeg horror (en plamuur) verhalen (waarvan meeste uit zeer betrouwbare bronnen).

Specialisten en garagisten in het algemeen zijn vooral goed in het verkopen van een goed gevoel! Is de garage aangesloten en (ja, moet je zelf controleren) ook daadwerkelijk ingeschreven bij de BOVAG, dan stuur je al een beetje de juiste richting in. Vraag dan ook altijd of de auto conform BOVAG wordt verkocht en eis hier ook notitie van in het aankooprapport, want daar hangen tenminste voorwaarden aan waar de garage aan moet voldoen.

Dus mijn tip: Koop een lakdikte meter (en lees waarvoor je ‘m gebruiken kunt) en zoek op internet zoveel mogelijk info, waaronder: Originele (kopie mag ook) werkplaatsboeken (leg ‘m ook in je auto), algemene info waar je op moet letten bij aankoop moderne én klassieke auto (aangezien het een youngtimer is, dus dan zijn aspecten van beiden relevant), aankoopgidsen (ook wel ‘Buying guides genoemd), meest voorkomende problemen bij jouw gekozen type/model auto en evt. info van de grootste clubs/fora (MG Owners Club en The T-bar bijv.). Is echt plenty te vinden. Ben je niet technisch, zorg er dan voor dat je wat technisch wordt. Dit is niet alleen handig voor een aankoop, maar ook voor verdere avonturen met je auto. Zo ook bij pech onderweg, want de ANWB heeft van bepaalde onderdelen geen idee meer hoe het werkt (wat prima is, want ze slepen je dan naar de dichtstbijzijnde garage). Dan is het mooi dat je zelf mee kunt helpen om het snel opgelost te krijgen aangezien JIJ op dat moment de ‘specialist’ bent.

Bij serieuze interesse laat je vervolgens eerst een compressietest en vacuüm test van het koelwatersysteem doen om een koppakking (of ander intern probleem, waaronder scheurtjes) zoveel mogelijk uit te sluiten.

Met al die bagage kun je een goed fundament bouwen waarmee je ook zelf een aankoopkeuring kunt doorvoeren voor praktisch elke auto die je tegenkomt.

Edit: Heb niet veel problemen met de VVC gehoord (uitzondering op monteurs die niet de spanrollen vervangen met catastrofale gevolgen). Ja, VVC geeft je wat meer ‘oomfph’, maar persoonlijk blijf ik het een pleister vinden op al een compromis. Zou zelf dus geen VVC/VTEC motor willen hebben. Extra complexiteit en componenten die niet cruciaal zijn brengen in mijn ervaring altijd extra kosten (als je het werk uitbesteed) en risico op pech met zich mee. Iets met wet van Murphy…
Groetjes, rovik88

1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8450
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door Bart-K »

Ter verduidelijking, als ik het heb over specialisten dan bedoel ik de garages waar ze nog met liefde en kennis aan onze auto's willen en kunnen werken.
Dit geld zeker niet voor iedereen die zich specialist noemt, en er zijn ook genoeg ex-dealers die nooit een hand naar mijn auto zullen mogen uitsteken omdat ik weet dat de kwaliteit van hun werkzaamheden zwaar te wensen over laat.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
'08 Volvo S60 2.4 Drivers Edition -> The back-up

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
BongoBenji
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma aug 25, 2025 7:57 pm
Woonplaats: Hoofddorp

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door BongoBenji »

Bedankt voor je uitgebreide bericht, Bart.
Ik heb zojuist een mooie (en goed onderhouden) MGF aangeschaft, maar ik zal zeker rekening houden met je advies over de juiste garages! :thumb:

Gr Benjamin
rovik88
MG-R Regular
Berichten: 67
Lid geworden op: wo apr 06, 2022 4:52 pm
Woonplaats: Overijssel

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door rovik88 »

Leuk om te horen dat je een MG F hebt gekocht, Benjamin! Zie graag een fotootje ervan :D

---

Het probleem is juist dat je als leek (= gemiddelde klant) niet weet wat goed/fout is. Bovendien heb je als leek geen idee of de betreffende monteur(s) met passie en liefde aan je auto werken. Een monteur weet doorgaans meer dan de gemiddelde klant en kan dan ook een boel narigheid verbloemen/onzichtbaar maken (evt. onder druk van leidinggevende). De gemiddelde klant komt praktisch nooit in de werkplaats (zij brengen en halen de auto vaak en daar houdt het dan ook wel op). De geïnteresseerde klanten hebben er geen verstand van, maar komen wel even in de werkplaats kijken uit nieuwsgierigheid. Daarbij zijn er ook garages die klanten weigeren om in de werkplaats te komen, aangezien dat verzekering technisch haken en ogen heeft i.v.m. aansprakelijkheid (je moet bijv. immers werkschoenen aan hebben). Het is als gemiddelde klant simpelweg niet te controleren of het werk juist wordt uitgevoerd, hoe mooi en vertrouwd het bedrijf naar de buitenwereld ook mag overkomen. Daarom het advies om ook wat technisch onderlegd te worden (handig bij alles, maar sowieso old-/youngtimers), zodat je wel zeker kunt weten dat je auto goed en juist wordt onderhouden door het werk zelf na te kijken voor zover dat mogelijk is. Verder kun je dan ook kritische vragen stellen en de oude onderdelen zelf inspecteren (laat ze je de oude onderdelen altijd meegeven!).

Het maakt dan ook niet uit of je de auto bij een specialist brengt of een garage in de buurt. Als ze beide evenveel passie en liefde hebben voor het vak wordt je auto prima (conform dealer) onderhouden en zou een universele garage uitzoeken welke specifieke eisen/extra's er nodig zijn bij het onderhoud van dergelijke auto ;)

Er zijn natuurlijk nog wel prima (ex-)dealers en universele garages, maar je moet ze alleen zien te vinden (met het spreekwoordelijke lampje). Reken er dan ook maar op dat het daar duurder is, ongeacht of zij specialist zijn of niet. Met de werkdruk van nu wordt het namelijk steeds moeilijker om een goede garage te vinden, aangezien een monteur steeds minder tijd krijgt om hetzelfde werk uit te voeren (werkgever wil immers wat terugzien voor die loonsverhogingen naast alleen een verhoging aan de zijde van de klant door te voeren). Als je flatrate lijsten bekijkt (zo ook van bijv. de Rover 800) dan schrik je je kapot hoe weinig tijd er maar is voor bepaalde taken. En zo'n lijst komt dan uit een fabriekswerkplaats waar de auto nog nieuw is en niets is vastgeroest :+ Dat is dan ook een reden dat er slecht werk wordt geleverd (naast de overige zaken, zoals: slecht beleid, gierige werkgevers, slechte interne communicatie, etc.).

Wie zover heeft gelezen kan ik dan nog een persoonlijk verhaaltje meegeven: Ik had een Ford Fiesta en had de dealer in de buurt gebeld om langs te komen voor een onderdeel (specifiek de astap van een zijde van de achteras, aangezien het schroefdraad van de naaf was verprutst door een voorganger en ik het lager moest vervangen). Aangezien er wat onduidelijkheden waren hierover wilde ik even met een monteur spreken. Dat was geen probleem. En dan komt nu naar boven wat ik precies bedoel met mijn hele relaas: Technische documentatie van Ford (ETIS heet hun systeem) geeft aan dat als je de remtrommel van de Fiesta wilt demonteren, om bijv. de remcilinder te vervangen, je dit moet doen door de 4 bouten van de astap te demonteren. Daarbij blijft de naafmoer erop (en dus trommel en astap aan elkaar zitten). Alleen bij het vervangen van het lager (die in de trommel is geperst) mag de moer worden losgedraaid. NOOIT mag je voor een andere taak aan de naafmoer komen, want de moer die op de naaf zit is een speciale lamellenmoer (v1) of moer met knellend schroefdraad (v2). Die moet na elke keer demonteren worden vervangen (want de moer vervormd en veroorzaakt ook een beetje schade aan het schroefdraad van de astap). En drie keer raden wat de DEALER monteur aangaf wat zij allemaal deden... 'Nee meneer, wij halen altijd de naafmoer los, want dat is het SNELST'. Op de vraag of ze dan ook weer een nieuwe moer monteerden: 'Nee, wij gebruiken gewoon de oude moer weer, anders wordt het wel erg duur (ha ha)'. En dan vind je het gek dat er een nieuwe astap op moet (á 250 EUR) doordat het schroefdraad wordt verprutst vanwege het hergebruiken van een moer die MINDER DAN 6 EUR kost!

Bovenstaand is echt gebeurd, en zo kan ik nog wel een boek schrijven over nog veel ergere dingen die je tegenkomt (zoals bijv. het willen aansmeren van een nieuw instrumentencluster waar niks mee aan de hand bleek te zijn, ook bij een dealer).

Ik vermoed dat de verhouding goede/slechte garages 10/90% is. 9 van de 10 garages kun je beter links laten liggen, maar als gemiddelde klant kun je dat dus onmogelijk checken. Wel heb ik medelijden met de monteurs die het goed WILLEN doen, maar niet MOGEN. Die zijn er genoeg.

Afijn, hopelijk heeft iemand er wat aan en helpt het om goed uit te kijken en kritische vragen te (blijven) stellen. Vertrouw de garagist en monteur nooit op de blauwe ogen en zorg er daarom voor altijd in een positie te zitten dat je zelf het werk ook kunt beoordelen. Ook mede daarom de tip voor bij de BOVAG aangesloten garages/dealers. Daar hangen namelijk voorwaarden aan i.c.m. een onafhankelijke klachtencommissie.

Maar het leukste is natuurlijk vooral zelf aan je trouwe auto te werken als je daar de tijd voor hebt (ruimte hoeft niet meer, aangezien er ook werkplaatsen incl. gereedschap zijn die je kunt huren voor een dag of wat) :D :D
Groetjes, rovik88

1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 427
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: MGF Aanschaffen: Help! Hoe maak je een keuze?

Bericht door Barbour »

BongoBenji schreef: wo sep 03, 2025 8:43 pm Ik heb zojuist een mooie (en goed onderhouden) MGF aangeschaft
Gefeliciteerd Benjamin!

Veel plezier ermee, we zien de foto's graag komen..
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-TF 135, 2003, LEF PUU
Rover 75 1.8T, 2004, JQW SCF
SAAB 9-5 2.0T Estate 2005
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
Plaats reactie