vergelijking banden op geluidsproductie/comfort

618 620 623 820 825 827
DaZelator

Bericht door DaZelator »

Tommer schreef:Helaas is het bandenmaatje van de R75 niet getest, maar over het algemeen zijn Continental Premium Contact erg geruisloos.
Continental staat idd als merk in mijn lijstje van stille banden. Diverse reviews van gebruikers zijn erg te spreken over de Premium Contact. Naast laag geluidsniveau worden ook slijtage en "cornering responsiveness" geroemd.
Tommer schreef:Bij nader inzien heb je goede research verricht
Danku danku. Er zitten behoorlijk wat uurtjes in, maar het is voor een goede zaak laten we maar zeggen. Overigens heb ik naast genoemde bronnen ook de AutoVisie Tuning & Accessoires 2004 gids gebruikt. Hier worden per band wel alleen de positieve eigenschappen genoemd (in tekst), dus lastig om kaf van het koren te scheiden.
Holy crap. Dit is geweldig. Heb nu even geen tijd om er goed naar te kijken, maar denk dat ik e.e.a. in een Excel-bestandje zet en hier en daar aanvul met info uit de andere bronnen. Resultaten laat ik natuurlijk hier weten.
Tommer schreef:Ik geloof dat de R75 205mm is, dus zal normaal gezien de Conti echt wel uw band zijn....
Klopt, 205/65 R15 94V (of minimaal 94H). Ennuh, zeg maar jij anders voel ik me niet meer de jongste R75-rijder van dit forum. :mrgreen:
Tommer schreef:Wat voor mij ook belangrijk was, omdat ik elke dag met parkeren langs trottoirs: de aanweigheid van velgrandprotectie...
Is voor mij niet direct een issue.
Tommer schreef:Zoals je leest kick ik echt op rubber, vind wel de conti's het mooist...
We hebben allemaal wel een fetish, of niet soms? :P

Tommer,

Dank voor je vele en goede bijdragen. Hier kan ik iets mee! Als ik een beetje slaag met het Excel-overzichtje, dan delen we de winst... :twisted:

Cheers,

Casper.
DaZelator

Bericht door DaZelator »

Ewout schreef:In de bandencataloges staan die Continentals EcoContact CP's ook aangeschreven als stille banden.
Die heb ik er nu achter op liggen, en bevallen idd goed. Maar het kan nog stiller en meer comfortabel, als ik de diverse overzichten en reviews moet geloven. In/na het weekeinde meer...

NB: Toegegeven (voor diegenen die een beetje moe worden van dit draadje); dit is geen styling of tuning meer, maar finetuning. :lol:
Tommer

Bericht door Tommer »

R75CDT_2000 schreef: NB: Toegegeven (voor diegenen die een beetje moe worden van dit draadje); dit is geen styling of tuning meer, maar finetuning. :lol:
Als rubber-fetishist ;) kan ik het hier toch niet volledig mee eens zijn...

De rijeigenschappen van m'n wagen veranderden heel wat meer dan ik verwacht had...aanzienlijk meer grip bij nat weer, meer lawaai, voelbaar betere stuurrespons (meer verandering dan een nieuw luchtfiltertje, denk ik... :oops: )
Al komt dit waarschijnlijk ook gedeeltelijk door van 185/55 naar 195/50 over te stappen.

Ben in alle geval benieuwd naar de resultaten van je onderzoek!
Laat ons iets weten.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Skytiger schreef: Linkie???
www.budget-tyres.nl :lol:.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
DaZelator

Bericht door DaZelator »

Striker schreef:Dus maar 4 nieuwe Toyo Proxes T-1 erop laten gooien bij Budget-Tyres in Rijswijk (met dank aan Lex, idd zeer goedkoop en goede service).
Heb je je profieldiepte bij vertrek uit Rijswijk en bij aankomst op Zuid nog gechecked? Wel verstandig als ik de ADAC moet geloven. :mrgreen:
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Lol, ze schijnen idd hard te slijten. Dat is de prijs die je betaald voor een goede grip. Het rubber plakt aan de weg en slijt daardoor dus harder.
Maar dat snellere slijten neem ik op de koop toe.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
pagan
MG-R Freak

Bericht door pagan »

Is t zelfde met de Yokohama's. Die hadden een super grip mar sleten als hel. 35.000km haalde ik er net mee op mn Fiesta 1.3.

Pagan
Afbeelding
DaZelator

Bericht door DaZelator »

Tommer schreef:Als je echt zot wil worden:
de exacte cijfers zijn ook te vinden op de site van de duitse automoibilistenbond:

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/default.asp

(Dit zijn echt betrouwbare cijfers, want ze worden met 3 testpiloten gereden met echte pit-stops (weten niet welke banden ze meekrijgen), zodat de condities voor elke band werkelijk gelijk zijn.
De sneewtest gebeurd zelfs in de Alpen...))
Goed. Eindelijk... Op basis van deze gegevens ziet de Top 10 van Stille Banden voor de Rover 75 er wat mij betreft als volgt uit:

Afbeelding

Volledig gebaseerd op de door ADAC geteste banden(maten). Hoe lager de score, hoe beter (1 = "Sehr gut", 5 = "Mangelhaft"). De ADAC-cijfers worden door diverse Europese consumentenbonden gebruikt in hun testrapporten. Verder heb ik laten meewegen de polls op www.tyretest.com en www.pneuportal.com, en het commentaar in de AutoVisie tuninggids.

Ik ga dus voor de Uniroyal's Rallye 550 (205/65 R15 94V), ondanks de volgens ADAC wat mindere performance op droog wegdek (wat ik overigens niet kon staven met andere testresultaten van de Rallye 550 en van de voorganger Rallye 540):

Afbeelding

Nu maar wachten tot mijn huidige Conti's en Michelins eindelijk eens aan vervanging toe zijn. Een paar weken geleden zal er bij de grote beurt nog steeds 4 mm op. :evil:

Overigens heb ik nog iets vreemds ontdekt in de ADAC-cijfers: hoe breder en platter de band, deste stiller en comfortabeler rijdt deze. Kan iemand dit verklaren, want ik zou juist zeggen dat een hogere band comfortabeler is? :?

Cheers,

Casper.
Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

nou dat is leuk dat je dat opmerkt ik dacht dat ik gek was,ben van de week van 205/55-16 naar 215/45-17 gagaan en had het idee dat ik minder banden geluid hoorde(en ja dat was voor mijn andere uitlaat eronder zat)

had michelin voor en pirelli achter in de maat 205/55-16 en nu

continental voor en dunlop achter 215/45-17

licht mooi
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
DaZelator

Bericht door DaZelator »

R75CDT_2000 schreef:Overigens heb ik nog iets vreemds ontdekt in de ADAC-cijfers: hoe breder en platter de band, deste stiller en comfortabeler rijdt deze. Kan iemand dit verklaren, want ik zou juist zeggen dat een hogere band comfortabeler is? :?
Little Red Roverhood schreef:nou dat is leuk dat je dat opmerkt ik dacht dat ik gek was,ben van de week van 205/55-16 naar 215/45-17 gagaan en had het idee dat ik minder banden geluid hoorde(en ja dat was voor mijn andere uitlaat eronder zat)
Weird. Ik weet eigenlijk niet waardoor het bandengeluid in het interieur voornamelijk wordt veroorzaakt (niet goed opgelet bij natuurkunde denk ik :oops: ). Een bredere band heeft iig een groter contactoppervlak met de weg; wellicht dat je hierdoor minder last hebt van kleine oneffenheden in de weg (lees: van het profiel en de ruwheid van de weg). :?

Is er bij jou ook iets merkbaar wat betreft comfort? Heb je het idee dat je nieuwe banden beter veren? :?:

Cheers,

Casper.
Tommer

Bericht door Tommer »

Goeie keuze die Rallye 550!
(dat ie ietwat minder is op droog lijkt mij veel minder belangrijk dan dat ie erg goed is op nat..in de dagdagelijkse praktijk zitten banden vaker tegen hun maximale griplimiet aan bij nat weer dan bij droog weer.)
Wou ook eerst de 550's nemen, maar toen waren de Exalto's supergoedkoop te verkrijgen...

On-topic:
Misschien produceren de bredere banden minder contactgeluid omdat het rubber van bredere banden zachter is (dit om een goede grip te kunnnen garanderen) ?

Voor de comfortkwestie lijkt me dat toch echt onlogisch...toen ik van 185/55 naar 195/50 ging, was de demping duidelijk wat minder...

Misschien komt het omdat de banden door ADAC (de consumentenbond betaalt wel mee aan die testen) in batches getest worden: dit jaar bv de 205, volgend jaar de 175 ----> de gebruikte auto's verschillen ook en dus zit er ook ietwat beoordeling van het comfort van de wagen in...resultaten vergelijken van een 205 met een 175 mag dus niet! (net zoals je de sterren bij crashtest-resultaten van een stadswagen niet mag vergelijken met bv. die van mono-volumes!)
Laatst gewijzigd door Tommer op wo aug 11, 2004 10:43 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Tommer

Bericht door Tommer »

Toch even m'n reputatie als rubberman bestendigen:
De Rallye 550 is wel een erg goede band, maar de hoekige tekening past mijns inziens niet zo goed bij de prachtig ronde 75... 8)

(Al denk ik dat weinig mensen hierover gaan vallen... 8) )
Tommer

Bericht door Tommer »

en de band zelf is gelukkig wel rond... :argh:
Tommer

Bericht door Tommer »

Hoi Casper,

Je hebt toch één berekeningsfout gemaakt: tegen dat die michelins nog 2mm verder algesleten zijn, staat de opvolger van de 550 al aan de deur!

:biertje: ,

Tom
Dennis

Bericht door Dennis »

effe dit topic omhoog schoppen....

Heb je er ondertussen al andere banden onder liggen?

Zoals het er nu naar uitziet ben ik binnen nu en een paar maanden ook toe aan wat nieuwe banden namelijk en het is dan wel handig als ik even kan afkijken hoe die uniroyal banden bevallen :)

(tis toch wel een verschil....vorige auto reed ik vlot 60000 km met een setje Viking's, en nu heb ik onder deze auto Bridgestone, en die zijn na 30000 km op :? )
JeroenV

Bericht door JeroenV »

Ik heb onder mijn 620 Vredesteijn Sporttrac II banden, en die zijn erg stil, en behoorlijk sluitvast! Deze set zit er al 1,5 jaar en 20.000 KM onder, en nog prima!
Plaats reactie