Koelventilator blijft continu door lopen.

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Koelventilator blijft continu door lopen.

Bericht door Eric27 »

Een probleem ik heb het hier al eens eerder voor gelegd maar mischien kan iemand mij nu helpen.
Mijn koelventilator van mijn rover 75 cdt blijft continu doorlopen.
De motor is niet te warm en de airco staat uit en toch blijft de de koelventilator doorlopen.
Ik heb er een andere ventilatormotor opgezet en de koeltemperatuursensor heb ik ook vervangen maar het helpt niet.
Ook als ik de druksensor van de airco loskoppel maakt dat geen verschil de ventilator blijft doorlopen.
Als ik de motor start gaat hij volop in toeren draaien en na een half uurtje rijden gaat deze op low speed.
Het is een ventilatormotor met twee speed mogelijkheden en een goud kleurige resitor.
Heeft iemand enig idee waar dit probleem vandaan kan komen?
Is er nog ergens een relais die door kan slaan zodat de ventilator aanslaat?

Eric.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Er zit zo'n zwart kastje waar de draad van de ventilator naar toe gaat en daar zitten volgens mij 2 of 3 relais in.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Dat klopt maar daar ligt het niet aan deze zheb ik al eens vervangen.

Eric.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

:roll: Dat ding zal toch niet door software gestuurd worden?
HarryM1BYT;1363831 Correct, unless there were some fault in the cabling.

It could only be the other suggested items, with the ignition on. The fan should stop with ignition off, even if those mentioned items had failed.

If its a diesel, a temporary fix would be to pull the fan fuse. Welded up relay contact can often be 'unwelded' by giving the relay case a sharp tap, but again that may not be a permanent fix.
raymond moore;1365112 thanks to each and every one of you who contributed to trying to solve the problem. the problem was in the fan control unit, one wire was passing over another and touching hence they fused together I am now happy enjoying an ice cooled cabin.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Als je de ventilator motor vervangt dan moet je deze aansluiten door middel van twee stekkers.
Klopt dat er een stekker is die wordt aangestuurd door de koelwater temperatuursensor en de ander door de airco?
Dan kan ik eventueel er eens een stekker uittrekken en dan weet je in welk circuit je moet zoeken.
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Wellicht dat 'foutcodes' laten uitlezen bij een Rover-garage meer duidelijkheid verschaft ..?
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Plaats reactie