Auto maakte tijdens rijden schurend geluid. Eigenaar heeft de auto aan de kant van de weg gezet en wil sindsdien niet meer starten. Startmotor gaat niet eens rond. Sleutel omdraaien geeft alleen maar ratelend geluid, net alsof de accu leeg is.
Heb nagevraagd of de auto tijdens het rijden uitviel, maar dat bleek niet zo te zijn.
Oliepeil is in orde, geen smurrie aan olievuldop, koelvloeistof niveau in orde.
Dus distributiekap er vanaf gehaald om te zien of er wat te ontdekken viel.
Daar lag een deel van de spanrol in (zie foto van twee kleine delen op de distributiedeksel) en de spanrol zelf zit dus los, zou je er zo uit kunnen pakken, de rol zelf. Stalen plaat waar spanrol opzit zit gewoon vast met boutje en veertje aan het blok.
Kortom, zit ik met vraag waarom die dus niet meer start. Op de spanrol zelf zit immers, voor zover ik weet, geen sensor of iets dergelijks.
Ik denk dan aan het feit dat distributie misschien versprongen is, waardoor krukaspositiesensor dus iets verkeerds aangeeft ? En als de distributie versprongen is, hoever ben je dan van huis ? Hoe kan ik zien of de distributie nog op tijd staat en zou ik ongestraft een dop op de krukaspully kunnen zetten om het te testen ? Of wordt het nog verder gaan en kop van het blok halen om verdere schade vast te stellen ?
Distributieriem zelf is wel heel overigens.
Andere vraag is de derde foto die hier staat, niet scherp maar koppakking heeft uitstekend lipje rechtsvoor (gezien vanaf de voorkant van het blok), dus is dit al het nieuwe type ?
Blok is K-series, km-stand bijna 110.000km.
Spanroldelen op de distributiedeksel (inclusief de slijtsporen die op het deksel ontstaan zijn):

Spanrol zelf:

Lipje koppakking (hopelijk te zien voor de kenners onder ons):