Advies en tips gevraagd over Rover 214 16V BJ 1997

214 216 218 220 25
Plaats reactie
mvbdb
MG-R Freak

Advies en tips gevraagd over Rover 214 16V BJ 1997

Bericht door mvbdb »

Graag advies en tips over het volgende:

Auto maakte tijdens rijden schurend geluid. Eigenaar heeft de auto aan de kant van de weg gezet en wil sindsdien niet meer starten. Startmotor gaat niet eens rond. Sleutel omdraaien geeft alleen maar ratelend geluid, net alsof de accu leeg is.

Heb nagevraagd of de auto tijdens het rijden uitviel, maar dat bleek niet zo te zijn.

Oliepeil is in orde, geen smurrie aan olievuldop, koelvloeistof niveau in orde.

Dus distributiekap er vanaf gehaald om te zien of er wat te ontdekken viel.
Daar lag een deel van de spanrol in (zie foto van twee kleine delen op de distributiedeksel) en de spanrol zelf zit dus los, zou je er zo uit kunnen pakken, de rol zelf. Stalen plaat waar spanrol opzit zit gewoon vast met boutje en veertje aan het blok.

Kortom, zit ik met vraag waarom die dus niet meer start. Op de spanrol zelf zit immers, voor zover ik weet, geen sensor of iets dergelijks.

Ik denk dan aan het feit dat distributie misschien versprongen is, waardoor krukaspositiesensor dus iets verkeerds aangeeft ? En als de distributie versprongen is, hoever ben je dan van huis ? Hoe kan ik zien of de distributie nog op tijd staat en zou ik ongestraft een dop op de krukaspully kunnen zetten om het te testen ? Of wordt het nog verder gaan en kop van het blok halen om verdere schade vast te stellen ?

Distributieriem zelf is wel heel overigens.

Andere vraag is de derde foto die hier staat, niet scherp maar koppakking heeft uitstekend lipje rechtsvoor (gezien vanaf de voorkant van het blok), dus is dit al het nieuwe type ?

Blok is K-series, km-stand bijna 110.000km.

Spanroldelen op de distributiedeksel (inclusief de slijtsporen die op het deksel ontstaan zijn):
Afbeelding

Spanrol zelf:
Afbeelding

Lipje koppakking (hopelijk te zien voor de kenners onder ons):
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Is die inbus bout ook weg? Zit normaal in het hart van de spanrol.

Als je de onderste krukas poulie demonteerd, zie je aan de 2 puntjes op de distributie poulie, hier moet het streepje wat aan de bovenkant op de oliepomp staat tussenin staan.
Op je nokkenassen staan streepjes waarbij in en ex staat. De in en ex streepjes op de poulie moeten dan tegen over elkaar liggen.
Ik schat de kans vrij groot dat deze motor niet meer op tijd staat als ik de foto's zo bekijk..

Als ie na het op tijd zetten geen compressie heeft, dan weet je eigenlijk wel genoeg. Kromme kleppen kun je ook herkennen door het kleppendeksel te demonteren. De stoters van de kromme kleppen blijven veel dieper liggen dan de anderen.

Dat lipje is niet van het nieuwste type pakking, maar wel van een mls pakking.

Succes!
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

Dat lipje is niet van het nieuwste type pakking, maar wel van een mls pakking.
:mrgreen: wat is dan de nieuwste pakking??
die van de TF en de MG6 na het mgr tijdperk niet meegerekend.
Afbeelding
Yme
MG-R Freak

Bericht door Yme »

Volgens mij is de nieuwste pakking eentje die bestaat uit: 5 plaatjes die aan elkaar geklonken zijn, dat deel steekt nu uit ipv het beroemde lipje. Heb zo'n pakking laatst nog in mijn handen gehad voordat die een motor inging. :mrgreen:
Daily drive: Scarlet Rose (MG ZR 160, @172pk/191NM)
Project:

MGCC Membership no: 117137
MG ZR Commision no: 10024
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Voor zover als ik begrepen heb is de nieuwste een licht aangepaste versie van de oude mls (ik denk omdat ie door een andere fabrikant gemaakt word) en word die plaat die eerst zo belangrijk zou zijn inmiddels niet meer mee geleverd. Bij een niet gevlakte kop monteerde ik deze plaat zoiezo al liever niet meer omdat het meer nadelen dan voordelen heeft.
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

@arjen:
Dank voor je informatie.

Zal dus verder op onderzoek uitgaan, zoals achterhalen of boutje nog in het hart van de spanrol zit.

Duidelijk hoe ik kan controleren of het geheel nog op tijd staat.

Weet al dat ik de krukaspoelie moet draaien om de twee tandwielen van de nokkenassen tegen over elkaar te zetten zoals jij dat aangeeft.

Maar zou dat nog kunnen, het op tijd zetten, als de spanrol er zo aan toe is ?

Naar mijn bescheiden mening vond ik de distributieriem zelf wat aan de slappe kant gespannen, maar dat kan dus ook komen omdat de spanrol er nu zo aan toe is.

Waar baseer jij je mening op dat die volgens jouw niet meer op tijd staat, afgaande op de foto's ? Wat zie jij wat ik niet zie ?

Overigens vermoed ik ook dat het over en uit is met dit blok.

Wat voor mij nog onverklaarbaar is, is het feit dat bij omdraaien contactsleutel alleen een tik te horen is en dat is het dan.

Wellicht naast niet op tijd ook het blok vastgelopen ?
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Een update:
Boutje zit nog in de spanrol.

Distributie functioneert inderdaad niet meer dus klepdeksel verwijderd en zie verdieping zoals omschreven door Arjen waarbij nokken naar boven wijzen.

Cylinderkop eraf gesleuteld met als conclusie forse schade.

Zicht op motorblok na verwijderen cylinderkop:
Afbeelding

Afgebroken klep welke in de zuiger vast zit en ook cylinderwand annex zuigerwand heeft schade:
Afbeelding

Zicht op de cylinderkop:
Afbeelding

Detailfoto van de cylinderkop met afgebroken klep:
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Zo te zien zijn alle 16 kleppen krom ofniet. Mocht je nieuwe kleppen monteren, kijk dan ook goed of de klepgeleiders niet gescheurd zijn. Wil nog wel eens het geval zijn wanneer er klepstelen zijn gebroken. Zit er ernstige schade aan de cilinderwand? Meestal trek je dat stukje klep zonder al teveel moeite uit de zuiger en kan het spul na montage van nieuwe kleppen er weer tijden tegenaan.
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

zie je ook niet dagelijks :shock:
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Zit best wel een diepe groef in de cylinderwand.

Bovendien heeft de afgebroken klep een behoorlijke put in de cylinderkop zelf veroorzaakt. Is te zien op de foto als je goed kijkt.

Misschien is er ook wel een drijfstang krom (denk even aan het verhaal van MARVON elders op het forum) maar dat weet ik nog niet.

Of alle 16 kleppen krom zijn moet ik nog nagaan. In de gauwigheid gekeken en bij drie uitlaatkleppen denk ik van wel.

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
mvbdb
MG-R Freak

Bericht door mvbdb »

Eigenaar heeft besloten niet tot reparatie over te gaan.

Auto (214Si 16V, kleurcode: HAM, 5 deurs versie) gaat in de eerste volle week van november successievelijk uit elkaar gehaald worden.

Advertentie daarvan is op marktplaats te vinden.
Met vriendelijke groet,

Marcel van Barneveld
Plaats reactie