Hoe kun je je EGR klep schoonmaken?

75 en 75 Tourer
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

** Hijack Modus On**

sorry voor het Hijacken van het Topic

Maar ik vind dat wel een goede jongens, die chiptuning meeting bij Bruno ;)

Zou nog mooier zijn als we dan ergens een vermogensbank hadden waar we dat gelijk konden testen :mrgreen:


** Hijack Modus Off**
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Strak plan .... "Belgian MG-R 2ltr Turbo Diesel Meeting 2010" .... klinkt goed :mrgreen:


@Mista .... wel een met een 4x4 bank dan hé :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Vandaag de klep eens schoongemaakt..... Wat een vettige klus zeg..... :shock:

Ik moet zeggen met afwasmiddel krijg je het goed schoon, maar werkelijk alles zit onder... (mijn vrouw was blij met me..... :+ )

Maar het resultaat mag er zijn;

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Ik heb meteen de vacuumslang dichtgemaakt met een afgezaagd boutje, en daarna alles weer gemonteerd.
Verschil voel je zeker, vooral in de lage toeren (met optrekken dus), is het enorm, het gaat veel soepeler en "more smooth".

Aanrader!
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9111
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: so, dat was wel nodig zeg. :shock:
Afbeelding
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Netjes, toch maar geen EGR-bypass gekocht?

Even verder off-topic: Wij zijn bezig met chiptuning en hopen begin volgend jaar een aantal leuke aanbiedingen te kunnen doen. :D

De MG van moeders staat op de planning voor zo'n 185pk én 400Nm aan koppel. Da's dus het serieuzere V8'tjes pest-werk. Minder kan natuurlijk ook :D
Moet het wel even meezitten met een mooie klusruimte. De projectjes schieten er namelijk lekker bij in de laatste tijd. :?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Rik schreef:Even verder off-topic: Wij zijn bezig met chiptuning en hopen begin volgend jaar een aantal leuke aanbiedingen te kunnen doen. :D
Hej dat klinkt als goed nieuws :D
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Rik schreef:Netjes, toch maar geen EGR-bypass gekocht?

Even verder off-topic: Wij zijn bezig met chiptuning en hopen begin volgend jaar een aantal leuke aanbiedingen te kunnen doen. :D
Nog geen bypass, idd....

Ik wil eerst alle gekke dingen die eventueel onder garantie vallen fixen, zonder het risico te lopen dat men zegt.... tja, u heeft er zelf aan gekl**t... Dus ooit zeker een bypass, maar heeft geen prioriteit. En schoonmaken leek (en bleek) me geen overbodige luxe....


En chiptuning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I'm interested, keep us posted :D
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26473
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Bericht door Dr Doggystyle »

Rik schreef:Even verder off-topic: Wij zijn bezig met chiptuning en hopen begin volgend jaar een aantal leuke aanbiedingen te kunnen doen. :D
hoe staat het hier eigenlijk mee :)
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Eckard
MG-R Regular
Berichten: 77
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 8:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Sint Michielsgestel

EGR klep schoon gemaakt

Bericht door Eckard »

Ik heb de EGR-klep ook schoon gemaakt. Zag er na 267.000 km erg vettig uit. Met terpetine krijg je het prima schoon.
Daarna alles weer gemonteerd en je merkt dat hij beter rijdt.

Nu een klem op de vacuumslang gezet en dit levert nog betere prestaties op. Hij loopt veel mooier.

Ik twijfel nog of ik de klem laat zitten. Ik vraag me af of dit geen problemen gaat geven op de lange termijn. Je krijgt immers een hogere verbrandingstemperatuur en heeft het geen invloed op de katalysator.

Mogelijk kan iemand mij overtuigen.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Een egr systeem is puur en alleen om de auto (als hij nieuw is) in een bepaalde belasting categorie te plaatsen hoe schoner hoe goedkoper hij word qua bpm, wegenbelasting etc etc etc.
Er is geen enkele auto die beter gaat rijden van rijden op uitlaatgassen! hij rijdt er alleen slechter op!
Alleen de uitstoot op momenten dat de klep open zou moeten is nu mogelijk iets hoger, maar daarin tegen rijdt hij nu wel zuiniger (hoger koppel onderin en pakt beter op)

Ik heb hem helemaal weggehaald en een open pijp geplaatst dan rijd hij echt beter, de luchtdoorstroming is dan optimaal er zit dan geen belemmering in het inlaat traject.
Een Katalysator is ook zoiets het smoort de motor alleen maar, zonder rijdt een diesel beter.

Zoals gezegd deze restricties zijn puur milieu zaken waarbij ik vraagtekens zet of ze beter zijn voor het milieu als ze vervuilen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie