Hoe kun je je EGR klep schoonmaken?

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Hoe kun je je EGR klep schoonmaken?

Bericht door arjan_m »

Ik wil graag de EGR eens goed schoonmaken, schijnt een behoorlijk vettig klusje te zijn, maar na 170.000 km zal het zeker geen kwaad kunnen denk ik.

Weet iemand hoe je dit moet doen / waar je moet zijn?

Ik heb ook wat gelezen over afsluiten, is dat aan te raden, en wat is de meerwaarde als je dat zou doen?
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Heel rap vervangen voor er nog meer schade aan het inlaat traject ontstaat!!

http://cgi.ebay.co.uk/Rover-75-MG-ZT-Di ... 35ad414855

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

EGR losschroeven ..... spuitbus remreiniger er samen met een ouwe afwasborstel doorheen jagen .... daarna ff in een sopje en klaar is Clara.
Bij terugplaatsen heb ik een (ik dacht 6mm) boutje de kop afgezaagd en in het slangetje gefrummelt voordat ik het slangetje terug zette.
Zo ziet alles er orgineel uit ... waar werktie niet ;)
Heb er zo nu al een km of 20.000 mee weg en no problemo's
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Ok, klusje wat je moet doen dus, maar ik ga heel gek klinken denk ik... Waar vind ik de EGR klep, en kan ik er makkelijk bij?

Goede oplossing van Järv, ik wil namelijk alles zo origineel mogelijk houden.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

arjan_m schreef: Goede oplossing van Järv, ik wil namelijk alles zo origineel mogelijk houden.
Origineel is het een ontwerpfout van BMW, je kunt hem uitschakelen dat is zeker beter, maar demonteren en vervangen door een een pijp zonder obstructie geeft een betere prestatie.
Dit ding zit er alleen maar in vanwege emissie eisen, net als de software.
Deze kun je ook beter upgraden naar 135 pk daarmee loopt hij mooier en zuiniger.
Ook hier wordt de motor geknepen.

Zo zie je maar origineel betekent niet beter.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

bam schreef:...maar demonteren en vervangen door een een pijp zonder obstructie geeft een betere prestatie.
Das waar ... op ebay zijn er een aantal tekoop ... ben er zelf alleen nog niet aan toegekomen.
't is een klussie van 10minuten max trouwens.


dat upgraden naar 135pk .... dat gaat zeker alleen maar met die belachelijk dure chiptuning?
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Järv schreef: dat upgraden naar 135pk .... dat gaat zeker alleen maar met die belachelijk dure chiptuning?
Yep helaas je zou eens kunnen informeren bij de dealer ik weet van sommige dat ze het als service hebben gedaan bij klanten?

En anders 250 euro :roll:

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Tja, misschien moet de EGR klep er maar aan geloven dan....
Ok, Bas wint :mrgreen: Hopelijk trekt hij dan ook wat meer op onder de 2000 toeren.....

Ik ga eens zo'n setje bestellen, zit schijnbaar ook een "bouwtekening" bij (hopelijk niet op z'n Ikeaas.... ;) )

En tunen kan altijd nog, zit in de planning (en dan vind ik 250 euro nog wel "meevallen")
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Bij mij trok hij inderdaad beter onderin na het vervangen van de klep.
En het is een klusje van niets, http://tuning-diesels.com/75Zt/R75serv.htm#SS Hier staan nog een paar leuke dingen waaronder de egr klep

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

bam schreef:En anders 250 euro :roll:
Bij wie laat je dat doen dan? hiero in de omgeving kost het het dubbele
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

http://www.tunex.nl/web/index.php/tunex ... ingen.html

225 euro nu 156 pk software 8) heb ik er ook in zitten.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

... 's-Heerenberg .... ben ik nog een vermogen kwijt met de brandstof kosten erbij :lol:

Maar das wel een enigzins normale prijs ... en interessant :)
en dat softwarematig de EGR wegschrijven? heb jij dat ook laten doen? of ist nie nodig?
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Die egr wegschrijving is wat nieuws maar dat is bij ons niet nodig je kan hem gewoon afsluiten (zoals jij gedaan hebt).
Maar bij *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) wordt hij gevolgd door de software. Daar kun je hem dus niet afsluiten je krijgt meteen een motormanagement lampje.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

135pk is een kwestie van een andere mapping inlezen, paar tellen werk.
Volgens mij heeft Bruno die mapping bij zijn T4, ik heb de cd er in ieder geval een keer van in mijn handen gehad (maar die kan ook van Paul, minibrm, geweest zijn).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

in dat geval ...... Hya Bruno :D ... Vriend :D .... wanneer ben je weer in de buurt van Rotterdam? :D
maar 'k zou een ritje naar .BE ook niet erg vinden hoor.... kan Miek meteen ff sjoppen in Wijnegem op de terugweg :H:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3507
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Heeey Bruno :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:, hier nog een liefhebber :mrgreen:

Samen rijden dan maar Järv?? :+
En meteen maar een Diesel-meeting verzorgen dan??? :mrgreen:
Dan gaat de terugweg een stuk sneller dan heen..... :twisted:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie