IJskoude kachel
IJskoude kachel
Hallo,
sinds vandaag komt er alleen nog maar ijskoude lucht uit mijn kachel. De motor temperatuur meter staat netjes op de helft, zoals altijd. Als de airco op automaat staat beslaat de boel heel snel, en als ik hem op hard blazen zet hangen de ijspegels aan mijn neus, ondanks dat de temperatuur op 21 graden staat.
Iemand een idee?
sinds vandaag komt er alleen nog maar ijskoude lucht uit mijn kachel. De motor temperatuur meter staat netjes op de helft, zoals altijd. Als de airco op automaat staat beslaat de boel heel snel, en als ik hem op hard blazen zet hangen de ijspegels aan mijn neus, ondanks dat de temperatuur op 21 graden staat.
Iemand een idee?
Mogelijk, ik kreeg vanmorgen nog een hele plens water over de Rover door een tegenligger...
Nog even een aanvulling, net op weg naar huis ging eerste 20 min goed toen ineens temperatuurmeter omhoog. Voorzichtig doorgereden, toen na 15 min ineens in het rood en vermogensverlies. Gestopt, motor uit, na 5 min weer aan en toen stond de meter weer goed. Ik ben toen maar gelijk naar mijn Rover garage gereden. Daar staat hij nu...
Nog even een aanvulling, net op weg naar huis ging eerste 20 min goed toen ineens temperatuurmeter omhoog. Voorzichtig doorgereden, toen na 15 min ineens in het rood en vermogensverlies. Gestopt, motor uit, na 5 min weer aan en toen stond de meter weer goed. Ik ben toen maar gelijk naar mijn Rover garage gereden. Daar staat hij nu...
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
klinkt als koelwater verlies, de kachel is het eerste dat uitvalt, de motorkoeling daar achteraan.
Koelwater verlies bv door een lekke koppakking of een lek in het koelsysteem.
Koelwater verlies bv door een lekke koppakking of een lek in het koelsysteem.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Er is op het Engelse forum ook veel gepost de laatste tijd over de temperaturen van de kachels en van de diesels zelf.
90 % is te wijten aan de thermostaat.
Bij mijn diesel daalt de temperatuur van het koelwater ook drastisch als ik de airco (automatisch) aanschakel, zal ook wel een thermostaat zijn.
Met de kachel in de stand auto gaat namelijk ook je koelfan draaien.
Ik hoop dat het bij jou je thermostaat is.
90 % is te wijten aan de thermostaat.
Bij mijn diesel daalt de temperatuur van het koelwater ook drastisch als ik de airco (automatisch) aanschakel, zal ook wel een thermostaat zijn.
Met de kachel in de stand auto gaat namelijk ook je koelfan draaien.
Ik hoop dat het bij jou je thermostaat is.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- VandenPlas
- MG-R Freak
- Contacteer:
Ja maar dat is die K serie hoe komen ze erop.VandenPlas schreef:Komt me bekent voor. Bij mijn R 75 1.8 (K-serie)
En dit gaat over een b m w diesel die normaal gesproken geen koppakking problemen heeft.
Wat betreft die K serie doe net als mij en heb een reserveblok in je schuur liggen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Wat betreft de temperatuur, als je lucht in je systeem hebt en dat zit bij je thermostaat wil het wel eens dat deze niet open gaat (er zit namelijk een klein gaatje in je thermostaat en deze kan verstopt zijn.project356 schreef:De garage dacht ook gelijk aan de waterpomp of inlaat spruitstuk, niet de koppakking omdat dat niet veel voorkomt bij deze diesel.
Wel vreemd dat de motortemperatuur omhoog schiet en dat na een paar minuten de temperatuur weer normaal staat. En even vermogensverlies..?
Als je thermostaat dicht staat en hij klemt, loopt ook de temp op en ineens plopt hij open waardoor de temp weer normaal is.
Maar hoe was het niveau van het koelwater als dit nog normaal is en niet verkleurt is zet ik in op een themostaat.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Heel herkenbaar!!
Laatst viel mijn diesel stil op de snelweg en heb ik hem ook naar de garage laten slepen ik wist toen al dat het waarschijnlijk een of twee lage druk pompen waren.
Alleen de garage had pas maandag tijd dus zat ik mijn zelf ook op te vreten thuis, ik wilde ook weten wat er aan de hand was
Laatst viel mijn diesel stil op de snelweg en heb ik hem ook naar de garage laten slepen ik wist toen al dat het waarschijnlijk een of twee lage druk pompen waren.
Alleen de garage had pas maandag tijd dus zat ik mijn zelf ook op te vreten thuis, ik wilde ook weten wat er aan de hand was

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Ik heb ook problemen met de printplaat van de standkachel gehad en heb op de sloop een standkachel gekocht waar het huis van kapot was maar de print plaat nog heel 25 euro. Op de duitse ebay staan ook wel eens nieuwe printplaten voor circa 100 euro.bam schreef:Ik was bezig, maar mijn standkachel werkt niet goed (aansturing) alles werkt en hij brandt goed maar slaat dan abrupt af waarschijnlijk moet er een nieuwe printplaat inmaar er is moeilijk aan een tweedehandse te komen.
Letop ook de brander en de gloeistift gaan nog wel eens kapot deze kun je bij een webasto dealer bestellen.
Eric Timmerman.