IJskoude kachel

75 en 75 Tourer
project356

IJskoude kachel

Bericht door project356 »

Hallo,
sinds vandaag komt er alleen nog maar ijskoude lucht uit mijn kachel. De motor temperatuur meter staat netjes op de helft, zoals altijd. Als de airco op automaat staat beslaat de boel heel snel, en als ik hem op hard blazen zet hangen de ijspegels aan mijn neus, ondanks dat de temperatuur op 21 graden staat.

Iemand een idee?
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ik begrijp dat jij climat control heb, zal dus wel een elektrische probleem zijn.

Ik zal proberen vanavond er even in te duiken.
Maar het probleem zit zowel rechts als links?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
project356

Mogelijk, ik kreeg vanmorgen nog een hele plens water over de Rover door een tegenligger...

Nog even een aanvulling, net op weg naar huis ging eerste 20 min goed toen ineens temperatuurmeter omhoog. Voorzichtig doorgereden, toen na 15 min ineens in het rood en vermogensverlies. Gestopt, motor uit, na 5 min weer aan en toen stond de meter weer goed. Ik ben toen maar gelijk naar mijn Rover garage gereden. Daar staat hij nu...
project356

Vergeten te antwoorden, volgens mij zit het probleem aan beide zijden. Totaal geen verwarming.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

klinkt als koelwater verlies, de kachel is het eerste dat uitvalt, de motorkoeling daar achteraan.

Koelwater verlies bv door een lekke koppakking of een lek in het koelsysteem.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Er is op het Engelse forum ook veel gepost de laatste tijd over de temperaturen van de kachels en van de diesels zelf.
90 % is te wijten aan de thermostaat.

Bij mijn diesel daalt de temperatuur van het koelwater ook drastisch als ik de airco (automatisch) aanschakel, zal ook wel een thermostaat zijn.
Met de kachel in de stand auto gaat namelijk ook je koelfan draaien.

Ik hoop dat het bij jou je thermostaat is.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
VandenPlas
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Komt me bekent voor. Bij mijn R 75 1.8 (K-serie) begonnen destijds de problemen ook met de kachel (niet warm willen worden en stank). Oorzaak; lekke koppakking en daardoor hele koelsysteem vol met mayo. Was gelukkig niet te lang doorgereden en dicht bij huis.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

VandenPlas schreef:Komt me bekent voor. Bij mijn R 75 1.8 (K-serie)
Ja maar dat is die K serie hoe komen ze erop.
En dit gaat over een b m w diesel die normaal gesproken geen koppakking problemen heeft.

Wat betreft die K serie doe net als mij en heb een reserveblok in je schuur liggen.
:roll:

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
project356

De garage dacht ook gelijk aan de waterpomp of inlaat spruitstuk, niet de koppakking omdat dat niet veel voorkomt bij deze diesel.

Wel vreemd dat de motortemperatuur omhoog schiet en dat na een paar minuten de temperatuur weer normaal staat. En even vermogensverlies..?
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

project356 schreef:De garage dacht ook gelijk aan de waterpomp of inlaat spruitstuk, niet de koppakking omdat dat niet veel voorkomt bij deze diesel.

Wel vreemd dat de motortemperatuur omhoog schiet en dat na een paar minuten de temperatuur weer normaal staat. En even vermogensverlies..?
Wat betreft de temperatuur, als je lucht in je systeem hebt en dat zit bij je thermostaat wil het wel eens dat deze niet open gaat (er zit namelijk een klein gaatje in je thermostaat en deze kan verstopt zijn.
Als je thermostaat dicht staat en hij klemt, loopt ook de temp op en ineens plopt hij open waardoor de temp weer normaal is.

Maar hoe was het niveau van het koelwater als dit nog normaal is en niet verkleurt is zet ik in op een themostaat.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
project356

Als sleutelaar ga ik normaal gesproken gelijk op onderzoek uit. Ik had hier zo de balen van (van de zomer al een koppeling reparatie van 1800 euro) dat ik de 75 gelijk bij de garage heb gezet en er niet meer naar gekeken heb. Ik hoop dit keer op een wat lageren rekening!
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Heel herkenbaar!!

Laatst viel mijn diesel stil op de snelweg en heb ik hem ook naar de garage laten slepen ik wist toen al dat het waarschijnlijk een of twee lage druk pompen waren.
Alleen de garage had pas maandag tijd dus zat ik mijn zelf ook op te vreten thuis, ik wilde ook weten wat er aan de hand was :mrgreen:

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ik heb het idee dat die sensor op een vreemde plek zit en een beetje een vertekend beeld geeft.
Endie standkachel leverden ze niet voor niets op de diesel, het rendement van die motor is zo hoog dat er haast geen restwarmte meer overblijft.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Ik was bezig, maar mijn standkachel werkt niet goed (aansturing) alles werkt en hij brandt goed maar slaat dan abrupt af waarschijnlijk moet er een nieuwe printplaat in :? maar er is moeilijk aan een tweedehandse te komen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
project356

Bij mij gaat de standkachel ook nog even door als de motor uit is, maar dat heeft 'ie altijd gedaan..
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

bam schreef:Ik was bezig, maar mijn standkachel werkt niet goed (aansturing) alles werkt en hij brandt goed maar slaat dan abrupt af waarschijnlijk moet er een nieuwe printplaat in :? maar er is moeilijk aan een tweedehandse te komen.
Ik heb ook problemen met de printplaat van de standkachel gehad en heb op de sloop een standkachel gekocht waar het huis van kapot was maar de print plaat nog heel 25 euro. Op de duitse ebay staan ook wel eens nieuwe printplaten voor circa 100 euro.
Letop ook de brander en de gloeistift gaan nog wel eens kapot deze kun je bij een webasto dealer bestellen.

Eric Timmerman.
Plaats reactie