2 probleempjes? gasklep en ventilator

214 216 218 220 25
Plaats reactie
JeroenH

2 probleempjes? gasklep en ventilator

Bericht door JeroenH »

Zit met 2 probleempjes/vraagjes...

1) Gisteren een andere gasklep gemonteerd, 52mm alu. Werkt mooi, auto lijkt iets sneller te reageren op het gaspedaal. Maar wat me nu gebeurd is dat de auto stationair meestal normaal 1000 toeren draait, maar af en toe 1500 (zowel koud als warm)... Andere momenten wil ik schakelen, dus trap de koppeling in. Blijven de toeren gelijk, terwijl ik toch echt het gas los heb. Als ik dan even wacht zie je heel langzaam de toeren toch terug zakken. Maar soms gaat het ook wel normaal, koppeling in en gas los, toeren weg. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat er iets blijft hangen, maar ik heb geen idee wat. De klep leek goed te sluiten voordat ik hem monteerde en ook krachtig te sluiten door de veer die er op zit... Ik heb na het monteren ook de auto op contact gehad en een paar keer de gaspedaal ingedrukt en vastgehouden om de computer bij te laten werken, precies zoals het hier ergens anders op de site staat... Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Of stelt dit vanzelf nog bij en heeft de computer gewoon tijd nodig?

2) Ander probleem is er sinds een paar weken. Als ik de auto uit zet blijft mijn ventilator (net achter de radiateur) door draaien voor een paar seconden (tijd verschilt van 1 tot 30 sec). De auto is op die momenten niet warmer dan half volgens de wijzer. Dus oververhitting kan het ook niet zijn. Tijdens het rijden merk ik verder ook niks. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Sorry voor de hoeveelheid tekst, maar wil het wel graag weten...voordat er weer een Rover afgevoerd moet worden :cry: (maar zo erg zal het vast niet zijn...)
Frekkel
MG-R Freak

Bericht door Frekkel »

probleem 1: steppenmotor laten afstellen bij je dealer
probleem 2: met veel pech een hgf
MG ZR S1800
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

1: Steppenmotor resetten idd, heb je horen resetten? Nadat je dat trucje met het gaspedaal uithaalt moet je de steppenmotor horen terwijl hij reset, kan lastig te horen zijn in een 200, haal er desnoods iemand bij. Het is een tikkend geluid.

2: is in iedergeval geen HGF. De fan wordt aangestuurd door de ECU die de temperatuur in de gaten houd. Terwijl het dashboard gebruikt maakt van een andere temp-sensor dan die van de ECU.
Nu kan 1 van de sensoren kapot zijn, of de ECU, of de temperatuur is daadwerkelijk iets hoger. bv omdat de radiateur minder wordt.
Hoe dan ook, lijkt me geen probleem, gewoon mee door rijden. Als de temperatuur echt hoger wordt dan moet je het laten onderzoeken, maar zolang je daar geen aanleiding voor hebt, dan zie ik geen noodzaak.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Wat is HGF :?

Zal dat trucje met de gaspedaal nog wel een aantal keer proberen, kijken of het dan wel lukt...
De tempmeter in het dashboard loopt wel gelijdelijk op, naar mijn idee zoals het hoort. Deze lijkt me dus niet kapot... Zal dan die van de ECU wel wezen. Is dat door te meten ofzo? En is daar makkelijk iets aan te doen?
speedfreax

Bericht door speedfreax »

hgf = head gasket failure (koppakking naar de klote)
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

veel gebruikte afkorting onder Rover-K-serie-rijders :? ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
tutuur

Bericht door tutuur »

ik denk dat het meer te maken heeft met dat hij idd iets minder koelt dan dat je alles nieuw erop hebt, en het punt dat zodra je stilstaat je auto geen rijwind meer krijgt. dus zal ook de koelvloeistof die op dat moment stilstaat(niet meer rondgepompt word) meer hitte overbrengen.
greetz;)
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Probleem 2 is in vandaag opgelost...
Had te weinig koelvloeistof. Ik ben er achter gekomen doordat mijn verwarming niet warm werd. Koelvloeistof maar eens bijgevuld en voila. Verwarming doet het weer en het na koelen door de ventilator is weg :mrgreen:

Probleem 1 is er helaas nog steeds...
Al een aantal keren geprobeerd met het intrappen en inhouden van de gaspedaal, maar ik hoor nog steeds niks tikken onder de kap. Is de steppenmotor ook handmatig te resetten? Of moet dat perse via het trucje?
JeroenH

Bericht door JeroenH »

Idd, was ook al van plan om komende tijd maar eens wat vaker te controleren... Is er een gebruikelijke/veel voorkomende lokatie voor lekkage bij de R200 mk3?
tutuur

Bericht door tutuur »

drm is het ook het meest verstandig om altijd als je de D-riem gaat doen ook gelijk de waterpomp en spanrol mee te nemen....
schoenie
MG-R Addict
Bericht door schoenie »

Er zit op je gasklep ook nog een stelschroef waarmee je de basisstand kunt stellen. Mogelijk dat deze te veel je gasklep open duwt en je toerental te hoog is stationair.
MG TF wannahave
Plaats reactie