blueprint

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
wolter

blueprint

Bericht door wolter »

de motor is geblueprint..

wat betekend dat?
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Dat is een engelse term voor het weer op fabrieksspec brengen van de motor.... reviseren zeg maar.

... eh ... is wat ze mij vroeger ooit eens hebben verteld :idea:


trouwens ... waar hebbie dat vandaan?
m.a.w. is het verkoop praat of heb je het van iets of iemand die serieus genomen kan worden (voor het geval dat... Dutch & Mista T hou jullie muil)
Laatst gewijzigd door Järv op di aug 05, 2008 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
You can go fast ... but I can go anywhere.
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

FF van wikipedia afgehaald:
Blueprinting
In engine blueprinting, all the specifications are double-checked. Usually this indicates closer-than-factory tolerances, with custom specifications appropriate for a street car or a race car. The goals usually are to:

Ensure the engine puts out the rated power (because not all mass-production engines put out the rated power) for its manufacturer's design
or

Make more power out of a given engine design, by extra careful measurement and assembly
balancing of reprocating parts and rotating assemblies, to reduce engine vibrations thus achieving more power due to recover of power "lost" to vibrations
Ideally, blueprinting is performed on components removed from the production line before normal balancing and finishing. If finished components are blueprinted, there is the risk that the further removal of material will weaken the component. However, lightening components is generally an advantage in itself provided balance and adequate strength are both maintained, and more precise machining will in general strengthen a part by removing stress points, so in many cases performance tuners are able to work with finished components.

For example, an engine manufacturer may list a piston ring end-gap specification of 0.003 to 0.005 inches for general use in a consumer automobile application. For an endurance racing engine which runs hot, a "blueprinted" specification of 0.00045 to 0.00050 may be desired. For a drag-racing engine which runs only in short bursts, a tighter 0.00035 to .00040 inch tolerance may be used instead. Thus "Blueprint" can mean tighter or looser clearances, depending on the goal.
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
wolter

Bericht door wolter »

ik las het op de site 118gtr... ik wil namelijk aan wat motortuning beginnen en ben her en der ideeën aan het op doen. Kga ook ff kijken hoe moeilijk het is om een 1.8 erin te leggen, en wat je daarvoor allemaal aan moet passen.. staat vast wel ergens op het forum of ergens op een engelse site...
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Maar dat het op de site van 118GTR staat wil nog niet zeggen dat ook jou blok geblueprint is. Wat hij daar heeft staan gaat over de blokken in zn racer(s)
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Smurfing schreef:Maar dat het op de site van 118GTR staat wil nog niet zeggen dat ook jou blok geblueprint is. Wat hij daar heeft staan gaat over de blokken in zn racer(s)
Dat zegt hij toch ook niet. ;)
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Rover schreef: m.a.w. is het verkoop praat of heb je het van iets of iemand die serieus genomen kan worden (voor het geval dat... Dutch & Mista T hou jullie muil)
damn... ... alsof ik dat soort opmerkingen zal maken op dit forum......... :mrgreen: :twisted: :lol: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew:
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Mark16v schreef: Dat zegt hij toch ook niet. ;)
Just to be sure ;) En om teleurstelling te voorkomen ;)
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
wolter

Bericht door wolter »

MIJN blok is niet gebleuprint... ik wilde weten wat het was om het mischien zelf ook te doen, maar een heel blok reviseren en/of verbeteren gaat mijn kennis voorbij....
Mean Green

Bericht door Mean Green »

Mista T schreef: damn... ... alsof ik dat soort opmerkingen zal maken op dit forum......... :mrgreen: :twisted: :lol: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew: :fiew:
hmmm ik heb wel zo'n vermoeden :fiew:
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

:mrgreen:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Het gaat idd om meten en de toleranties terug brengen. Als vb zijn de zuigers in dat race-blok exact even zwaar. Er zit namelijk nogal wat variantie in het gewicht van std zuigers.

In het klassement waarvoor de auto zijn opgebouwt moeten std zuigers worden gebruikt en mocht het gewicht dus niet aangepast worden(dit gebeurd in een normaal raceblok als hij uitgebalanceerd wordt). Dus namen ze 1000 zuigers en namen ze de 4 die kwa gewicht het dichts bij elkaar zaten.

Dit doe je dan met elk onderdeel en je hebt een blok dat is geblueprint, alle maten en gewichten sluiten zo strak mogenlijk.

Het resultaat is balans, het blok mag 8000rpm draaien terwijl een standaard blok niet voorbij de 6750 mag.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dino

Bericht door Dino »

wow kicke.
wolter

Bericht door wolter »

zoals altijd geeft 118gtr zeer nuttige info! klinkt als een uitdaging, blueprinten, jammer dat ik de auto nodig heb, mischien een keer een 1.8 op de kop tikken en vervolgens blueprinten! hehe
Dino

Bericht door Dino »

en waar haal jij ieder onderdeel 1000x vandaan?
om vervolgens alle 1000 te vergelijken welke het beste is...
onderdeel voor onderdeel :mrgreen:

als je dan toch 1000x 1.8 blokies hebt staan.... :roll:
geloof dat je er zo al een stuk of 5 kwijt kunt aan mensen hier op de forum.....
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Normaal gesproken heb je ook geen 1000 zuigers nodig hoor, dat was alleen om het reglement te omzeilen. er moesten namelijk std zuigers worden gebruikt.

Het gaat om die verschillen en meetingen, een normaal geblueprintblok heeft gewoon zuigers die uitgewogen zijn.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie