Het is weer zover... Na ruim een jaar geleden de pech te hebben gehad met een gescheurde cilinderkop is het nu WEER zover! In de tussentijd net 30.000 gereden, soms wel met een wat zware rechtervoet (uiteraard wel warme motor). De combinatie van de gevoelige plek bij deze Rover, met gas en een soms redelijk zware rechtervoet zijn um teveel denk ik.
Ik ga nu helaas definitief afscheid nemen van mijn vehicle, want ik heb geen zin om volgend jaar hier weer mee te zitten.
sinds een week hikte hij telkens bij het aanrijden 1 keertje als ie ff stationair had gedraaid en warm was... misschien een voorteken, ik had het wel opgemerkt iig. Op de snelweg begon hij ineens op 3 cilinders te lopen en flink te roken... end of story
Als het met het koelwater goed zat dan zal de olietemp ook niet verschrikkelijk hoog zijn geweest.
Misschien moet je eens een LPG specialist bellen en vragen of het aan het LPG systeem zou kunnen liggen of dat je gewoon pech hebt gehad.
Het is overgens wel een bekend probleem van zo ongeveer alle gas-auto's dat ze de kop mollen omdat de verbrandingstemperaturen zo hoog liggen.
Maar je 2de kop zou het toch langer moeten hebben uitgehouden dan 30.000km.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
118GTR schreef:Maar dan nog. Een kop slijt niet, dus waarom deze niet net zolang tegen de belasting van LPG zou moeten kunnen als een nieuwe kop dat zie ik ff niet.
Die kop was van 1997. Wie weet hoe lang hij al ergens op heeft gelegen en al haarscheurtjes heeft vertoond, dat is toch niet meer te achterhalen. Een bekende van mij die bij de Rover dealer werkt zei ook al dat het een gevoelige plek is.
Ik ga er niet weer een hoop geld in steken. Hij krijgt een pilletje en dan de handel/export in, tis niet anders.
Toch maar de cilinderkop eraf gehaald. Al heel snel werd duidelijk waarom het flesje totaal geen uitkomst bood: De zuiger van de 4e cilinder compleet doormidden en een gat van 1cm lang bij ong 4mm breed, kan zo op de drijfstang kijken.
Morgen een andere zuiger erin en dan is het weer dolle pret