[Carputer] Zoals het moet!

414 416 418 420 45
Pieter

[Carputer] Zoals het moet!

Bericht door Pieter »

Beste MG-R.nl'ers. Ik ben beginnen met het bouwen van een carputer voor mijn Rover 416si. Opzich niets bijzonders (hoewel ik op dit forum nooit topics voorbij zie komen over dit onderwerp).

Het bijzondere aan mijn carputer is niet dat ik hem niet alleen gebruik voor navigatie en multimedia (doet ie ook natuurlijk) maar dat ik een echte boordcomputer aan het bouwen ben.

Het systeem is gebaseerd op een simpel via epia systeempje met windows xp embedded, het hele systeem zal opstarten in < 5 (uit standby waar het in draaid (zo'n 5 watt van mn accu constant. Het systeem zal pas volledig uitschakellen als de accu spanning te laag wordt)).

De software schrijf ik zelf (zie onderaan voor enkele screens al). Dit is wat er de komende maanden gebouwd gaat worden:
- Startonderbreking met keypad (GUI is klaar)
- Ramen besturen
- Verlichting aansturen
- Blower en airco aansturen (GUI gedeeltelijk klaar)
- Als het me lukt een simpelle vorm van climate control
- Parkeer sensoren als mijn bodykit erop zit
- Oude Siemens GSM als SMS gateway (in en uitgaande SMS)
- GPS.NET API als GPS software voor pRBS
- Microsoft autoroute als navigatie system
- Uitlezen ECU als langetermijn hobby projectje
- Als ik een garage heb mijn bodykit met parkeer sensoren die ik al een tijdje heb liggen!!! Ook nog altijd opzoek naar een T16 2.0 turbo blok en iemand die het kan inbouwen en een leren intrieur!

Hoe ver ben ik al:
- Het OS is custumized en ingesteld
- De GUI (geschreven in VB.NET en GDI+ is volledig skinnable)
- Begin gemaakt aan classes voor aansturen van de I/O
- Begin gemaakt aan classes voor intergratie met GPS
- Hardware met I/O modules besteld (nog niet binnen)
- Ontwerp van alle GUI delen

Een impressie van het ontwerp:
Afbeelding

Enkelle screens:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat je ziet in de eerste 3 screens is de opstartprocedure van stap 0, dus start na een lage accu bv. Normaal zal hij starten vanaf screen 3 wat dus > 5 seconden in beslag neemd (ongeveer evenveel als het uitklappen van het scherm schat ik).

De hardware:
Scherm: http://www.cartft.com/catalog/item/?wm_item_id=628
Behuizing: Black Alumimium CarPC Box
Mobo + cpu + gpu: VIA EPIA EN12000E 1200MHz Fanless LVDS MiniITX (+/- 30watt full load)
Voeding: M1-ATX 90W Automotive Intelligent PSU
HDD: begin met 40gig 2,5 inch laptop schijfje. (Later mischien overstappen op CF aangezien mijn doel is een systeem te maken met 1Gig schijf gebruik max.)
I/O modules: USB modules van QUANCOMM
GSM: Siemens M35 met serial data cable
GPS unit: Haitek

Ik zal af en toe voor de geintresseerde even laten weten hoe ver ik ben!
Laatst gewijzigd door Pieter op zo apr 01, 2007 5:33 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
Jai
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door Jai »

waarom wil je je radio er ook in hebben dan??

als je het doet om radio te luisteren, dan raad ik je een fm tuner (pci-card) aan. CD's/DVD's kan je dan afspelen door een dvd-rom/rw op je carpc aan te sluiten. Dan heb je dus 1 scherm/systeem voor alles.

Jai
Jai

........Rover 216 I 16V Cabrio........
.....................'93.........................
Pieter

Bericht door Pieter »

Haha ja, de multimedia opties zijn vollop aanwezig op het epia platform... van mpeg 1 tot 4. Echter heb ik (nog) geen vesterkers in mijn auto en zal ik dus voorlopig mijn radio moeten gebruiken.

Daarnaast is die ook met gemotoriseerd front en geeft het een leuke pats-factor als er 2 LCD's uitgerold komen 8).
peter3
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Goed om te zien dat er meer mensen met een carputer bezig zijn.
Zal jouw project zeker gaan volgen.
Helaas is mijn site aan een update toe en dus niet bereikbaar(leeg).
Ken je deze site's al? carputer forum
mp3car

veel suc6

mijn sys:
via epia c3-800
20Gb HD
160Gb HD
7"touchscreen
GPS muis
xp prof
atx m2 voeding (van zelfbouw naar whitebeam.nl naar atx-m2)
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
sjon

Bericht door sjon »

Vet project en het ziet er al veel belovend uit, dit ga ik zeker op de voet volgen.
edwinb

Bericht door edwinb »

heel bruut :D

als ik zelf een aardig zakcentje bij elkaar heb ga ik er ook mee beginnen

suc6 ermee :!:
Dr Doggystyle
Beheerder

Bericht door Dr Doggystyle »

ziet er wel cool uit.
zou ik ook wel graag willen zoiets.....
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
schoenie
MG-R Addict
Bericht door schoenie »

Dit draadje zal ik zeker blijven volgen. Ik zit zelf ook al goed te kijken om zoiets te maken, echter hoeft het voor mij niet zo uitgebreid.
Het moeilijkste vind ik vooral om netjes een scherm weg te werken.
MG TF wannahave
tummeke

Bericht door tummeke »

Mooie voornemens..
Ik hoop dat je enig idee hebt hoe moeilijk het is een climate control systeem te maken met regelingen ed en hoe lastig het bedienen van de beveiliging is :)

Hoop dat je er ver mee gaat komen iig, leuk projectje..
110% rockford!!!

Bericht door 110% rockford!!! »

heel mooi en vet maar zorg wel dat je een goede spannings backup voor je epia hebt anders gooit ie onderdelen van windows eraf bij te lage spanning met starten(ik kan het weten) en dan kun je de startonderbreker ook niet meer uitschakelen, of zie ik dat verkeerd.

zou wel superdik zijn als alles gaat werken zoals je het van plan ben.
ben benieuwd ;)
Pieter

Bericht door Pieter »

Haha ja ik begin zowiezo met backup schakelaartjes in mijn dashboarkastje (just in case). En ja climate control.... zeker een uitdaging! Maar dan doe ik nog eens wat met mijn industriële automatiseringsopleidng, waar meet en regel techniek niet allemaal goed voor is!

Vandaag mijn tft besteld bij cartft en bij conrad één input (met 8 optocoupler gescheiden ingangen) en één output module (8 solid state relais (1A)). Ben aant verhuizen (eindelijk iets fatsoenlijks in de binnenstad gevonden met parkeerplaats) dus to be continued... maandag. We gaan na ut werk m'n H&R veren montoren :).
Pieter

Bericht door Pieter »

Update 03/01/2007

Afbeelding

- LCD binnen gekregen!
- Vandaag een testopstelling (niets te maken met plaatsing in de auto) gemaakt met een PIII bordje tot de Epia onderdelen allemaal binnen zijn

Morgen soldeer ik het scherm aan de atx voeding en zet ik alles vast op de houteplaat met boutjes. Heb namelijk 1 de juiste boutjes niet in huis en 2 geen krimpkousjes meer :roll:

En de veren.... De veren paste alleen voor.... Kreeg 2 "smalle" veren die wel paste en 2 "brede" veren die niet pasten (neem aan dat die normaal voor voor zijn? Bij mij lijken de veren voor en achter de zelfde maat te hebben (op het oog). Dit terwijl ik ze de papieren gegeven heb voor het bestellen van die dingen! Wordt dus weer wachten! Mischien een verschil tussen generaties?....
Laatst gewijzigd door Pieter op do jan 04, 2007 2:32 am, 2 keer totaal gewijzigd.
mg-zs
Hairpin Hater

Bericht door mg-zs »

Waar ga je dit allemaal precies plaatsen ?
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
Pieter

Bericht door Pieter »

mg-zs schreef:Waar ga je dit allemaal precies plaatsen ?
Tis een test opstelling :P zo komt het niet in de auto. Ik kan hierop gemakkelijk alles aansluiten / programeren testen. Als ik alles meteen in de auto bouw en dan uit zoek hoe het in elkaar zit ben ik wel erg lang bezig. Tis zowiezo handig af en toe onderdelen uit mn auto te halen en buiten de auto te testen, dan sloop ik minder als het fout gaat.

De tft komt uiteraard in mn dashboard en het systeem (waar dus normaal geen atx voeding, mobo tray etc etc inzetten) is maar 210(W)x254(L)x56(H)mm groot! Daar komen nog kleine I/O kastjes bij die ik plaats bij de relais/sensors die ik aanstuur/uitlees.

Afbeelding

Edit: kon t toch niet laten om hem even te testen :P. Heel mooi beeld trouwens. Heb ook de voeding, een stekkerdoos, en een 3,5" rackje op t bord gemonteerd ondertussen. Mobo tray moet met bouten zodat ie er gemakkelijk vanaf kan en t scherm moet ik wat op bedeken..
maarteng

Bericht door maarteng »

ik ben ook ooit eens bezig geweest met pc ingangen te gebruiken .
maar geraakte niet verder als 8 line in en 4 line out ( printerpoort)
hoe doe jij dit ? ( zeker met de sensoren )
ontwerp jij dit met visual basic ?
ben wel geinstreseert.

greetz
peter3
MG-R Freak
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Ik neem aan dat je bedoeld dat je 8 uitgangen en 4 ingangen had op de lpt1.

Het is mogelijk om er 32 uitgangen van te maken.
32 uitgangen in sectie hardware
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Plaats reactie