Het bijzondere aan mijn carputer is niet dat ik hem niet alleen gebruik voor navigatie en multimedia (doet ie ook natuurlijk) maar dat ik een echte boordcomputer aan het bouwen ben.
Het systeem is gebaseerd op een simpel via epia systeempje met windows xp embedded, het hele systeem zal opstarten in < 5 (uit standby waar het in draaid (zo'n 5 watt van mn accu constant. Het systeem zal pas volledig uitschakellen als de accu spanning te laag wordt)).
De software schrijf ik zelf (zie onderaan voor enkele screens al). Dit is wat er de komende maanden gebouwd gaat worden:
- Startonderbreking met keypad (GUI is klaar)
- Ramen besturen
- Verlichting aansturen
- Blower en airco aansturen (GUI gedeeltelijk klaar)
- Als het me lukt een simpelle vorm van climate control
- Parkeer sensoren als mijn bodykit erop zit
- Oude Siemens GSM als SMS gateway (in en uitgaande SMS)
- GPS.NET API als GPS software voor pRBS
- Microsoft autoroute als navigatie system
- Uitlezen ECU als langetermijn hobby projectje
- Als ik een garage heb mijn bodykit met parkeer sensoren die ik al een tijdje heb liggen!!! Ook nog altijd opzoek naar een T16 2.0 turbo blok en iemand die het kan inbouwen en een leren intrieur!
Hoe ver ben ik al:
- Het OS is custumized en ingesteld
- De GUI (geschreven in VB.NET en GDI+ is volledig skinnable)
- Begin gemaakt aan classes voor aansturen van de I/O
- Begin gemaakt aan classes voor intergratie met GPS
- Hardware met I/O modules besteld (nog niet binnen)
- Ontwerp van alle GUI delen
Een impressie van het ontwerp:

Enkelle screens:

Wat je ziet in de eerste 3 screens is de opstartprocedure van stap 0, dus start na een lage accu bv. Normaal zal hij starten vanaf screen 3 wat dus > 5 seconden in beslag neemd (ongeveer evenveel als het uitklappen van het scherm schat ik).
De hardware:
Scherm: http://www.cartft.com/catalog/item/?wm_item_id=628
Behuizing: Black Alumimium CarPC Box
Mobo + cpu + gpu: VIA EPIA EN12000E 1200MHz Fanless LVDS MiniITX (+/- 30watt full load)
Voeding: M1-ATX 90W Automotive Intelligent PSU
HDD: begin met 40gig 2,5 inch laptop schijfje. (Later mischien overstappen op CF aangezien mijn doel is een systeem te maken met 1Gig schijf gebruik max.)
I/O modules: USB modules van QUANCOMM
GSM: Siemens M35 met serial data cable
GPS unit: Haitek
Ik zal af en toe voor de geintresseerde even laten weten hoe ver ik ben!