MAFAM, instellingen en ervaringen

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
zijnstra

MAFAM, instellingen en ervaringen

Bericht door zijnstra »

heb gister m'n MAFAM geïnstalleerd ( 2 minuten werk) en ben tot nu toe erg tevreden!! je merk echt een wezelijk verschil!

Ben wel benieuwd naar de ervaring van andere gebruikers.

*waar hebben jullie het kastje geplaatst??

*op welke stand hebben jullie je MAFAM??

*wat is jullie ervaring betreft verschil rijgedrag?

*en is er een ideale stand? en hoe vind je die?

moet er bij zeggen dat ik erg tevreden ben over de service van Roverron, zowel de levering als de bij geleverde info betreft de installatie zijn echt prima!
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Deze mafam? :blink:
Afbeelding
You can go fast ... but I can go anywhere.
Anton
MG-R Freak

Bericht door Anton »

Denk eerder deze ;)
Järv
Moderator
Contacteer:

Bericht door Järv »

Aha die .... das maf, had ik nog nooit van gehoord :mrgreen:
You can go fast ... but I can go anywhere.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Mijn Mafam zit opgebeugeld tussen mijn remleidingen.
De positie is geloof ik 60%.
En idd je merkt verschil vooral onder de 2000 rpm.

Ik heb hem nu zo'n 8 maanden en zou hem nu opnieuw moeten instellen volgens de handleiding.

Maar hij werkt nog perfect!!

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
zijnstra

Bericht door zijnstra »

het is deze:

http://45zs.info/Mafam/maproject.htm

merk trouwens ook boven de 3k een verschil
thadon

Bericht door thadon »

Zo, heb eens wat navraag gedaan bij Rover Ron. Ik was in de veronderstelling dat de MAFAM ten alle tijden betere / ideale waarden doorgaf. Ten opzichte van laten we zeggen een nieuwe auto met 0 km ook dus zeg maar.

Dat is dus niet het geval. De MAFAM heeft alleen nut als je MAF kuren begint te vertonen. Nou heb ik dat al een keer gehad en nu vermoedelijk weer. Hoe weet je dat? Sterk varierende trekkracht / moment van oppikken / sterke drop off in vreemde toerenranges, etc. Verschil in verbruik ook. De ene week rij je 480 km op 40 liter diesel, de andere 580 km.

Het voordeel van de MAF van Rover Ron is dat hij maar rond de 54 pond kost. De helft van een nieuwe Bosch MAF bij de dealer. Prachtig, maar ik rij een lease MG. :mrgreen:

Ik denk dat ik dus toch maar (weer) een nieuwe Bosch meter er in ga laten schroeven. Jammer... ik had er veel van verwacht en dacht eindelijk een oplossing te hebben voor het toch wat nukkige motorkarakter van de 2.0 IDT. (lees, niet constante)
zijnstra

Bericht door zijnstra »

ik heb nog nooit met een nieuwe MAF gereden, dus kan je dat verschil ook niet vertellen.

Maar het schijnt wel dat de MAF heel snel slechter word, en dan kan de MAFAM uitkomst bieden. En ik denk dat je het met de mafam dus langer volhoud dan met een nieuwe maf. En weet het niet zeker, maar volgens mij geeft de mafam ook betere waarden af dan de standaard maf, omdat die veroudert is. (kan zijn dat ze nu wel een betere maf hebben dan de originele die er op zat bij aanschaf van de wagen)

maar jou probleem is denk ik meer dat de lease maatschapij wel de nieuwe maf maar niet de mafam vergoed?
gfree

Bericht door gfree »

thadon schreef:De ene week rij je 480 km op 40 liter diesel, de andere 580 km.
Dat zijn niet veel kilometers . Dan zou je 1 op 12 en 1 op 14,5 rijden. Voor een diesel is dat verbruik erg hoog, je moet zelfs met een zware voet nog minimaal 1 op 18 kunnen halen.
gfree

Bericht door gfree »

Is deze MAFAM ook verkrijgbaar voor rover 200 mkIII trouwens?
zijnstra

Bericht door zijnstra »

gfree schreef: Dat zijn niet veel kilometers . Dan zou je 1 op 12 en 1 op 14,5 rijden. Voor een diesel is dat verbruik erg hoog, je moet zelfs met een zware voet nog minimaal 1 op 18 kunnen halen.
nou die 1 op 18 haal je zeker niet, ik rij (met een zware voet) 1 op 15,5
zijnstra

Bericht door zijnstra »

gfree schreef:Is deze MAFAM ook verkrijgbaar voor rover 200 mkIII trouwens?
geen idee als dat gaat passen. zou je ROverron een mailtje moeten sturen
gfree

Bericht door gfree »

zijnstra schreef: nou die 1 op 18 haal je zeker niet, ik rij (met een zware voet) 1 op 15,5
Ik kan natuurlijk niet zien hoe jullie rijden, maar ik rij ook stevig door met mijn 200 tdic, rij amper snelweg, en blijf toch altijd boven de 1 op 18. Heb eens 1 op 21 gehaald.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Mijn 600 diesel reed 1 op 17 mijn 200 reed 1op14 en mijn 45 rijdt 1 op 16.

Veel snelweg gemidelde snelheid 115 km/pu

Bam.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie