Apk afgekeurd

214 216 218 220 25
216 driver

Apk afgekeurd

Bericht door 216 driver »

Mijn rover 200 was vandaag voor de keuring en hij werd afgekeurd door een te hoge Co2 waarde.

Later heeft ie de Computer gereset en toen was het heel even goed en daarna was het weer slecht.

Ik heb dit jaar al een tijdje het idee dat ie veel meer is gaan zuipen, toen ik de auto kocht reed ie makkelijk 1 op 13. Volgens mij komt het door het open lucht filter die ik erop toen op had gezet en dat er misschien een sensor kapot is gegaan waardoor hij nu zoveel zuipt. Ik haal nu op de snelweg 1 op 11,5 . Er zit alweer een tijd een gewone inlegfilter van K&N in.

Het beste is om hem uit te laten lezen bij de Rover dealer lijkt mij, wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn ?
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

uitlezen kan geen kwaad, maar of je het dan vindt??

Heb ook een open luchtfilter en geen problemen, vandaag weer goedgekeurd zonder ook maar 1 opmerking.

misschien verbranding inderdaad niet optimaal, ontsteking o.i.d?
216 driver

Bericht door 216 driver »

Tja wat kan daar mis mee zijn zo opeens ? Ik blijf er ook bij dat ie vroeger ook wat lekkerder doortrok, dus ook vermogensverlies.
tummeke

Bericht door tummeke »

Ik gok op lambda sensor.. Normaal compenseert je MMS de verbranding voor te hoge CO2 waarden.. Alhoewel ik even niet zeker weet of dat stationair ook gebeurd of dat dat adhv kenvelden gaat..

Lambda of MAP sensor lijkt mij het meest waarschijnlijk.
216 driver

Bericht door 216 driver »

En dat is zeker weer een duur geintje ... :evil:

Stationair toerental is wel normaal rond de 900 RPM.
tummeke

Bericht door tummeke »

1 woord... Ebay :)

Maar nu eerst stappen :P

Kijk nog wel ff of ik iets tegenkom.. Moet je wel ff door gaan meten enzo..
216 driver

Bericht door 216 driver »

tummeke schreef:1 woord... Ebay :)

Maar nu eerst stappen :P

Kijk nog wel ff of ik iets tegenkom.. Moet je wel ff door gaan meten enzo..
Stappen op dinsdag avond ?

Maar kan ik dat wel zelf dan lambda Sensor eruit halen, moet je wel een brug voor hebben denk ik ? en de Map sensor wat is dat precies en waar zit die ?
challenge
MG-R Freak
Berichten: 1505
Lid geworden op: zo apr 27, 2003 7:16 pm
Woonplaats: Katwijk (zh)
Contacteer:

Bericht door challenge »

mischien je lucht-massa meter???

een openfilter is niet altijd goed voor je motor.
zo is dit vaak een probleem bij een subaru impreza.
mischien bij jou ook het geval.
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Een 216 heeft geen luchtmassameter. Mocht het de mapsensor zijn dan moet je je motormangagement vervangen, want daar zit ie in verwerkt. Lambdasensor zou idd goed kunnen, deze kun je zelf vervangen, waar hij precies zit weet ik niet. Gewoon de uitlaat vanaf de motor naar beneden volgen en je komt vanzelf een ding tegen met 4 draadjes er aan. Wat ook nog een oorzaak kan zijn is dat je bougies niet meer helemaal goed zijn, heb je deze al gecontroleerd?
MG TF wannahave
Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

De lambde sensor kan je in principe idd zelf vervangen. Moet je er wel zeker van zijn dat je perfect het juiste type hebt.
Als het goed is zit die normaal gezien net voor de katalysator ;)
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
challenge
MG-R Freak
Berichten: 1505
Lid geworden op: zo apr 27, 2003 7:16 pm
Woonplaats: Katwijk (zh)
Contacteer:

Bericht door challenge »

schoenie schreef:Een 216 heeft geen luchtmassameter.
:wall:
hAz
MG-R Freak
Berichten: 570
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
Woonplaats: Twente

Bericht door hAz »

Kleine kans dat het de MAP sensor is. Dan zou vrijwel zeker de auto stationair niet fijn lopen, en ook tijdens het rijden moeten inhouden of tegensputteren.

De lambda sensor zit vlak achter het uitlaatspruitstuk. Deze sensor kun je meten, het makkelijkst met een scoop. Hij moet pulsjes afgeven als de motor loopt.
Als je even zoekt op internet op lambda sensor, en measurement, dan vind je een heleboel links met informatie hoe de pulstrein er ongeveer uit zal zien.
Deze sensor werkt pas als 'ie goed op temperatuur is geloof ik, dus een korte tijd na een koude start.
PS: de lambda sensor is een zeer gevoelige sensor! Dus let op, niet met de vingers aanraken, niet beschadigen, niet reinigen met vloeistoffen en voorzichtig behandelen!

Is de uitstoot te hoog bij alle toerental metingen?

Groet,
hAz.
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

is je katalysator niet naar de klote? is bij mij wel het geval.
tummeke

Bericht door tummeke »

Map sensor zit gewoon op je inlaatspruitstuk hoor..

Lambda kan je makkelijk zelf vervangen.. Even de auto omhoog op krikjes en sleutelen maar.. Nergens een brug voor nodig..

En ja, dinsdagavond stappen.. En vanavond ws weer.. En morgenavond ook weer.. Zaterdag avond normaal gesproken juist niet.. (student he)
216 driver

Bericht door 216 driver »

Vorig jaar bij de grote beurt is er nieuw ingezet:

Rotor
Verdeelkap
Bougiekabelset
1x Bougie (raar dat het er 1 is , lijkt mij normaal dat je er 4 nieuwe ingooit)

Kost het inlezen via de computer veel dan ? Lijkt mij het beste als ze tenminste alles kunnen zien.

Straks vervang ik iets wat helemaal niet nodig is geweest.
tummeke

Bericht door tummeke »

Als je geluk hebt doet je dealer helemaal niet moeilijk over het uitlezen van je computer.. Bij mij hebben ze t toen zelfs nog gratis gedaan omdat er geen bruikbaar resultaat uit kwam (eigen fout).

Moet je natuurlijk wel af en toe een keer je gezicht laten zien.. Als je er nooit komt gaat natuurlijk voor niks de zon op..

Maar idd, met uitlezen kom je het het makkelijkst te weten.
Plaats reactie