Mijn Rover 214SI -UPDATE-
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Wat er gebeurd is is niet een zuiger tegen de klep, maar het water zelf.
Wat is niet zo samendrukbaar als lucht. En je compressie verhouding is 1: 10.5, doordat de zuiger toch omhoog gedrukt wordt door de andere cylinders/startmotor worden die krachten gigantisch. En meestal is de drijfstang de zwakste schakel.
Nu ik hoor dat het de meest rechts cylinder is vermoed ik persoonlijk de inlaatpakking. aan je inlaatkant zitten namelijk 6 uitgangen, 2 voor water en 4 voor lucht/brandstof. De meest rechtse wateruitgang(vanaf de bumper gezien) wordt niet meer gebruikt, maar zit wel naast de ingang voor cylinder nr4(de meest rechtse)
Wat is niet zo samendrukbaar als lucht. En je compressie verhouding is 1: 10.5, doordat de zuiger toch omhoog gedrukt wordt door de andere cylinders/startmotor worden die krachten gigantisch. En meestal is de drijfstang de zwakste schakel.
Nu ik hoor dat het de meest rechts cylinder is vermoed ik persoonlijk de inlaatpakking. aan je inlaatkant zitten namelijk 6 uitgangen, 2 voor water en 4 voor lucht/brandstof. De meest rechtse wateruitgang(vanaf de bumper gezien) wordt niet meer gebruikt, maar zit wel naast de ingang voor cylinder nr4(de meest rechtse)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Kun je de garage niet verantwoordelijk stellen? Ik was namelijk al wel een beetje bang voor slechte inbouw.. Zou hier iig onderzoek naar doen ism met rechtsbijstand ofzo..
Maar blij te horen dat het ws niet aan het blok zelf heeft gelegen, anders zou ik me hier echt enorm rot bij voelen.. Nu ook nog trouwens, maar heb het niet kunnen helpen in ieder geval..
Waterslag noemen ze dat trouwens toch 118? Als je kleppen beschadigen door de beperktere samendrukbaarheid van water?
iig sterkte man
Maar blij te horen dat het ws niet aan het blok zelf heeft gelegen, anders zou ik me hier echt enorm rot bij voelen.. Nu ook nog trouwens, maar heb het niet kunnen helpen in ieder geval..
Waterslag noemen ze dat trouwens toch 118? Als je kleppen beschadigen door de beperktere samendrukbaarheid van water?
iig sterkte man

Is het vervangen van de distributieriem wel goed uitgevoerd? Omdat je ook onder het rijden van die rare geluiden had...
Als die riem er niet goed op zat, te strak of te los, of de boel niet in de goede stand (nokkenassen, krukas) kan er heel veel fout gaan. En dan is het zeker de verantwoordelijkheid van de garage.
Moeilijk te bewijzen, maar het kan, en zij moeten het tegendeel zien te bewijzen.
Succes, zonde dat je Rover zo mishandelt is...
Als die riem er niet goed op zat, te strak of te los, of de boel niet in de goede stand (nokkenassen, krukas) kan er heel veel fout gaan. En dan is het zeker de verantwoordelijkheid van de garage.
Moeilijk te bewijzen, maar het kan, en zij moeten het tegendeel zien te bewijzen.
Succes, zonde dat je Rover zo mishandelt is...
Yup de riem zit goed. Het bleek namelijk de stuurbekrachtigingspomp te zijn en mijn radiateur die geluiden produceerde
. Zelfs met het slepen hoorde ik de radiateur nog klappen 
Heb hem nu iig in het gras bij de buren staan achter hun struiken. Dus lekker veilig
. Heb nu alleen geen Rover 214 maar een StruikRover 214



Heb hem nu iig in het gras bij de buren staan achter hun struiken. Dus lekker veilig




en hoe is het afgelopen met de rover? echt balen zegxaio schreef:Yup de riem zit goed. Het bleek namelijk de stuurbekrachtigingspomp te zijn en mijn radiateur die geluiden produceerde. Zelfs met het slepen hoorde ik de radiateur nog klappen
Heb hem nu iig in het gras bij de buren staan achter hun struiken. Dus lekker veilig. Heb nu alleen geen Rover 214 maar een StruikRover 214
![]()
![]()
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Hij staat bij mij op de oprit.
Met de kerst gaat er een nieuw blok in, wat er daarna mee gaat gebeuren weet ik nog niet. Twee auto's is wat overdreven voor mij(gebruik de 118 ook maar nauwelijks), dus hij wordt verkocht of mijn moeder gaat er mee rijden i.p.v. een 416si.
Met de kerst gaat er een nieuw blok in, wat er daarna mee gaat gebeuren weet ik nog niet. Twee auto's is wat overdreven voor mij(gebruik de 118 ook maar nauwelijks), dus hij wordt verkocht of mijn moeder gaat er mee rijden i.p.v. een 416si.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Hij doet het weer!!!
Best wel even werk geweest, maar gisteren een proefrit kunnen maken en vandaag alles onder de kap netjes gemaakt:

Er ligt een andere kop op, met de originele kleppendeksel en nokassen. Opnieuw ingeslepen kleppen en andere klepstoters.
Extra tegenvaller was de startmotor welke gescheurd is(de behuizing) door het starten met water in cylinder nr 4.

Bovendien nog flink gebaalt ondat ik nadat de kop in elkaar gezet had erachter kwam dat de kleppen niet meer sloten. Na veel gezoek mezelf ervan overtuigt dat het het niet aan de onderdelen kon liggen, heb ik de kop weer uit elkaar gehaalt en de klepstoters vervangen. wat bleek: De zelf stellende stoters waren 5mm te lang, normaal worden ze zonder oliedruk zo kort mogelijk, maar deze waren nogal vuil van binnen.
Best wel even werk geweest, maar gisteren een proefrit kunnen maken en vandaag alles onder de kap netjes gemaakt:

Er ligt een andere kop op, met de originele kleppendeksel en nokassen. Opnieuw ingeslepen kleppen en andere klepstoters.
Extra tegenvaller was de startmotor welke gescheurd is(de behuizing) door het starten met water in cylinder nr 4.

Bovendien nog flink gebaalt ondat ik nadat de kop in elkaar gezet had erachter kwam dat de kleppen niet meer sloten. Na veel gezoek mezelf ervan overtuigt dat het het niet aan de onderdelen kon liggen, heb ik de kop weer uit elkaar gehaalt en de klepstoters vervangen. wat bleek: De zelf stellende stoters waren 5mm te lang, normaal worden ze zonder oliedruk zo kort mogelijk, maar deze waren nogal vuil van binnen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!