216si, vraagjes

214 216 218 220 25
Mr_Joshua

216si, vraagjes

Bericht door Mr_Joshua »

ik heb sinds enkele maanden een rover 216si, bouwjaar 1997, 5 deurs, antraciet

ik heb momenteel een gemengd verbruik van 1 op 11, ik doe wel veel korte afstanden en stad, maar bvb 130 per uur op snelweg doet ie ook niet beter dan 1 op 12. Mijn vraag is, is dit een normaal verbruik en kan dat nog wat naar beneden ? Want ik rij ZEER rustig, en kom bijna niet aan het pedaal.

Tevens vraag ik me af of ik een goeie koop heb gedaan of niet ; hij had 70000 km op de teller en heb er 2500 euro voor betaald. De sony stereo zat er ook nog in. Alle riemen zijn ook vervangen bij aankoop, aan de helft van de prijs. Was dit een beetje een goeie deal ?

En tenslotte, hoe kan ik weten of 't een honda motor is of een van rover ?

alvast bedankt
tummeke

Bericht door tummeke »

prima deal, Rover motor, verbruik niet bijzonder hoog maar ook niet bijzonder laag..

:mrgreen:
Mr_Joshua

verbruik

Bericht door Mr_Joshua »

tummeke schreef:prima deal, Rover motor, verbruik niet bijzonder hoog maar ook niet bijzonder laag..

:mrgreen:
ja, maar vraag was eigenlijk, kan dit verbruik nog naar beneden ?
kan je een wagen bvb downtunen, zodat ie dan ook minder verbruikt ?
want eigenlijk heb ik die 115 pk niet echt nodig ...
tummeke

Bericht door tummeke »

vroeger schakelen.. vooral bij een diesel.. schakel bij 2.000 toeren of zelfs 1500 al (ligt aan het blok, bij de een mercedes kan dat goed). Mijn ervaring is dat als je relatief veel gas geeft onderin, en snel schakelt, je zuiniger rijdt dan weinig gas geven en later schakelen..

Nu zullen er wel weer comments komen dat t niet kan etc, maar probeer het maar eens ;)

1e keer dat ik iemand hier over downtunen hoor trouwens :shock: :lol:
Mr_Joshua

Bericht door Mr_Joshua »

tummeke schreef:vroeger schakelen.. vooral bij een diesel.. schakel bij 2.000 toeren of zelfs 1500 al (ligt aan het blok, bij de een mercedes kan dat goed). Mijn ervaring is dat als je relatief veel gas geeft onderin, en snel schakelt, je zuiniger rijdt dan weinig gas geven en later schakelen..

Nu zullen er wel weer comments komen dat t niet kan etc, maar probeer het maar eens ;)

1e keer dat ik iemand hier over downtunen hoor trouwens :shock: :lol:
diesel ? mijn 216si is een benzine
Mr_Joshua

Bericht door Mr_Joshua »

tummeke schreef:vroeger schakelen.. vooral bij een diesel.. schakel bij 2.000 toeren of zelfs 1500 al (ligt aan het blok, bij de een mercedes kan dat goed). Mijn ervaring is dat als je relatief veel gas geeft onderin, en snel schakelt, je zuiniger rijdt dan weinig gas geven en later schakelen..

Nu zullen er wel weer comments komen dat t niet kan etc, maar probeer het maar eens ;)

1e keer dat ik iemand hier over downtunen hoor trouwens :shock: :lol:
en ik schakel al bij 2000 toeren, wat betekent dat ie bij 65km/u al in 5de zit...
tummeke

Bericht door tummeke »

oh right, dom van me.. heb t wel gelezen maar dacht om 1 of andere reden dat het om de diesel ging bij t lezen van 115pk..

2000 toeren is niet hoog.. probeer eens wat meer gas te geven onderin? klinkt raar, maar met mn swift werkte het om onderin gewoon de motor aan het werk te houden, dan was t blok t zuinigst..

maar toch, met zon rijgedrag zon verbruik, lijkt me niet helemaal 100% als ik t zo hoor.. Al is het natuurlijk wel koud nu, dus verbruik je meer..
Mr_Joshua

Bericht door Mr_Joshua »

tummeke schreef:oh right, dom van me.. heb t wel gelezen maar dacht om 1 of andere reden dat het om de diesel ging bij t lezen van 115pk..

2000 toeren is niet hoog.. probeer eens wat meer gas te geven onderin? klinkt raar, maar met mn swift werkte het om onderin gewoon de motor aan het werk te houden, dan was t blok t zuinigst..

maar toch, met zon rijgedrag zon verbruik, lijkt me niet helemaal 100% als ik t zo hoor.. Al is het natuurlijk wel koud nu, dus verbruik je meer..
ik moet wel zeggen, de bougies en filters zijn nog niet vervangen sinds ik em heb. Zou dit een groot verschil kunnen maken als ik ze laat vervangen ?

Ik hoor hier ook mensen spreken over een cat vervanger, en dat het het verbruik zou minderen... Wat is een cat vervanger precies ?
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

90 rijden ipv 130 ;).

Ik vind 1:12 niet zo slecht als je altijd korte stukjes rijdt en 130 op de snelweg rijdt.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
gast

Bericht door gast »

Downtunen? Wtf? ..... :mrgreen:
danny268

Bericht door danny268 »

ik heb een verbruik van 1 op 10 met mijn 216 ...
en dat is meestal stad en soms snelweg
ik schakel verder op ongeveer op 2500 ..

dus ik zou content zijn met die 1 op 12 zeneh :p
darule

Bericht door darule »

je zou ook je auto een paar cm kunnen verlagen... Dan gaat ie ook wat minder verbruiken..

Die van mij haalt vaak 1 op 13/14 en dan rij ik niet echt rustig... maar ik heb een 214 weet niet of dat erg veel verschil maakt..

Greetz
Roel
216 driver

Bericht door 216 driver »

Gemiddeld 1 op 11 met een 216, maar ik heb ook best een zware voet.

Af en toe 1 op 12 als ik veel snelweg rij.

S'ochtends schakel ik meestal bij de 2500 toeren scheelt ook qua brandstof en beter voor je motorblok als het nog koud is ;)
Mr_Joshua

Bericht door Mr_Joshua »

darule schreef:je zou ook je auto een paar cm kunnen verlagen... Dan gaat ie ook wat minder verbruiken..
best een zware investering ?
tummeke

Bericht door tummeke »

goed 150 euro, plus iemand die t materiaal heeft om de veren erop te klemmen.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Bandenspanning verhogen(2.6~2.8), dunne/nieuwe olie erin(10w30/10w40), airco uitzetten, openluchtfilter + cold-air feed.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie