Pagina 1 van 2
kan niet meer schakelen
Geplaatst: vr nov 03, 2006 1:50 pm
door kajomidy
opeens kan ik niet meer schakelen, pook zit niet los ofzo
ik hoor geen rare geluiden en de pook gaat gewoon van 1 tot 5
maar hij rijdt geen meter meer.
zou er iets zijn met de koppeling?
johan uit oud-beijerland
rover 216si 1997
Geplaatst: vr nov 03, 2006 2:08 pm
door Boarderken
Mss je koppelingsplaat of drukgroep die te versleten zijn

Geplaatst: vr nov 03, 2006 3:43 pm
door Dutch
schakelstangen al gecontroleerd? hoor je/ voel je wel dat je een versnelling kiest?
Geplaatst: vr nov 03, 2006 3:56 pm
door kajomidy
ik hoor en voel dat die wel de versnelling pakt
maar de koppeling doet niks meer van het ene op het andere moment
ik zal kijken of ik ergens een afgebroken stang zie
Geplaatst: vr nov 03, 2006 5:10 pm
door Silly CVT
Dan ligt je koppeling eruit. Als je koppeling c.q. pedaal niets meer doet is je koppeling kaduuk.... Misschien alleen je kabel maar laat je gelijk je drukgroep nakijken. 
Succes ermee. 
Geplaatst: vr nov 03, 2006 7:44 pm
door hAz
Een 216 heeft ook een kabel tussen pedaal en koppeling dacht ik. De kabel even controleren: even aan de koppelvork-arm bewegen. Als dan de kabel loszit is die gebroken (of het oog aan de kabel dat bij je pedaal zit).
Of je kijkt met 2 personen: de ene trapt de koppeling in en de ander kijkt of de koppelvork-arm op en neer gaat. Zo niet, is de kabel dus stuk.
Gaat de koppelvork-arm wel op en neer, en gaat dit lichter dan normaal, en gebeurt er verder niets, dan is de koppeling stuk: de drukgroep.
En dan moet de bak eraf en de drukgroep vervangen worden (en dan meteen ook de koppelingsplaat en eventueel het lager want ze hebben hem dan toch open).
Maar als het de kabel is: die kun je makkelijk zelf vervangen. Of je laat het de garage doen, is in een paar minuutjes gepiept.
hAz.
Geplaatst: ma nov 06, 2006 10:36 pm
door kajomidy
ik heb niks kunnen ontdekken en heb hem maar laten ophalen door een garagebedrijf.
volgens hun zeggen is de koppelingsplaat er tussen uit geschoten en moet er een nieuwe op.
gaat me ongeveer 600 euro kosten ex btw.
is dat een normale prijs?
het is gen rover dealer maar een "alles" garage.
Geplaatst: ma nov 06, 2006 11:02 pm
door Järv
Bij de 90-95 modellen met K-blok zat 't vliegwiel (of hoe heet dat kreng) om de krukas gekrompen.
Bij m'n 214GSi was die losgeschoten (en onder garantie gerepareerd) ... maar dan doet alles het gewoon, maar rijen ho maar......
Alleen zou dat bij de latere modellen opgelost moeten zijn.....
Geplaatst: di nov 07, 2006 1:02 am
door Gerald-17
ik heb toen dat probleem ook gehad, en t bleek n onderdeel van de versnellingsbak te zijn, mar t kan ook de koppakking zijn hoor, t gaat iig best in de papieren lopen
Geplaatst: di nov 07, 2006 1:27 am
door Dutch
waarom zou het in godsnaam de koppakking zijn als je niet meer kunt schakelen? Dan kun je net zo goed zeggen dat het geen zomer meer is en het daar aan kan liggen, heeft niks met elkaar te maken.
Geplaatst: di nov 07, 2006 6:32 pm
door hAz
600 euro is een hoog bedrag. Te hoog zou ik zeggen voor een koppeling vervangen.
Drukgroep + koppelingsplaat + lager, inclusief arbeidsloon en inclusief BTW, zou rond de 500 a 600 euro moeten kunnen.
hAz.
Geplaatst: di nov 07, 2006 7:55 pm
door kajomidy
ze zijn er nu mee bezig want ja wat moet ik anders
als ik ergens anders 100 euro goedkoper zou zijn zit ik met het probleem hoe de auto daar zou moeten komen
ben er vanochtend wezen kijken en hij liet me zien dat er op de motor
hier en daar een soort "vezelstukjes" liggen
volgens zijn zeggen is dat van de plaat die kapot is en is dat alle kanten opgesprongen op het moment van rijden
zal blij zijn als het gemaakt is en voorlopig geen problemen meer heb
Geplaatst: di nov 07, 2006 7:55 pm
door kajomidy
ze zijn er nu mee bezig want ja wat moet ik anders
als ik ergens anders 100 euro goedkoper zou zijn zit ik met het probleem hoe de auto daar zou moeten komen
ben er vanochtend wezen kijken en hij liet me zien dat er op de motor
hier en daar een soort "vezelstukjes" liggen
volgens zijn zeggen is dat van de plaat die kapot is en is dat alle kanten opgesprongen op het moment van rijden
zal blij zijn als het gemaakt is en voorlopig geen problemen meer heb
Geplaatst: di nov 07, 2006 8:26 pm
door 118GTR
Rover schreef:Bij de 90-95 modellen met K-blok zat 't vliegwiel (of hoe heet dat kreng) om de krukas gekrompen.
Het vliegwiel zit d.m.v. 6 bouten aan de krukas, no way dat die loslieten. Ik kan me eigenlijk ook niet echt indenken wat je bedoelt. De drukgroep zit namelijk weer met 6 bouten tegen het vliegwiel, de koppeling tussen die twee in. Dit zit met een getanden as verbonden met de versnellingsbak.
Geplaatst: di nov 07, 2006 8:45 pm
door Järv
Dan niet, wat jij wil.
't is wat de roverdealer heeft verteld en aangezien het volledig gratis is vervangen lijkt 't me niet iets waar hij over liegt.
Vanaf wanneer zat dat vliegwiel met 6 bouten vast dan?
Die 214GSi die ik had was een van de eerste in NL .... daarna zijn er wel modificaties gedaan.....
Geplaatst: di nov 07, 2006 10:16 pm
door 118GTR
Ik weet gewoon niet welk onderdeel je bedoelt maar het vliegwiel is het zeker niet. Het is zeker niet iets wat ik wil of iets dergelijks.
Vliegwielen hebben altijd met bouten vast gezeten, en het zijn geen kleintjes.