Tunen Rover 75 CDT

75 en 75 Tourer
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Tunen Rover 75 CDT

Bericht door arjan_m »

Mannen,

Ik ga mun 75 cdt laten tunen door middel van een "Tuning Box"
Het is een systeem van DTE-systems (Duitsland) en als het bevalt en het systeem is kwalitatief goed, dan ga ik dealer worden.

De Box is alleen voor diesels, en een zeer makkelijke montage. Monteren en rijden in 15 tot 30 minuten! Na montage heeft de CDT 150 pk. Met een beetje geluk heb ik morgen (=13 oktober 2006) het systeem binnen. Ik krijg het systeem gratis ter test, dus......

Ik houd iedereen op de hoogte van de ervaringen en na een aantal tests ook de kwaliteit van deze box.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
SteveM

Bericht door SteveM »

Ben benieuwd want de meeste tuningboxen op de markt zijn rommel. Ze vervalsen de gegevens, waardoor de motor schade op kan lopen.

Ik ga de mijne volgende week OBD laten tunen (chiptunen) bij heinz. Is niet traceerbaar (enkel via een vermogensmeting), omdat het origineel programma volledig opnieuw wordt herschreven. Volgens hen zou ik hiermee 150pk en 330Nm moeten scoren.

Ben benieuwd wat jouw box scoort en of hij zich weet te onderscheiden met de meeste tuningboxen op de markt.
Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Ga je er ook een voor- en na-run op een rollenbank mee doen? Dat is de enige manier om een eerlijk antwoord te krijgen over de vermogenstoename.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, de winst lijkt me toch erg groot voor een tuningbox.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Klopt, maar dit systeem onderscheidt zich van andere systemen.

DTE systems heeft een lang verleden in (Chip) Tuning. Er zijn inderdaad veel andere Powerboxen, maar die doen niets anders als gegevens die binnenkomen, anders naar buiten brengen. Hierdoor wordt er soms te veel of te weinig diesel ingespoten.

Een DTE Tuningsysteem is anders. Deze regelt niet alleen de brandstoftoevoer, maar ook de normale chip. Hierdoor kan de motor geen schade oplopen, mits er niet aan de box zelf geknoeid wordt.

Voor iedere diesel ik ook een andere instelling nodig, dus niet een universeel gebeuren.

Het systeem is TüV gekeurd, dus geheel legaal en kwaliteit.

Het klinkt misschien als reclamepraat, maar dat is het toch niet. Ik heb me verdiept in verschillende powerboxen en wat de beloofde prestaties zouden zijn en hoe deze worden bereikt.

De simpele cijfers voor en na de deze tuning zijn:
Voor: 85 Kw/115 PK
Koppel: 260 Nm

Na: 110 Kw/ 150 PK
Koppel: 330 Nm
Laatst gewijzigd door arjan_m op do okt 12, 2006 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
My MG-Rover history:

SteveM

Bericht door SteveM »

Ik maak iig een vermogensmeting voor en na. Zal deze dan hier posten.

Om een goeie indicatie te hebben van hoeveel % je eigenlijk wint, is een meting een must.
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Striker schreef:Ga je er ook een voor- en na-run op een rollenbank mee doen? Dat is de enige manier om een eerlijk antwoord te krijgen over de vermogenstoename.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat, de winst lijkt me toch erg groot voor een tuningbox.
Zeker, vandaag ga ik de voor-run doen, heb een afspraak gemaakt.
Waarschijnlijk zal deze iets lager uitvallen als 115 pk, dat is vaak in optimale toestanden, wind mee etc.... :lol:

De afspraak na, staat na het weekend, eerst een paar dagen inrijden, zeg maar. Daarna zullen we weten hoveel PK het precies gaat worden.

Extra puntje mbt garantie:

Zu jedem Tuningset erhalten Sie eine Garantiebescheinigung. Wenn Sie eine Kopie des Fahrzeugscheins und die vollständig ausgefüllte Garantiebescheinigung zurücksenden, erhalten Sie eine Gewährleistung von 12 Monaten bzw. bis zu 100.000 km Gesamtlaufleistung auf Motor, Getriebe und Differential gemäß den Garantiebedingungen ohne Mehrkosten.

Optional bieten wir eine Verlängerung der Garantie um weitere 12 Monate an.

Als Leistungsgarantie bei den Tuningsets erhalten Sie einen kostenlosen Austauschservice von zwei Jahren. Auf die Software im Steuergerät erhalten Sie fünf Jahre Garantie.

Kort gezegd, je krijgt 1 jaar garantie of 100.000 km op de motor, aandrijving etc. (Ik neem aan dat iedereen wel een beetje Duits kent?)
My MG-Rover history:

Striker
MG-R Freak

Bericht door Striker »

Hoe gaat dat aanpassen van de originele chip dan in z'n werk??
En worden die aanpassingen weer ongedaan gemaakt zodra je de tuningbox verwijdert?
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Yep, zodra je het systeem verwijderd worden de aanpassingen ongedaan gemaakt.

De software-instelling van het motormanagement regelt o.a. de inspuiting en de turbodruk. Deze functies regelen onder meer het toerental, de temperatuur en de dichtheid van de lucht, de stand van het gaspedaal, de snelheid en de restzuurstof in de uitlaatgassen.

Na de installatie worden aan de originele chip andere waarden doorgegeven, zodat deze anders gaat "presteren". Deze nieuwe waarden zijn gelijk aan de waarden die een BMW 320d krijgt, in principe zelfde motor.

Daardoor krijg je dus het hoger koppel en meer PK's
My MG-Rover history:

arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Testresulaat van vandaag: Totaal aantal PK's: 113 PK werkelijk.

Zit toch erg in de buurt van de opgegeven 115, dus dat valt me mee.....
Ben benieuwd naar de meting na installatie.....
My MG-Rover history:

Dutch
MG-R Core

Bericht door Dutch »

Weet je ook wat de pk's aan de wielen zijn? En hoeveel koppel had je?
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Gemeten koppel was 245 Nm vooraf.

Ik heb het DTE systeem vandaag ingebouwd, enorm simpel en zeer netjes afgewerkt. Prima isolatie van de kabels, en een mooi sokje voor het kastje. Echt goed gedaan.

Het verschil is groot, heel groot. Begon mijn auto eerst bij 2500 toeren pas echt op te trekken, nu gaat dat vanaf 2000 toeren, ik denk dat dat komt door het hoger koppel. Ook het optrekken zelf gaat veel sneller.

Vooral vanaf 60 km en hoger is het verschil heel groot. Had ik eerst moeite met het inhalen van een vrachtwagen als je er met 90 km achter dendert, nu ga je er heel gemakkelijk aan voorbij, gewoon in zijn 5.

Na het weekend komt de meting, dan weten we meer.
My MG-Rover history:

ijzervreter

Bericht door ijzervreter »

Een Mafam zou nog wel eens een groter verschil kunnen maken. Heb er een op mijn R45. Soepel wordt het dan! (Roverron)
D. Buijs

Bericht door D. Buijs »

Mijn 75 CDT heeft de dealer upgrade CDTi gehad (naar 135 pk), zou zo'n kastje dan nog veel uitmaken? Ik ben overigens zeer tevreden over de huidige prestaties.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

arjan_m schreef: Na de installatie worden aan de originele chip andere waarden doorgegeven, zodat deze anders gaat "presteren". Deze nieuwe waarden zijn gelijk aan de waarden die een B*W 320d krijgt, in principe zelfde motor.
Het BMVV blok is nogal wat veranderd tussen de 136 en de 150pk variant. Het onderblok is totaal veranderd omdat er een balansas is toegevoegt, er is ook naar de toekomst gekeken waardoor er sterkere zuigers en drijfstangen zijn geplaatst. Waarschijnlijk gaat het blok binnen 6 maanden naar 175pk~180pk.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

D. Buijs schreef:Mijn 75 CDT heeft de dealer upgrade CDTi gehad (naar 135 pk), zou zo'n kastje dan nog veel uitmaken? Ik ben overigens zeer tevreden over de huidige prestaties.
Ha Dimitri! We zullen zien, ik ga vandaag een nieuwe test doen, met het systeem gemonteerd.

Ik moet zeggen het verschil is groot, heel groot. Ben erg tevreden met de resultaten na inbouw. Ik ben wel benieuwd hoveel PK en koppel de auto nu precies heeft.

Aangezien een CDTi dezelfde motor is als een CDT, zal voor jou het verschil minder groot zijn. Ik ga van 115 naar 150 pk, voor jou zou het 136 naar 150 pk zijn. Dat merk je wel, maar het verschil is natuurlijk kleiner
My MG-Rover history:

SteveM

Bericht door SteveM »

Volgens mij klopt dat niet arjan dat een cdt en een cdti identiek hetzelfde zijn.

Want met de box van rover_ron gaat de cdti boven de 160pk, en de cdt 150pk.

Ook mijn tuner heinz beweerdt meer uit de cdti te halen.
Plaats reactie