Pagina 1 van 2
Veel witte rook en soms startweigern
Geplaatst: do sep 07, 2006 12:55 pm
door xaio
Heej,
Heb sinds kort het blok van Tummeke erin liggen en het werkt eigenlijk perfect. Hij reageert beter en dergelijke en hij loopt netjes.
Alleen een aantal dingen die me nog niet zo aanstaan.
Soms als ik hem wil starten dan doet hij niks. Haal ik de sleutel helemaal terug en probeer het dan dan start hij wel altijd.
Daarnaast tikt het motortje in het begin geef je dan gas dan lijkt het net een tractor. Eenmaal in de 2de versnelling doet hij dat niet meer. Als ik hem daarna ergens stilzet en weer aanrijdt in de 1 dan doet hij het ook niet meer.
Ook heb ik last van veel witte rook na het starten en tijdens het rijden. Begint de motor warm te worden dan stopt dat echter ook. Elke keer als ik thuiskom check ik het blok op oliespattingen en op het moment peil ik hem 1x in de 2 dagen om maar zeker te zijn. Kan echter geen spatje olie op het blok vinden en daarnaast is het peil helemaal okee.
Enig idee waardoor dit alles komt? Hoop niet dat het weer iets duurs is of dat ik weer ergens stil kom te staan. Wil namelijk niet meer een smak geld er tegenaan gooien
Hoop dat het alleen maar komt doordat het blok er net in ligt. Graag feedback en dergelijke.
Geplaatst: do sep 07, 2006 2:37 pm
door Bart-K
rauw klinken doen deze motoren altijd als ze koud zijn. Denk dat die rook een groter probleem is (kopppakking??).
Is de olie goed van kleur??
Geplaatst: do sep 07, 2006 2:40 pm
door xaio
de olie is nog op peil en ziet er nog zo uit als dat hij erin ging

Zit er ook nog maar 3 dagen in ofzow!

Geplaatst: do sep 07, 2006 3:14 pm
door Jean
Controleer je ook de koelvloeistof? Slurrie in het reservoir (olie in de koelvloeistof)? Laag peil?
Dit zal eerder de witte rook geven als het in de motor komt. HGF?
Ik neem aan dat de rook uit de uitlaat komt, anders een koelslang/koppeling die op het blok lekt.
Geplaatst: do sep 07, 2006 3:23 pm
door xaio
yup alleen uit de uitlaat en als ik het goed bekijk alleen de eerste 100 / 200 meter als de motor warm is dan niet meer. En overigens doet hij het ook alleen als het geregend heeft. Net tijdens de regenbui en vanmorgen net na een regenbui.
Geplaatst: do sep 07, 2006 5:41 pm
door gekske
uhm het kan ook een zuigerveer zijn waardoor de olie ook bij de verbranding terecht komt......
Heb je motorreiniger al geprobeerd? Of kp maar mss heeft Tummeke nog advies?
Geplaatst: do sep 07, 2006 6:06 pm
door xaio
kee ben vanmiddag even snel naar de garage geweest en hij heeft hem nagekeken. Koppaking en vloeistoffen zijn okee en de olie is ook nog okee.
Witte rook was hoogstwaarschijnlijk condens door de regen, heb na de bui van vanmiddag ook geen problemen gehad ermee.
Het starten was een ander verhaal ook tijdens die bui wilde hij niet daarna de hele tijd wel. Startmotor nagekeken bij de garage en bleek dat een stekkertje niet helemaal goed erop zat. Dit is inmiddels verholpen.
Had verder nog een aantal geluiden die me onbekend klonken en dat schijnt de stuurbekrachtigingspomp te zijn. Om de zoveel tijd geeft hij herrie. Kijk het nu even aan en mocht dat zo blijven dan gooien we de pomp van mijn oude blok erop

Het schurende schep geluid vermeld in een topic komt ook daar waarschijnlijk vanaf of van me kromme remschijf

maar dat wordt nog vervangen. Riemen zijn net nagekeken en waren goed gespannen

niet veel rare dingen dus alleen misschien de pomp die we dan nog gaan wisselen.
Motorreiniger zal ik eens proberen, bedoel je daarmee gewoon de injectiereiniger?
Geplaatst: do sep 07, 2006 8:33 pm
door tummeke
Ik had al zo een vermoeden dat het niet door het blok zelf kon komen.. Al die problemen heb ik namelijk nooit gehad.. En tsjah, die bekrachtigingspomp is nou eenmaal luidruchtig soms, helemaal als je hem in uiterste stand draait (wat je overigens NOOIT langer dan enkele seconden mag doen.. dan bedoel ik dus tegen je maximum aan houden zeg maar)
Maar kan ook zijn dat ie misschien toch wat te lijden heeft gehad tijdens het stilstaan die pomp..
Maar goed om te horen dat het verder geen ernstige problemen zijn.. Maak me dan toch wel een beetje zorgen :P
Geplaatst: do sep 07, 2006 10:12 pm
door xaio
jah idd een paar kleine dingetjes zijn het nog

, volgende week donderdag komt de nieuwe radiateur er trouwens in.
Hoopte eigenlijk ook nog wat remschijven en blokken ergens op de kop te tikken en deze ook maar alvast te vervangen.
Geplaatst: vr sep 08, 2006 8:12 am
door Dutch
Niet helemaal lekker lopen na een bui kan ook door je bougiekabels en verdelerkap komen maar die ff schoon en spuit ze kabels en contacten even in met WD40.
Geplaatst: vr sep 08, 2006 9:37 am
door xaio
ah kijk eens aan, zal dat binnenkort eens proberen. Ga eerst een keer langs TUm nog wat dingen wisselen.
BTW het schijnt ook geen witte rook te zijn. Het is meer een lichtgrijze hoorde ik vanmorgen van een vriend die achter me reed

Wederom toen het regende in het begin. Daarna niks meer :P
Geplaatst: vr sep 08, 2006 9:46 pm
door xaio
owkeej toch nog wat problemen.....
Als ik hem start heb ik net als tummeke in zijn topic wat ik per ongeluk naar boven heb gehaald (excuses al in topic geplaatst) last van het gevoel dat de boel op drie cilinders loopt. Hij pruttelt raar soort van mini tractor iets.
Daarnaast start hij af en toe nog steeds niet. Heel raar maar heb het alleen nog rond 5 uur gehad toen ik weg wilde rijden. Je draait de sleutel om en vervolgens hoor je niks. Terwijl alle lampjes branden.
Ik weet niet of iemand weet hoe en wat er precies aan de hand is, maar zou dat graag willen weten....Misschien is het iets wat ik zelf kan doen?
hoop dat zoiets niet ernstig is, maar goed zo gaan we alle puntjes even verbeteren
Dat voegen we weer toe aan de lijst, gezamelijk met de radiateur, remschijven en mistlichten

Geplaatst: za sep 09, 2006 12:33 am
door 118GTR
Zo af en toe niet starten kan te maken hebben met de startmotor, dan is er een gedeelte versleten/doorgebrand. Duw de auto 10cm verder(in een versnelling)als hij het daarna doet is dat het probleem.
Beroert lopen als de motor koud is kan te maken hebben met de ontsteking, ik zou de verdeelkap uit elkaar halen en schoon maken. Misschien een beetje oxidatie vanwege het stilstaan.
Geplaatst: za sep 09, 2006 9:30 am
door xaio
nu kan ik dat natuurlijk even proberen, maar uhm, waarzit de verdelerkap?
Geplaatst: za sep 09, 2006 9:47 am
door xaio
okee de verderlerkap heb ik gevonden, dat ding met vier kabeltjes eraan? Zit langs het blok rechts. Alle kabeltjes los getrokken en ze zagen er niet echt vochtig uit of zoiets dergelijks.
Verder ale zekeringen onder de kap nieuwe in gedaan.
En nu startte hij meteen, moet wel even afwachten want meestal na een ritje en weer even stilstaan geeft hij het weer op

Geplaatst: za sep 09, 2006 9:31 pm
door Dutch
spuit die zooi nou maar gewoon ff in met wd40