Pagina 1 van 2

Chiptunen rover BRM

Geplaatst: ma mei 22, 2006 11:05 pm
door pyara_pappoe
Heeft iemand ervaring met het chiptunen van een rover 200 BRM? is dit wel mogelijk en heeft het nadelen?? slecht voor de auto motorof niet? en hoeveel pk winst haal je ermee? rijd de auto dan ook zuiniger en wat kost het ongeveer...? waar zou ik het het beste kunnen laten doen...

Geplaatst: ma mei 22, 2006 11:18 pm
door lex
Het kost je ongeveer 500 euries en je krijgt er 8pk en een paar nm bij, de betrouwbaarheid blijft wel in orde.
Naar mijn mening kun je beter je geld aan iets anders uitgeven.
Denk aan een viper luchtfilter/jan speed uitlaad systeem daar haal je meer winst uit, ben je daarna nog niet tevreden kun je altijd nog chippen.

200pk

Geplaatst: ma mei 22, 2006 11:34 pm
door pyara_pappoe
heb gehoord dat je de BRM kan opkrikken naar 200 pk klopt dit? ik heb al een remus uitlaatsysteem. alleen luchtfilter nnog niet.

Geplaatst: di mei 23, 2006 2:16 am
door Frekkel
remus heeft geen volledige systemen voor rover.

Re: 200pk

Geplaatst: di mei 23, 2006 8:59 am
door 118GTR
pyara_pappoe schreef:heb gehoord dat je de BRM kan opkrikken naar 200 pk klopt dit? ik heb al een remus uitlaatsysteem. alleen luchtfilter nnog niet.
alles kan natuurlijk.
Maar als je een budget hebt van <1000 euro dan kan het NIET, en is de limiet zo'n 170pk.

Re: 200pk

Geplaatst: di mei 23, 2006 9:03 am
door challenge
pyara_pappoe schreef:heb gehoord dat je de BRM kan opkrikken naar 200 pk klopt dit? ik heb al een remus uitlaatsysteem. alleen luchtfilter nnog niet.
dit zou best kunnen denk, maar dan moet je verschrikkelijk veel aanpassen.
ik weet niet wat het wezelijke verschil is tussen het blok van een BRM en een ZR, maar volgensmij moet je met een aantal aanpassingen ook op die 160 pk kunnen komen.
tja en daar bovenop kan je zelf ook nog een hoop doen natuurlijk.
er zijn verschillende site's waar je dit kan opzoeken.
je kan met chippen best meer dan 8 pk halen, maar dan moet je echt even weten bij welk bedrijf en je moet de rest van je blok hebben aangepast.

en het kost allemaal heeeel veeeel geld :(

Geplaatst: di mei 23, 2006 9:26 am
door schoenie
Weet niet wat het koppel verloop is van beide motoren, maar ik vermoed dat of de toerenbegrenzer is aangepast bij de ZR of men heeft andere nokkenassen er in gezet zodat hij ook bij hoge toeren beter kan ademhalen.

Geplaatst: di mei 23, 2006 9:29 am
door sjon
Volgens mij is het grootste verschil de TB die 48mm is in de BRM en 52mm in de ZR.

Geplaatst: di mei 23, 2006 10:26 am
door Mista T
De uitlaat lijn is daarbij ook nog anders....
En het motormanagement....

De BRM kan wel naar 200 PK, maar dan verlies je volgens mij wel het VVC systeem en ga je naar Direct Head Throttle Body's...

zoals 118GTR al zei... Als je een budget hebt van <1000 euro gaat het niet lukken...

Geplaatst: di mei 23, 2006 10:27 am
door lex
Er zit een andere uitlaatnokkenas in en een andere mems 52 mm gasklep,
Sander en Jouke weten er waarschijnlijk nog meer van.
Wat ook niet onbelangrijk is het aantal gelopen km heeft het blok er al 2 ton opzitten dan is het niet slim om al teveel aan het blok te sleutelen.

Geplaatst: di mei 23, 2006 11:18 am
door Frekkel
lex schreef:Er zit een andere uitlaatnokkenas in en een andere mems 52 mm gasklep,
Sander en Jouke weten er waarschijnlijk nog meer van.
Wat ook niet onbelangrijk is het aantal gelopen km heeft het blok er al 2 ton opzitten dan is het niet slim om al teveel aan het blok te sleutelen.
waarom niet direct eens reviseren dan? ;)
ik heb onlangs een 52mm gasklep gestoken en ben niet echt onder de indruk. van 48 plastiek naar 48 metaal was voelbaar, maar naar 52 voel je niet. op papier misschien. in portugal heeft er éne lotus elise tb opgstoken en dat heeft hem op testbank zo'n 30 pk bijgeleverd. tevens ook een verbruik van 13 liter

Geplaatst: di mei 23, 2006 11:45 am
door 118GTR
@lex: De uitlaatnokas en de inlaatnokassen zijn identiek tussen de 143 en 158 VVC varianten. Het enige interne verschil zit hem in de kop, in het flow ontwerp naar de kleppen.

@frekkel: De TB's die lotus levert zijn gewoon dezelfde items als die rover verkoopt. Tenzij je de individuele Throttle bodies (meevoud) bedoelt, maar ook die leveren niet instant 200pk ofzo.

Geplaatst: di mei 23, 2006 12:51 pm
door lex
Ik zei toch al, dat je er meer van weet :lol:

Geplaatst: di mei 23, 2006 2:05 pm
door Dutch
En het inlaatspruitstuk is nog verder verbeterd.
En een andere Map in de ECU.
Op het engelse forum zit iemand(Adrian: komt ook naar zandvoort) die zijn mems3 143pk rover 25 gti van de zr mapping heeft voorzien en die had daarna ik meen 151pk.
Dus in de flow van de kop zit globaal dus een pk of 6 verschil.

Enige nadeel is dat dit met de MEMS2 ecu die in de BRM zit niet kan, de mems 2 is nl niet te chippen.

Geplaatst: di mei 23, 2006 2:09 pm
door 118GTR
Dutch Vitesse schreef: Dus in de flow van de kop zit globaal dus een pk of 6 verschil.
Waar leid je dat nou vanaf? Je zegt net zelf dat er een andere inlaatkamer aan zit, alsmede ook nog eens een andere uitlaat. Doen die 2 dan helemaal niets?

Geplaatst: di mei 23, 2006 2:31 pm
door Dutch
ik zeg ook globaal, er zit altijd wel iets verschil tussen de blokken.
Maar idd dat hele paket doet het hem wel iig.