Dode KV6 in 825 Coupé - Wat is er fout gegaan?

618 620 623 820 825 827
Plaats reactie
Tommer

Dode KV6 in 825 Coupé - Wat is er fout gegaan?

Bericht door Tommer »

Hoi forummers,

Ziehier mijn verhaal zoals gepost bij de Engelse collega's....maar waarom het ver gaan zoeken als er misschien wel slimme Belgen (of Nederlanders) zijn.

Even in't Engels, sorry, maar had geen zin de hele boel te herschrijven.
I’am trying to get my fathers 1996 825 Coupé (125.000mi) back on track, but could use ideas from more experienced mechanics (as this is my first DIY project and we are running out of inspiration ).

The engine has suddenly (first 1 cylinder bank failed, now both are dead) dropped dead….it doesn’t do a thing anymore (no hiccups, no explosions, really nothing). All that happens is it turns nicely together with starter, but it doesn’t even want to start.

Things we’ve done:
- ignition: works: ther are strong sparks between disconnected lead and chassis.
- fuel supply: with removed inlet manifold and trying to start some fuel is spilled and sometimes it fires just 1 time (once in 30 seconds of running the starter) and than you can see the spilled fuel burning away (is it normal to be able to witness this…?)
- valve timing&opening: removed 1 valve cover and checked valve openings together with piston position: mate says it’s OK, I am not sure, wasn’t able to check properly (how do we turn the crackshaft slowly?)
- start pilot/spray: the mist is not inhaled…what makes me think of a valve timing problem again.

I also remember reading on the forum about bad ignition timing due to passed out crack shaft position sensor....do you think this is possible (how do we check this)? Do you guys think of any other possibilities? If yes, how can we check them?

Alvast bedankt voor enige nuttige tips of ideeën :biertje: ,

Tom
Mista T
MG-R Core

Bericht door Mista T »

Als ik het goed begrijp is dat de motor wel ronddraaid, maar dat er geen enkele ontsteking aanwezig is........

Lijkt een beetje op het verhaal dat KIP laatst had met zijn 623, maar dat is een Honda motor en de KV6 is een Powertrain motor... Maar bij hem was de 1e gedachte dat de ICM Ingnition Control Module naar zn grootje was...
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
schoenie
MG-R Addict
Bericht door schoenie »

Je zou kunnen controleren of hij op tijd ontsteekt door een stroboscooplamp te gebruiken.
Tommer

Bericht door Tommer »

Bedankt alvast voor de snelle antwoorden.

Het is niet denk ik niet hetzelfde als Kip, die had helemaal geen vonken meer...ik heb er nog wel, maar weet niet of ze op't juiste moment komen.

Weet niet waar ik naar moet kijken als ik een strobo zou aansluiten...de positie van het vliegwiel veranderstel ik...maar naar welke markering en op welke cylinder de strobo aan te sluiten?
hAz
MG-R Freak

Bericht door hAz »

Mijn broer heeft dit eens gehad (214GSi), totaal geen ontploffing maar een motor die zeer soepel en geruisloos meedraait met de startmotor. Na een minuut of tien proberen ineens weer een draaiende motor. Zijn collega heeft laatst hetzelfde meegemaakt (Mazda MX5). In deze beide gevallen kwam het vrijwel zeker door water in de brandstof aangezien het optrad na een tankbeurt bij een en hetzelfde tankstation. (Firezone in Almelo). Geen idee of je hier iets aan hebt, maar het zou natuurlijk kunnen.
De krukas kun je in ieder geval langzaam draaien (stukje bij beetje, ik weet niet of dit voor jullie bruikbaar is) door de auto in de versnelling te zetten met de hand op en neer te duwen (zorg voor genoeg vrije ruimte achter de auto :)

hAz
Tommer

Bericht door Tommer »

Hoi hAz,

mercikes voor je antwoord. Zou theoretisch zeker een mogelijkheid kunnen zijn. Helaas is in dit geval de tank al half leeg gereden, dus is het zeker niet gebeurd vlak na een tankbeurt.

Wat ik toch ook maar eens ga doen is een compressietest...eerst zulk een metertje zien vast te krijgen.

Als die goed is, kan het mijns inziens niets anders meer zijn dan de ontsteking.

Groetjes,

Tom
hAz
MG-R Freak

Bericht door hAz »

Tom, hou je ons op de hoogte van de vorderingen? Ik ben wel benieuwd naar de werkelijke oorzaak.

hAz.
Tommer

Bericht door Tommer »

tuurlijk..als jullie zo goed zijn van te helpen, hebben jullie ook recht op het hele verhaal en de hopelijk goede afloop ;)
henk
MG-R Regular

Bericht door henk »

Hi,

Onlangs op de Duitse Rover 75 site gelezen dat ook de nokkenas-sensor de veroorzaker kan zijn. moet eenvoudig zelf zijn te vernieuwen.

Kijk maar op r75.info
Plaats reactie